כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

"אם עשיו היה חי בדורנו - הוא גם היה פותח עיתון"

בהכנסת ספר-תורה לישיבה לצעירים של 'עטרת שלמה' במודיעין-עילית, נשא ראש המוסדות הגרש"ב סורוצקין דרשה חריפה על 'דרך החיים' של עשיו • צפו בוידאו ותמונות

"אם עשיו היה חי בדורנו - הוא גם היה פותח עיתון"
P360

,

במשא חריף במיוחד שנשא ראש מוסדות 'עטרת שלמה' הגרש"ב סורוצקין, במעמד הכנסת ספר-תורה לישיבה לצעירים במודיעין-עילית, הוא התייחס לקבוצות שוליים המפלגות את הציבור החרדי, תחת מעטה של צדקות אידיאולוגיות.

הגרש"ב השווה אותם לעשיו, והסביר כיצד מרמה אדם את עצמו, עד שהוא יורד לשאול תחתיות.



"יש לי איזה הרגשת לב, שאני רוצה לציין, שבאמת נוגע לכל מה שדיברנו כך, שהאדם חי עם האמת שלו והוא יודע שהאמת שלו זה האמת, בלי שום סטיות. אני אקצר בזה: כתוב בפסוק על עשיו שהוא מכר את הבכורה 'ויקם וילך, ויבז עשו את הבכורה'.

"שואלים כל גדולי טלז, עומדים על הדבר הזה: מה פתאום התורה צריכה לציין לנו 'ויבז עשו את הבכורה'? הרי ברור שהוא ביזה את הבכורה. בואו נחשוב, אדם שבחר להיות משרת א-ל, חיי נצח, הוא מכר בעד חיי רגע, הנאה רגעית, ועוד איזה הנאה רגעית?! נו, אדם יכול לחשוב, אדם יוותר על חיי נצח, בשביל משהו משמעותי. עשו מכר את זה בשביל 'נזיד עדשים', כלום, הנאה של רגע, 'נזיד עדשים'. ואחרי זה עוד צריך לכתוב, 'ויבז עשו את הבכורה'? הרי זה ברור מעצם המעשה.

"התורה מלמדת אותנו יסוד, כל אחד יודע כשאדם עובר איזשהו עבירה, היפך רצונו יתברך, היפך החיי נצח, היפך התכלית האנושית עלי אדמות, איך זה קורה? הוא מוותר על חיי נצח, תמורת הנאת עולם הזה?! איך זה יכול להיות? אלא הפשט הוא, מה שחז"ל אומרים: 'אין אדם עובר עבירה, אלא אם נכנסה בו רוח שטות'. זה אמת, יש רוח שטות שמעבירה את האדם מדעתו, בשעה שהוא עושה חטא, בשעה שהוא מוכר את הנצח, בחיי רגע, יש רוח שטות.

"אבל מה קורה אצל העובד ה', אצל אותו אחד ש'שבע יפול צדיק וקם', מה קורה אצלו אחרי 'הרוח שטות'? אחרי השטות, זה מתחלף ברוח נשברה, 'לב נשבר ונדכא, אלוקים לא תבזה'. הוא מיד תופס, הוא מתפכח, שטות עבר עלי, העברתי חיי נצח, בחיי רגע, שטות!

"אומר הסבא, רבי ברוך סורוצקין, זה צורה של עובד ה' שמתמודד עם חטא, זה צורה של אדם שרוצה לעלות, להתמודד עם הייסורי מצפון של החטא שלו.

"עשו, 'כי צייד בפיו', הוא לא רק חריף לרמות אחרים, הוא היה חריף לרמות את עצמו. איך עשו התמודד עם אותו שברון לב, שהוא איבד את הבכורה בשביל נזיד עדשים? אומר הפסוק, יש עוד דרך איך להתמודד עם זה, אדם שעומד והופך את זה לשיטה, לדרך חיים - את השטות שלו. הופך את זה לאידיאולוגיה - את השטות שלו. הוא יושב ובז לאלה שהולכים בדרך הישרה, הוא לוקח את הרוח שטות שלו, והוא הופך את זה לדרך חיים, הוא מקהיל קהילות, להסביר למה הוא עשה את זה, ולמה הוא צדק - 'ויבז עשו את הבכורה' עשיו הקים קהילות, הפך את זה לאידיאולוגיה, איך להתמודד עם אותם ייסורי מצפון. ודאי, הוא ידע שזה רוח שטות, הוא היה חריף, אבל הוא רימה את עצמו, זה נהיה אצלו לאידיאולוגיה, הרוח שטות".

וסיים הגרש"ב את דבריו ברמיזה ברורה לאנשי 'הפלס': "מי יודע?! אולי בדור שלנו, הוא גם היה פותח עיתון! מי יודע? אבל המציאות היא שזה נהיה אידיאולוגיה הרוח שטות, וזה מה שהתורה מציינת לנו: 'ויבז עשו את הבכורה' - לא די שעצם המעשה שלו הראה לנו ביזיון לעבודת ה', אלא הוא הפך את זה לאידיאולוגיית חיים".,

צילום: P360,









,
סורוצקין ספר תורה עשיו עיתון מעמד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד