י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דובר נצח: "גורמים לא רשמיים ב'העדה' יתמכו בנו בבחירות"

ב'נצח' מבטיחים רשימה "מגוונת" ו"חמישה מנדטים" • משנים כיוון: לא מחרימים אינטרנט • מבטיחים להסביר מדוע פגעו בגר"ע יוסף • וביחס להגראי"ל? "עדיף שלא נדבר"

יתמוך? הגר"ש אוירבך. צילום ארכיון: משה ויסברג
יתמוך? הגר"ש אוירבך. צילום ארכיון: משה ויסברג



כנסת ישראל מונה אמנם רק 120 חברים, אך דומה שלפי ריבוי המפלגות חרדיות, אלה סבורות ש'יכבשו' את הכנסת בסערה, אולי אפילו עוד נזכה לחזות בחזון אחרית הימים: ראש ממשלה חרדי.

בניגוד למפלגת 'עם שלם', למשל, שגם היא מכריזה על עצמה כמפלגה חרדית (אך פונה לאו דווקא לקהל יעד חרדי), שתי המפלגות החדשות - נצח וכח להשפיע - לא מופיעות בסקרים. אולי משום שהחלו מאוחר יחסית את הקמפיין, ואולי כי, איך נאמר בעדינות, אין להן באמת סיכוי. ימים יגידו.

נפתח עם מפלגת 'נצח'. פורשי 'דגל התורה' מה'פלג הירושלמי' (ויש שיאמרו האשדודי), החליטו סופית, לאחר הדחתו של מנחם כרמל מרשימת המפלגה על-ידי מועצת גדולי התורה - לרוץ בנפרד.

המפלגה כבר מינתה דובר - יעקב פרידמן, ואף הספיקה להוציא הודעה לעיתונות: "המפלגה תרוץ בבחירות הקרובות לכנסת ה-19 בתמיכת מרן הרב שמואל אויערבך. אנו עובדים במהלך היום הזה לסגור סופית את רשימת המועמדים, הרשימה תהיה אטרקטיבית, כזו שתסחוף מצביעים מכל גווני הקשת".

בין השמות הבולטים הצפויים להופיע ברשימה נמצאים עורכי ביטאון 'הפלס', ישעיהו וויין ונתי גרוסמן. מי ששמו לא יופיע, כנראה, הוא מנחם כרמל, שעדיין רשום בהקשרים שונים ב'יהדות התורה', ולפיכך נבצר ממנו להתמודד.

בשיחה עם פרידמן, הוא מספר על "התגייסות המונית" לטובת המפלגה, שרק אתמול החליטה סופית להתמודד בבחירות לכנסת ה-19.

בין קהלי התמיכה להם הוא טוען, נמנית 'העדה החרדית' בירושלים, זו שמעולם לא השתתפה בבחירות לכנסת. "לא יהיה אישור רשמי להצבעה מהגורמים הרשמיים, אך יש לנו תמיכה מגורמים לא רשמיים בעדה", הוא אומר.

בנוסף, מדבר פרידמן על "כמה חסידויות קטנות, שעדיין לא מוכנות להכריז את שמן, אבל יתכן שתעשינה זאת כבר בשבוע הבא". לשאלתי האם הוא מדבר על סלאנים, שובו בנים, קרעשניף, קבוצות פנים גוראיות וכדומה - הוא בוחר שלא להשיב. "עדיין לא הגיע הזמן לפרסם".

נתי גרוסמן. צילום ארכיוןצילום: נתי גרוסמן. צילום ארכיון
נתי גרוסמן. צילום ארכיון


"נסביר גם את הפגיעה בגר"ע יוסף"

"ה-149 אלף קולות אותם קיבלה יהדות התורה בבחירות הקודמות, אינם משקפים את כל הציבור", הוא אומר. "יש רבים שלא הצביעו ואנחנו ניתן להם הפעם מענה., בין השאר מדובר באנשים שלא רוצים לראות את העסקונה קובעת לגדולי ישראל מה לעשות".

• אני מניחה שאתה מתכוון לעסקני חצר חזון-איש 5, אבל אתה שוכח שבבחירות הקודמות רבים לא הצביעו דווקא בשל כעס על העסקונה של חצר חנן 10, שניווטה אז את המערכת הפוליטית. הרי מינויו של מנחם כרמל כנציג השלישי של 'דגל' הוכרע שם, בניגוד לרצונו של הגראי"ל שטיינמן.

"לא עליהם אני מדבר".

• אתה מתכווין למצביעים המודרניים, אלו שבחרו שלא להצביע או שהצביעו למפלגות לא חרדיות?

"אני לא מדבר על תנועת 'טוב', אבל בהחלט מדבר על חרדים עובדים. לרב אויערבך אין שום בעיה עם חרדים עובדים, גם בי היו שראו מודרני, אבל גם הוא מבין שיש מי שנאלץ לצאת לעבוד לפרנסתו".

בין השאר טוען פרידמן כי הם יכלילו ברשימה גם נציג ספרדי, ובהחלט יפנו לקהל יעד ספרדי. אני מזכירה לו כי 'יתד נאמן', בעת שהיה תחת עריכת נתי גרוסמן, פגע שוב ושוב בנשיא מועצת החכמים הגר"ע יוסף, וקשה להאמין שיהודי ספרדי יצביע לתנועה שנציגיה פגעו בדמות שכזו.

"אנחנו ננהל מערכת הסברה ונסביר היטב את הדברים".

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומיצילום: הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי


הולכים עד הסוף

• יעקב פרידמן, עם יד על הלב: מי כמוך יודע כמה מתקפות עבר הבית בחזון-איש סביב החשד שהם אלו שיזמו את שליחת העורך הראשי של 'בחדרי חרדים', דוד רוטנברג - לצרפת, בעת ביקורו של הגראי"ל שם. והנה אתה, דובר רשמי של מפלגת 'נצח', שמאחוריה עומדים אותם אישים שתקפו אז באופן אישי, עומד כאן ומדבר איתי, כתבת פוליטית של אתר אינטרנט - איך זה הולך ביחד?

"היות ואנחנו לא עוצמים עיניים, והיות שאנחנו יודעים שעל אף האיסור יש לחרדים רבים אינטרנט, אנחנו חושבים שצריך להביא את דבר המפלגה גם בערוץ זה".

• אני לא מבחינה בשום הבדל השקפתי בין הצדדים. להפך, הם מקפידים שלא להתראיין בשמם לאתרי אינטרנט, אתם לכאורה 'פתוחים' יותר. זה לא מסתדר עם התדמית שאתם מנסים ליצור לפיה אתם 'אנשי ההשקפה' והם 'חרדים חדשים', כביכול.

"ההבדלים בינינו (בין הגר"ש לגראי"ל, ש.ר.) הם בעיקר סביב נושא הגיוס".

• וכי אתה מודע לכל מה שעשו חברי הכנסת של יהדות התורה למען מציאת פתרון לנושא?

כאן הוא עובר לטענות אישיות על כך שלא נתנו לגר"ש אויערבך להיכנס אל ביתו של הגראי"ל שטיינמן.

• ועל זה מפלגים את הציבור החרדי וקורעים אותו? מה, בעצם, ההבדל בין ההשקפה שלכם להשקפת הצד השני?

"לא רוצה לענות, יש לי משנה מסודרת על כך, אבל הדברים יפגעו ברב שטיינמן שהוא צדיק גדול".

לזכותו ייאמר שהוא עומד בדבריו, ואינו ממשיך את הדיון, שכן הוא חושש שיאמר דברים ש"יפגעו באמונתי", כהתבטאותו. חייבים גם לציין לשבח את התנהלותם התקשורתית של אנשי 'נצח', שכבר העמידו לרשות התקשורת דובר זמין ורהוט.

ביקשתי לדעת האם הם 'הולכים עד הסוף' בוודאות.

תשובתו הייתה חיובית: "מחר בעזרת ה' נגיש את הרשימה", הוא מבטיח. הוא גם מבטיח לעדכן את שמות חברי המפלגה החדשה.

אמנון יצחק. צילום ארכיוןצילום: אמנון יצחק. צילום ארכיון
אמנון יצחק. צילום ארכיון


אמנון יצחק מצפה ל-12 מנדטים

קוריוז נוסף מהווה מפלגתו של הרב אמנון יצחק - 'כוח להשפיע'.

ב'תשקורת' - כפי שהוא נוהג לכנות את המדיה - טוענים מקורביו של רבי אמנון יצחק, כי בכוחו לגרוף לא פחות מ-12 מנדטים. הם רק מתקשים להסביר מניין יגיעו כל אותם מאות אלפי מצביעים.

אנשיו של אמנון מספרים גם, כי קיבל את ברכת הגראי"ל שטיינמן להקמת המפלגה, מכיוון שהוא פונה בלאו הכי אל קהל יעד חילוני.

אלא שבאי ביתו של הגראי"ל מכחישים בכל תוקף ברכה שכזו.

לסיכום: באם אכן מלבד ששת המנדטים שהסקרים צופים ל'יהדות התורה' וה-11-14 שהסקרים מיעדים לש"ס, יזכו גם המפלגות הללו במנדטים שהם מבטיחים - הרי שהיהדות החרדית תחזיק בידה כשליש מהכנסת.

ימות המשיח?
עם שלם נצח כוח להשפיע אמנון יצחק חיים אמסלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד