כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עוקץ: כך נגנבו 4 מיליון דולר מאיש עסקים חרדי

איש עסקים חרדי נפל קורבן להונאה מתוחכמת: רוקנו 4 מיליון דולר מחשבון סודי בשוויץ • חשש שפרטים של חשבונות בבעלות חרדים נמצאים בידי הכנופייה

עוקץ: כך  נגנבו 4 מיליון דולר מאיש עסקים חרדי



איש עסקים חרדי אמיד נפל באחרונה קורבן להונאת בנק מתוחכמת בשוויץ, כאשר קבוצה של עבריינים ישראלים הצליחה לגנוב בעורמה מחשבון הבנק החסוי שלו בשוויץ כארבעה מליון דולר. משטרת שוויץ פתחה בחקירה, תוך שיתוף פעולה עם האינטרפול.

מדובר בחשבון בבנק ידוע בשוויץ, בו מחזיקים מיליונרים חרדים מארצות-הברית, ישראל ועוד, חשבונות חסויים, המכילים בדרך כלל הון 'שחור' שאינו ידוע לרשויות המס במדינת מגוריהם.

הגניבה נחשבת בין הגדולות אשר בוצעו בבנקים מכספי בעל חשבון, להבדיל מגניבות אשר בוצעו מכספי הבנק עצמו.

מדובר באיש עסקים ישראלי-אמריקני ידוע, המתגורר בישראל ובארה"ב, ומרבה לתרום למוסדות צדקה. האיש החזיק בבנק פיקדון של כ-4 מיליון דולר.

על פי התלונה שהגיש האיש, המיוצג על-ידי עורך הדין מרדכי ציבין, קבוצה של עבריינים ישראלים שלחה 15 פקסים לבנק, ובהם הוראות להעביר את הכספים לחשבונות בנק באתונה, לאס וגאס, אנגליה ובגרמניה.

על גבי הפקסים הופיעה חתימתו האמיתית של קורבן ההונאה, ואולם החתימה נגזרה מצ'קים שלו שהונפקו לטובת מוטבים שונים, הוצמדה לדף אשר צולם, כך שהפקס אשר נשלח נראה כחתום על-ידי בעל החשבון. העבריינים השתמשו גם בנייר מכתבים מזויף של עו"ד, בן מיעוטים, תוך שהם מציגים את עצמם כסוחרי יהלומים הזקוקים לכסף למימון העסקאות. הכספים נמשכו מהחשבונות במזומן.

בדרך זו, נגנבו כל הכספים בחשבון, פרט ל-8,000 דולר אשר הכנופיה הואילה להותיר בחשבון. כל העברה של פקס ובו הוראות לאן להעביר כספים, לוותה בשיחת טלפון של אחד העבריינים, אשר ניסה לדבר בהתאם לטון וצורת הדיבור של בעל החשבון.

לפקיד המטפל בבנק, היו ספקות לגבי המקוריות של הטון וצורת הדיבור, אך הוא משום מה, העדיף להתעלם מהן. לאחר חקירה פנימית בבנק, פוטר הפקיד שטיפל בחשבון - ונפתחה חקירה יסודית.

עו"ד מרדכי ציביןצילום: עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין


החשש: חשבונות נוספים בסיכון

הפרשה הועברה לחקירת שופט-חוקר, אשר העביר את פרטי המקרה למשטרת גרמניה, ישראל, יוון וארה"ב - החוקרים את הפרשה. גרמניה אף עצרה עו"ד ואיש עסקים, השותף להונאה ולהלבנת הון. איש העסקים הגרמני הוא גם שותפו של העבריין הישראלי אשר התקשר לבנק בכדי לאמת את תוכן הפקסים הכוזבים.

עו"ד ציבין, אשר ידוע בקשריו הבינלאומיים, מהם מסתוריים, מנהל משא ומתן עם הבנק השוויצרי, כדי לקבל את סכום הפיקדון בתוספת הוצאות ופיצויים.

עד כמה שידוע, לעבריינים נודעו פרטי החשבון מפי נציג לא רשמי של הבנק בישראל (אשר היה נתון במצוקה כספית ותמורת המידע קיבל תשלום), אשר תפקידו לשכנע בעלי הון לפתוח חשבון בבנק. קיים חשש כי מספרי החשבון ופרטים אחרים של חשבונות בבעלות יהודים חרדים, נמצאים בידי הכנופייה והם חשופים להונאות או לסחיטה.

האינטרפול רואה בפרשה זו ארוע חמור ביותר, הואיל וכנופיית העבריינים מחזיקה בידיה רשימה של בעלי חשבונות נוספים בבנק ופרטיהם המדוייקים. ייתכן אף כי יש בידיהם רשימות של בעלי חשבון יהודים אחרים.

ציבין אומר, כי העבריינים מנצלים את העובדה כי בעלי חשבונות רבים, בעלי הון שחור, אשר נגנבו כספים מחשבונותיהם, נמנעים מלתבוע את הבנקים בפומבי, הואיל ועובדת קיום החשבון עלולה לחשוף את זהותם ולסבך אותם עם שלטונות המס, ועם הגורמים הממונים על המלחמה בהון השחור ובהלבנת כספים בישראל ובמדינות אחרות.

את המעורבים בהונאה חשף משרד החקירות פוקוס יעוץ בטחון וחקירות מהרצליה. החקירה ערכה מספר שבועות, תוך שימוש בהפעלת מקורות בכנופיות עבריינים המתמחות בהונאה. המשרד אסף ראיות משפטיות בהנחיית עו"ד ציבין, תוך שימוש באמצעים טכנולוגים ומעקבים סמויים.

פרשת הונאה נוספת בוצעה לאחרונה בבנק אחר בשוויץ. במקרה זה נשתל סוס טרויאני במחשב של ישראלי המחזיק בחשבון באותו בנק ואשר באמצעותו הצליחו עבריינים למשוך בעורמה קרוב ל-100,000 דולר.
ציבין הונאה בנק שוויץ 4 מיליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד