כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

קברי צדיקים הפכו לאתרי בוררות של העולם התחתון

תופעה חדשה: עבריינים מהעולם התחתון מגיעים לסגור חשבונות ברוח חיובית ובתיווכם של 'בוררים' מוסכמים בקברי צדיקים • ואיזה קברים הכי פופולאריים?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

תופעה חדשה: קברי צדיקים הפכו לאחרונה לאתרי בוררויות, בהם עבריינים החברים בעולם התחתון, מגיעים לסגור חשבונות ברוח חיובית ובתיווכם של בוררים מוסכמים. כך מדווח מגזין סוף השבוע של אתר 'מאקו'.

לפי 'מאקו', הקברים הפופולאריים, הם קבר הרשב"י במירון, קבר האר"י בבית העלמין בצפת, וקבר ה'בבא סאלי' בנתיבות. הבוררויות מתרחשות בדרך כלל באישון לילה, כאשר המקומות הללו שוממים לרוב.

לפעמים, כך עולה מהתחקיר של מגזין 'מאקו', העבריינים מעדיפים להרחיק עד קברי צדיקים במרוקו, כדי לערוך את הבוררויות ביניהם, ויש כאלה שטסים אפילו עד אומן שבאוקראינה, לקבר רבי נחמן מברסלב.

כך למשל, ניתן לראות כיצד עוצרות מכוניות נוצצות סמוך לקברו של הבבא סאלי, הפייבוריט של העבריינים, ומהם נפלטים בזה אחר זה מספר גברים, ביניהם בורר ותיק בעולם התחתון, ולאחר שהם חובשים כיפה לבנה לראשם, נכנסים פנימה לשם קיום הבוררות. שני מאבטחים מכל צד, נשלחים לפטרל סביב הקבר, כדי להתריע מפני הגעתם של שוטרים, שלידיהם הם עלולים ליפול כפרי בשל.

ה'בורר' הסביר ל'מאקו', מדוע הם מעדיפים את המקום הזה: "יש במקום הזה משהו רוחני שמכשף אותך ונותן לך אנרגיות ושלווה להגיע להחלטות גורליות. בקבר של הצדיק הזה, שכולנו מאמינים בו, אני מציל חיים של אנשים ומקבל החלטות לטובת כולם. פעם היינו עושים בוררות בבית קפה – פשוט סוגרים את המקום או את המסעדה וסביב ארוחה טובה או כוס קפה סוגרים עניינים. אבל היום הכי טוב זה קברי צדיקים".

לפני תחילת הבוררות, הבורר מוציא ספר תהילים קטן עם דיוקן של הבאבא סאלי ומניח אותו על שולחן הבטון במתחם הקבר. לאחר מכן, הוא שולף מתוך שקית בקבוק עראק ובקבוק מיץ אשכוליות, ומוזג לתוך כוסות קטנות. העבריינים היריבים שותים 'לחיים', ולבקשת הבורר לוחצים ידיים כדי להתחיל את הדיון באווירה רגועה.

בשלב הדיונים, לפעמים הטונים עולים והצדדים מתחילים לדבר על חיסולים ועריפת ראשים, אבל הבורר מזכיר להם כי הם נמצאים בקבר של צדיק, ואין כאן מקום לביטויים מעין אלה ואז החבר'ה נרגעים...

לטענת הבורר, רוב העבריינים שהוא מביא באים מבתים דתיים או שומרי מסורת. הרקע הזה גורם להם לכבד צדיקים ורבנים. הם פוחדים להפר את השבועה שנתנו בקבר הצדיק וכמעט כולם מקיימים את הסכמי הבוררות.

להערכת גורמים המקורבים לתחום העבריינות, נערכות בישראל מדי חודש בין ארבע לשש בוררויות.

גם במשטרה יודעים להשתמש בכוחם של קברי צדיקים. כך, למשל, פוענח רצח הנערה שקד שלחוב ע"ה לאחר שהשוטרים לקחו את העבריין ירון סנקר לקבר הבאבא סאלי, והוציאו ממנו שם וידוי שבו הסגיר את זהות הרוצחים.
קברי צדיקים עבריינים בורר באבא סאלי קבר הרשב''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד