כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"נחשוף עדויות של חילול קברים בנשר - וכולם שותקים"

הסלמה במאבק נגד חפירות בנשר שליד רמלה: "יצאנו למלחמה. לא נעצור עד שיפסיקו את חילול הקברים בחסות אתרא קדישא. גדולי התורה מגבים את צעדינו"

חפירות בקברים. צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן
חפירות בקברים. צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן



המאבק שהחל לאחרונה לצבור תאוצה ברחובות הערים והשכונות החרדיות נגד חילול הקברים המתנהל בחסות ארגון 'אתרא קדישא' בחפירות באתר 'נשר', הממוקם סמוך לרמלה - מחריף.

אם עד השבוע הסתפקו המוחים, חברי 'האגודה למניעת חילולי קברים' במודעות שהופצו על לוחות ברחבי הערים, כמו גם באמצעות רמקולים שקראו לציבור להתעורר למחאה רבתי נגד החפירות באתר - הרי שכעת, לאור תגובת 'אתרא קדישא' מאתמול בפשקוויל שהופץ מטעמם, המאשר כי הם המפקחים על החפירות בנשר - המחאה תתעצם ותחריף.

אחד הפעילים מספר, כי אמש התקיימה ישיבת עבודה של צוות מקצועי, שהתארגן למחאה נגד חילול הקברים בנשר. "אנחנו יושבים בשבועות האחרונים - נציגים מבתי גדולי התורה, יחד עם משפטנים, עסקני ציבור וארכיאולוגים - כאשר מכל העדויות הברורות והחד-משמעיות שיש בידינו מהשבועות האחרונים עולה, כי ממשיכים לחפור בקברי אבות ללא הרף. חד משמעית, אתר נשר הפך לבית קברות המחולל ביותר בהיסטוריה היהודית".

הפעיל מספר, כי בניגוד לפרסומים שיצאו השבוע מטעם 'אתרא קדישא', ולפיהם החפירות בנשר מבוצעות בפיקוח ובתמיכת רבנים, הרי, כך לדבריו, מדובר בשקר. "מעבר למכתבים שכבר פורסמו על-ידי הגר"מ שטרנבוך, שאמר באופן ברור וחד משמעי שאסור לחפור בנשר, יש בידנו הקלטות ופרוטוקולים, עדויוות ותמונות, המעדים כי המשך החפירות באתר נשר נעשה תוך טיוח עובדות והטעיית הרבנים".

"עצרות מחאה מול המממנים את פעילות אתרא קדישא"

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' חושף הפעיל, כי המאבק רק החל. "קיימנו הפגנה בשטח עצמו ומול בתי אנשי 'אתרא קדישא', המאפשרים את המשך החפירות. במקום שהם ייאבקו נגד החפירות באתר נשר, הרי שהם מתנכלים לקבלנים ויזמים במקומות אחרים וממציאים קברים, כביכול, כדי להצדיק את קיומם".

הפעיל מציין כדוגמא את אתר 'קרסו' בבאר-שבע, כמו גם אתרים בבית שמש, שהפכו ל"קרבנות", כלשונו, והכל כחיפוי למתחולל בנשר. "אנחנו סיימנו עם זה. יש גבול. יצאנו למלחמה שתימשך כמה זמן שצריך, ולא נעצור עד שיפסיקו לחפור בנשר.

לדבריו, "בשבועות הקרובים יפרסמו גדולי הרבנים הודעה חד-משמעית להצטרף למאבק. נקיים עצרות מחאה בכמה מוקדים בארץ ובחו"ל, מול הקהילות שממנות את פעילות אתרא קדישא המחרישה מול הרס הקברים הגדול בהיסטוריה - לא בגרמניה או צרפת - אלא ברמלה".

הפעיל אומר עוד, כי מארגני המאבק קיבלו עד עתה טלפונים מקהילות שונות המעוניינות להצטרף למאבק, לאחר שנחשפו לפרשה מההד הציבורי שנוצר בשבועיים האחרונים, מהמאבק המתחולל ברחובות הערים החרדיות.

לדבריו, "חברים בקהילה המזוהה עם אנשי אתרא קדישא, כמו גם נשות אברכים שנעצרו כשהפגינו באתרים שאין בהם עצמות - פנו כשהם מזועזעים מכך שבעליהן וילדיהן נשלחו למאבקים ונעצרו כדי לכסות על המתרחש בנשר.

"הציבור הולך להזדעזע בשבועיים הקרובים מהיקף השערוריה העצומה של חילול קברים שם. בכל יום מוציאים מאתר נשר קברים עם גולגלות בתוך ארגזים, וכולם מחרישים. איך יתכן כדבר הזה?... אנחנו לא מחרישים יותר ולא נעצור עד שיפסיקו את החפירות באתר. גדולי התורה מגבים את צעדינו".
אתרא קדישא קברים חפירות נשר האגודה למניעת חילולי קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד