כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כל מה שרציתם לדעת על עמותות חסד

כיצד ניתן להקים עמותת חסד, במה הן עוסקות, איך תורמים להן, כיצד מגייסים מתנדבים לעמותה שהקמנו, ואיך מגייסים כספים לעמותה? • המאמר שיעשה לכם סדר על עמותות החסד

כל מה שרציתם לדעת על עמותות חסד
יצחק לב ארי

על פי מילון אבן שושן, "חסד" הוא "טובה מרובה, צדקה, מעשה אהבה ונדיבות לב, יחס לפנים משורת הדין". עמותות חסד הן אמנם ארגונים מנהלתיים ובירוקרטיים, אך הם מושתתים בדיוק על ההגדרה הזו, ועל ערכים של סולידריות, עזרה הדדית ומעורבות חברתית.

עמותות חסד הוא שם כולל לארגונים התנדבותיים, הפועלים מתוך מניע אידאולוגי וא-פוליטי כדי לקדם מטרות חברתיות שונות. לרוב פועלות עמותות החסד במטרה לתמוך בשכבות חלשות או במגזרים חלשים אשר אינם זוכים לתמיכה מוסדית מספקת או להכרה מספקת במצוקותיהם. עמותות חסד שונות פועלות למשל לשם איסוף מזון, מצרכים ובגדים לעניים או למען מעוטי יכולת, עזרה ותמיכה כלכלית ונפשית באנשים חולים או פגועי נפש, סיוע למוגבלים ולנכים ועוד.

יש עמותות חסד שמפעילות בתי תמחוי, כלומר מאכילות בפועל את הנזקקים וחסרי הבית. עמותות אחרות מגייסות כספים ומשאבים לטובת מטרות שונות כמו בניית מקלטים לנשים מוכות או הפעלת קווי סיוע לנוער במצוקה וכו'. עמותות אלה פועלות על בסיס התנדבותי, כלומר שלא למטרת רווח, ופעמים רבות מפעילות מערכים התנדבותיים גדולים, כמו החזקת צוות של בעלי מקצוע מתנדבים (כמו רופאים, פסיכולוגים, תזונאיות ועוד).

עמותות חסד מקובלות מאוד במגזר הדתי ובמגזר החרדי, עוד מימי חיי הקהילה היהודיים בגולה. במגזרים אלה הן מכונות לעתים גמ"ח – גמילות חסדים – וכחלק מפעילותן הן מלוות כסף לנזקקים, ללא מטרות רווח כמובן, ומפעילות חנויות אשר נותנות, מוכרות במחיר סמלי או משאילות בגדים, כלי בית, ציוד מסוגים שונים ואף תרופות.

איך אפשר לתרום לעמותת חסד?

הדרך הבסיסית ביותר לעזור לעמותה כזו היא כמובן לתרום לה כל מה שאפשר. כאשר אתם עושים סדר בארונות ובבית ומפנים בגדים, כלי בית וציוד נוסף – יש עשרות, אם לא מאות, עמותות חסד שישמחו לקבל את החפצים שאינכם משתמשים בהם עוד. המתנדבים בעמותות ממיינים את הדברים ומעבירים לנזקקים לפי הצורך.

דרך נוספת היא כמובן תרומה כספית. אם יש מטרה שקרובה ללבכם, בין אם מדובר במלחמה בסרטן, בהגברת המודעות לתאונות הדרכים או בתמיכה בקשישים – כל תרומה, של כל סכום כסף, לעמותה הרלוונטית יכול לקדם אותה אל עבר מימוש מטרות ראויות. ראוי לזכור שגם רבים ממבצעי ההתרמה שנערכים במדינה, ושבמסגרתם מגיעים לבתיכם מתרימים, נערכים עבור עמותות שונות. לכן פתחו את הכיס, ואת הלב, בעת מבצע התרמה.

הדרך השלישית היא כמובן באמצעות מעורבות והתנדבות. אם אתם מוכנים להשקיע מזמנכם, יש דרכים רבות להתנדב בעמותות ולהועיל. לא חייבים למכור בגדים בגמ"ח. אתם יכולים להציע את שירותיכם המקצועיים ו/או את כישוריכם בהתנדבות, בין אם אתם פועלים, רואי חשבון, עורכי דין או מתמחים בתפירה או באמנות. עבור עמותות אלה, הפועלות על בסיס התנדבותי, כל עזרה היא מבורכת. כמתנדבים יש לכם מגוון של אפשרויות לתרום בכל ארגון: באדמיניסטרציה, בניהול הכספים, בעבודת שטח (כולל גיוס כספים) או בעבודה עם אנשים ממש. הפעלה יצירתית לילדים בבתי חולים, איוש הקו החם לנפגעות תקיפה מינית, הסברה והגברת המודעות להנגשת מוסדות ציבור לנכים, בישול ארוחה שבועית לנזקקים – אין סוף לדרכים שבהן אפשר לתרום.

יש הטוענים כי במדינה מתוקנת לא צריכים להיות כל כך הרבה נזקקים, ולא צריכות להתקיים כל כך הרבה עמותות. זה אולי נכון אך כדאי להסתכל גם על חצי הכוס המלאה: אלפי אנשים תורמים מזמנם, מכספם וממרצם למען עזרה לאחרים, שהם לעתים זרים גמורים. רובם טוענים שההרגשה המלווה את תרומתם היא התגמול הגדול ביותר.
עמותת חסד עמותות חסדי נעמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד