י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תואר ראשון בטלטלה: קמפוס שטראוס משנים את כללי המשחק

מהפכה של ממש בלמודי התואר במגזר החרדי • תואר יוקרתי של מכללת הדסה הנחשב כמבוקש מאוד, במגוון תחומים מרתקים ובמחיר שלא היה כמותו • והלימודים? בקמפוס מפואר בתוך שכונת גאולה

תואר ראשון בטלטלה: קמפוס שטראוס משנים את כללי המשחק

לפי נתונים עדכניים של המרכז להשכלה גבוהה, ישנם כיום כ-5,000 סטודנטים חרדיים באקדמיה. חלק לא מבוטל מהם לומדים במוסדות להשכלה גבוהה שנועדו לציבור הכללי. למרות הבעייתיות שבדבר והקושי המובן של הסטודנטים החרדיים ככל שמדובר בתוכן הלימודים, יש כאן בעיה נוספת שנובעת מהעובדה שהחרדי המצוי, שגם כך נאלץ לעזוב את דף הגמרא, מוצא את עצמו נודד הרחק למחוזות אחרים שלא הורגל בהם, ואינם מתאימים לאורח חייו.

מתברר שהיום כבר לא מדובר בהכרח. שכן בימים אלו נפתח בירושלים, בלב השכונות החרדיות, במרכז העסקים החרדי של עיר הקודש, מוסד אקדמי חדש וחרדי למהדרין שעונה לשם "קמפוס שטראוס". הקמפוס הזה בו יכולים גם חרדים מהיישוב הישן למצוא את עצמם, הוא פרי שיתוף פעולה של המוסד הוותיק להכשרה מקצועית – "לומדה" ושל "מכללת הדסה" המפורסמת. והוא מלווה בברכתם ועצתם של רבנים ואישי חינוך.

"קמפוס שטראוס אינו מוסד שהותאם לציבור החרדי. הוא מוסד חרדי לכל דבר ועניין שמאפשר למי שרוצה לרכוש תואר באווירה חרדית לעשות זאת בתוך הבית", מסביר נתי גמליאל, סמנכ"ל "קמפוס שטראוס". בוודאי שלא צריך להסביר לאיש מדוע יש צורך בתואר אקדמי. לכל מי שיוצא לשוק העבודה וגם למי שכבר נמצא בו, ברור שמי שברשותו תואר אקדמי יכול להשתכר שכר גבוה יותר ולהתקדם בעבודה ממי שאין בידו תואר שכזה.

"אמנם ללמוד לתואר זהו עסק יקר ודורש גם השקעה של זמן רב מעבר להשקעה הכספית, אך ההשקעה מחזירה את עצמה בתוך שנים ספורות ובזכות התואר יש היצע של מקומות עבודה רבים שאין סיכוי להיכנס אליהם בלי תואר", אומר יו"ר "קמפוס שטראוס", הרב יעקב ירוסלבסקי. ואין ספק שיש צדק רב בדבריו. שכן משרות רבות בשירות הציבורי חסומות בפני החרדי הממוצע שכן דרישת הסף עבורן היא תואר אקדמי. גם אם לאו דווקא רלוונטית למשרה הנחשקת. "התואר ממצב את מחפש העבודה במקום אחר לגמרי מאשר זה שאין לו תואר", אומר ירוסלבסקי.

גם אם הצלחתם להשתחל איכשהו לתפקיד במגזר הציבורי, הרי שללא תואר תמצאו את עצמכם מהר מאוד עומדים בפני תקרת זכוכית בלתי עבירה. "במקומות ממשלתיים ישנה תופעה שכאשר מתפנה משרה בכירה כלשהי, מתפרסם מכרז פנימי בתוך אותו מקום עבודה, מכרז שמיועד לעובדים הקיימים באותו מקום כדי לבחור מתוכם מישהו שיתקדם בדרגה. גם במכרזים הללו, תואר אקדמי מהווה אחת מדרישות הבסיס", מסביר נתי גמליאל.

אנשי קמפוס שטראוס, שצברו למעלה מעשרים שנות ניסיון בהכשרה מקצועית, הגיעו למסקנה שבדרישות השוק היום אין ברירה אלא להקים אקדמיה חרדית למהדרין שתאפשר גם לציבור החרדי להתפרנס בכבוד. "הכשרנו עד היום מעל 20 אלף בוגרים בעשרות מקצועות. רוב רובם נקלט בשוק העבודה. אבל היום המצב שונה", אומר הרב ירוסלבסקי ומוסיף: "משרות רבות שמתאימות באופין לציבור החרדי דורשות תואר כדי לעבוד בהן, והחלטנו להרים את הכפפה ולהקים את הקמפוס הזה (קמפוס שטראוס) שיאפשר גם לציבור החרדי לרכוש תארים ובעיקר כאלו שיש בהם אפשרויות פרנסה נרחבות".

קחו למשל את מקצוע הביוטכנולוגיה שניתן ללמוד ב"קמפוס שטראוס". מדובר באחד המקצועות הנדרשים ביותר בשוק העבודה כיום. מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי במשך העשור האחרון גדל מספרם של חברות הביוטכנולוגיה בכ-60% והביקוש לעובדים בתחום גבוה מאוד.
וכמה מרוויח ביוטכנולוג מתחיל? כ-9,000 שקל. ומה קורה איתו כעבור מספר שנים? הוא יכול להשתכר מעל 12 אלף שקל וזה עוד לפני שרכש תואר שני בביוטכנולוגיה. עם תואר שני אפשר להגיע לשכר של יותר מ-20 אלף שקל בחודש.

מה גם שאפשרויות המימון שעומדות לרשותו של סטודנט חרדי בקמפוס שטראוס יכולות להגיע עד למימון מלא של שכר הלימוד(!). בהנהלת הקמפוס ריכזו את כל אפשרויות המימון והזכאים יוכלו ללמוד את התואר כולו בחינם. החיבור עם "מכללת הדסה" גם הוא מהווה יתרון לסטודנטים החרדיים. ב"מכללת הדסה" שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי. הרבה יותר זול מהמכללות הפרטיות השונות. יתרון בולט ומשמעותי למי שנזקק למלגות על מנת לרכוש תואר אקדמי. לעיתים הפער עשוי להגיע ל-50% ויותר. מה גם שהקמפוס הזה ממוקם כאמור בלב השכונות החרדיות, חסכון לא מבוטל בעלות הנסיעות.

אם אתם שואלים את עצמכם אלו תארים תוכלו ללמוד ב"קמפוס שטראוס". הרי שתואר במשפטים לא תמצאו שם. "כיום יש היצף של עורכי דין", אומר הרב ירוסלבסקי, ואין זה סוד שיש היום בוגרי משפטים רבים שלא מוצאים עבודה. כמובן שהיות ומדובר במסגרת חרדית למהדרין, נבנתה מערכת השעות כך שתתאים לחרדי ולחרדית המצויים. הן מבחינת שעות הלימוד והן מבחינת התכנים. מה שלא ייאלץ את הסטודנט החרדי להתפשר בבואו לרכוש השכלה גבוהה.

לא נחטא בלשוננו אם נגדיר את הקמתו של הקמפוס החדש כבשורה של ממש בציבור החרדי. ומאות הפניות שהגיעו עד היום למשרדי "קמפוס שטראוס" מהווה עדות ניצחת לכך. המקצועות שנבחרו הם כאלו שאין ספק שיכולו לפרנס בכבוד את בוגריהם. מדובר כאמור בביוטכנולוגיה, באופטומטריה, בניהול מערכות בשני מסלולים (מסלול בריאות ומסלול משאבי אנוש), במדעי המחשב והכי מרתק בתקשורת וממשל. אלו הם תחומים שניתן למצוא הם עבודה ובעיקר משכורת מכובדת.
קמפוס שטראוס לימודים תואר חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד