כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המכתב האישי, ההתלבטויות, האיומים • כך נסגרה רשימת ש"ס לכנסת

מועצת החכמים אישרה את רשימת ש"ס • מספר 1 - אלי ישי • אריה דרעי הודיע בבוקר להגר"ע יוסף: מוותר על המקום הראשון, מבקש לא לדון על תפקיד היו"ר • בפנים: המכתב בכתב ידו של דרעי • ומה התחולל כאשר הודיע דרעי לפעיליו על ההחלטה? • שרי רוט על השבוע הדרמטי של תנועת ש"ס

מועצת החכמים. צילום: יעקב כהן
מועצת החכמים. צילום: יעקב כהן



בשעה 15:30 פירסמה מועצת חכמי התורה של ש"ס, שהתכנסה בביתו של הגר"ע יוסף ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים, את הרכב רשימת תנועת ש"ס לכנסת ה-19.

הרשימה, בה הוצב אלי ישי במקום הראשון ואחריו אריה דרעי ואריאל אטיאס, היא הרשימה של הכנסת הקודמת, כאשר רק מהמקום ה-12 והלאה מוצגים הפנים החדשות: יואב בן צור מנהלך רשת החינוך של ש"ס, ליאור אדרי, עמי אילוז, אלי דדון, גרשון לוי, עמי ביטון, בנימין אלחדד, אורן מלכא ונתי נחום.

למעשה, מאחורי הקלעים הכל כבר היה סגור קודם לכן. נתחיל בנקודות הבולטות:

מספר 1 ברשימה הוא אלי ישי. כך סוכם בעת הרכבת האחדות בר"ח חשוון וכך נשאר. לשבחו של אריה דרעי ייאמר שהגם שהתקשה להשלים עם העובדה הזו, הוא קיבל אותה בהכנעה ראויה לציון, מתוך הבנה והפנמה כי צריך לעשות הכול, ממש הכול, למען אחדות התנועה.

הפצצה האמיתית של היום הזה היא העובדה שהשאלה מי יקבל את תפקיד יו"ר ש"ס - לא תוכרע בשלב זה.

עוד בנושא:
נבחרה רשימת ש"ס • החדשים: יואב בן צור וליאור אדרי
צפו ברגעי ההכרעה: החכמים התכנסו, הח"כים חיכו במתח
אלי ישי ליו"ר הכנסת: דרעי - בא כוח הסיעה בבחירות

הבוקר נכנס אריה דרעי אל הגר"ע יוסף והודיע לו כי הוא מוותר על המקום הראשון ומבקש שלא לדון על תפקיד היו"ר.

דרעי הניח מכתב מרגש, כתוב בכתב-ידו, בו כתב:

"לכבוד מרנא מאור ישראל רבינו עובדיה יוסף שליט"א נשיא מועצת חכמי התורה.

א.ח.ד.ש.כ.ת.ו.

אני ורבים מתפללים לבורא עולם שיחזק ויבריא את מרן בבריאות גופא ובנהורא מעליא. אמן.
היות ואני לא רוצה להטריח את מרן בימים אלו, אני מעלה את דברי הקצרים בכתב.

לפני כחודשיים כתר' ביקשני לחזור לתנועת ש"ס המעטירה ומיד נתתי את הסכמתי ולא בקשתי שום בקשה אישית או תואר או תפקיד.

באותו יום הטילו עלי כתר' ומועצת חכמי התורה לנהל את מטה הבחירות. ומאז יומם ולילה ביחד עם פעילים רבים ויקרים אנו עובדים בכל כוחנו למען המטרה הנעלה הזו.

גם כיום אני שב ומודיע לכתר' מרן, אין לי שום דרישות ושום בקשות או תנאים, מה שמרן יחליט ומועצת חכמי התורה יחליטו הוא קודש וציווי בשבילי.

ביודעי מה שמוטל על הכף הסכנות הגדולות לעולם התורה, לרבנות, לדיינות, והגזירות הכלכליות הקשות על השכבות החלשות מחייב אותי ואת כולם להסתלק מחשבוונת אישיים ומשיקולי כבוד וכדו' ולהירתם בכל הכוח למערכה הגדולה הזו, בגדר "מי לה' אלי".

בהכנעה רבה, ובהוקרה והערצה רבה, ממני תלמידו א.מ. דרעי".

בהמשך כינס דרעי את פעיליו המרכזיים, סגר את הדלתות וביקש לכבות טלפונים, כשהוא מודיע להם את ההודעה, לפיה הוא אינו עומד לקבל את תפקיד היו"ר. בשלב הראשון התקשו אנשיו לעכל את הבשורה. היו שניסו לומר כי הם פורשים, כי אינם מסוגלים לעמוד בזה. העצב נשקף מעיני רבים מהם. אבל אריה נעמד, בגילוי מנהיגות של ממש, ואמר להם כי הוא נחוש לעשות הכול למען הצלחת התנועה בבחירות, וכי הוא מתחנן שינהגו כמותו.

בקשתו התקבלה. תוך דקות אחדות הבטיחו כולם לגלות כלפיו ולמען למערכת הבחירות נאמנות מוחלטת.

"אני מתכוון להסתער על השטח", אומר דרעי, "לישון בשטח, להקים חמ"לים שינועו מעיר לעיר, אני ואנשיי, כולנו נפעל עם דם בעיניים ובהתלהבות אדירה, לא תהיה נקודה, קיוסק, ישיבה או אתר שנדלג עליו".

החלטתו, והדרך שבה העביר זאת לפעילים בשטח, מתקבלת בבית הגר"ע בהערכה רבה. לכולם ברור שהדבר אינו קל עבורו.

שחררו חבל. אריה דרעיצילום: שחררו חבל. אריה דרעי
שחררו חבל. אריה דרעי


מה התחולל בשבוע הדרמטי?

אז מה, בעצם, קרה מאחורי הקלעים בשבוע הדרמטי שחוותה תנועת ש"ס?

בכל הנוגע לשאלת המקום הראשון ישנו הסכם עליו סוכם מראש, בעת החתימה על שילבו מחדש של אריה דרעי בתנועה. אז סוכם, כי שר הפנים אלי ישי ימוקם במקום הראשון ברשימה, כולל קבלת התפקיד הבכיר - ובתמורה ייכלל אריה דרעי בהנהגת התנועה, כולל קבלת הסמכות לפעול בשטח, התחום שמבחינתו היה הנושא החשוב ביותר.

אם בתחילה התקשה ישי לבלוע את הגלולה המרה, הרי שמהרגע שהבין כי הגר"ע נחוש בהחלטתו - נכנע, תוך שהוא משתף פעולה במצגת האחדות המשולשת, כפי שהוצגה קבל עם ותקשורת בבית הכנסת שבבית ברחוב הקבלן 45.

בבית הרב, מצידם, שחררו את החבל והעניקו לאריה דרעי ואנשיו את מלוא הסמכויות, כולל מינויים בערים השונות ובמטות הבחירות. "הרעיון היה שאם אתה נותן לאדם תנועה ביד ורוצה שיצליח להזניק אותה במספר המנדטים - אתה חייב להעניק לו חופש פעולה מלא", אומר גורם בכיר בבית הרב.

אלא שהחריקות לא איחרו לבוא. למען האמת, חייבים לציין כי דרעי שלט באנשיו לאורך כל הדרך, תוך שהוא שב ומתרה בהם לבל ידליפו כל הודעה שיש בה כדי לפגוע בתנועה ובהצלחתה בבחירות.

אנשיו, שמנהיגותו בעיניהם אינה מוטלת בספק, צעדו אחריו על 'עיוור' וצייתו להוראותיו. כולם ידעו כי אוי לאיש שייתפס בהדלפה מרושעת, כזו או אחרת.

במחנה ישי הדברים התנהלו קצת שונה, כאשר אנשים בשטח נוטלים לעצמם עצמאות ומדברים חופשי עם התקשורת. כך יצאה הידיעה אודות פגישה מתוכננת של דרעי עם נתניהו, פגישה שבוטלה על ידו, כביכול, בשיחת טלפון אישית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כל מי שמכיר את התנהלות נתניהו ולשכתו מבין שאין רציונל מאחורי הדברים.

בהמשך הדליפו אנשי ישי ידיעות לפיהן הובהר לאלי, כי לא הוא יהיה יו"ר התנועה, וכי התפקיד עובר לידי דרעי. זה היה נכון בימים ראשון ושני השבוע - ימים בהם עלה מפלס הזעם בבית הרב למעלות בלתי מוכרות, לאחר שההדלפות בכלי התקשורת חבטו בפרצופה של תנועת ש"ס באופן קשה ביותר, תוך פגיעה בזינוק המפלגה בסקרים. אנשים שונים זכו לצעקות, הועמדו לסדר - אך ללא הועיל.

לשיאם הגיעו הדברים ביום שלישי, בכנס בחירות שערכה ש"ס באולמי 'בית ישראל' בירושלים, לאחר שמאן דהו דאג להדליף לכלי התקשורת תמונה של אחיינו של אלי ישי בבית חולים, לאחר שהוכה "על ידי פעיליו של דרעי". זה היה הקו האדום - ממנו ואילך הובהר לישי כי אם לא יעשה סדר במחנהו פנימה, הוא יהיה זה שיפסיד.

לשבחו של דרעי ייאמר שוב, כי דאג שלא לצאת בתגובות מתלהמות. לא הוא ולא אנשיו. דוברו האישי, אברהם קרויזר, אף יצא מגדרו ופרסם הודעה משותפת, יחד עם דוברו של ישי, יעקב בצלאל, ובה מסר של אחדות השורות. לא קל היה לעשות זאת, כאשר המשקעים והכעסים היו בשיאם.

הלחצים שהופעלו על נשא מועצת החכמים היו גדולים. מצד אחד, היו אלו חברי מועצת חכמי התורה המצדדים במינוי של דרעי לתפקיד היו"ר. מאידך, הרב עצמו עדיין לא הבשיל לכדי החלטה על כך. מראש לא דובר על מועד בו יפוג תוקף 'השלישייה', והקודקודים הקובעים שבים וטוענים כי אילולי ההדלפות לתקשורת, השלישייה הייתה מסוגלת להציג מצג של אחדות אמיתית, ולפיכך "לא צריך לשנות את הקונספט, צריך לעשות סדר אצל מי שפוגע באחדות".

מהיום, כך נראה, תופעל מדיניות של אפס סובלנות כלפי כל מי שייתפס פוגע באחדות השורות.

"בקרב מחנהו של אריה דרעי התפתחה האשליה לפיה תוכרע שאלת תפקיד היו"ר לפני הבחירות", אומר גורם בכיר בתנועה. "מה שגרם לזה הוא הכעסים להם היו עדים ואשר לא הופנו כלפיהם. אבל אין כוונה לעסוק כרגע בשאלת היו"ר. היה שלב כזה, בתחילת השבוע, כאשר 'הגיעו מים עד נפש' ואז הוחלט להכריע - אלי ישי מס' 1 ברשימה והשר הבכיר, אריה דרעי היו"ר. אבל כעת מקווים כולם שההדורים יושרו, וכי הרכבת תוכל לנוע על הפסים בשלווה, תוך ניקוז כל המאמצים להצלחת התנועה".

אם יש בקרב בכירי התנועה ביקורת על מינויים אישיים שמבצע דרעי, דבר הפוגע במחנהו של אלי ישי (ולא שאלי ישי לא נהג כך לפני 12 שנה, כאשר קיבל לידיו את ראשות התנועה - "אבל מי אמר שעשה נכון?" – היו שאמרו), הם לא יאמרו זאת בפומבי. גם לא לאריה דרעי. מבחינתם, הם הניחו את כל המושכות בידו ויתנו לו לפעול כהבנתו.

סביר להניח, אם כי אין לכך אישור רשמי, כי היו מעדיפים לראות את דרעי מסתדר עם האנשים הקיימים, תוך החלפה כירורגית של אין ברירה במקומות נקודתיים - אבל לא כמגמה. יחד עם זאת, הם מספיק ג'נטלמניים כדי להעניק לו חופש פעולה ולעקוב מהצד אחר המתרחש. "אי-אפשר לשפוט אדם שהגיע אחרי שהות של 12 שנה בכפור, מבלי להעניק לו לפחות מאה ימי חסד, אולי הרבה יותר מזה. יחלפו חודשים, אריה יעבוד, יבחנו את מצב התנועה, ואז יגיע הזמן בו יכריעו בשאלת היו"ר. ולאו דווקא עם היוודע תוצאות הבחירות", אומר הבכיר.

חדשים נשארו בבית. אטיאס וישיצילום: חדשים נשארו בבית. אטיאס וישי
חדשים נשארו בבית. אטיאס וישי


ומה קרה בדיונים על הרשימה לכנסת?

מכאן לרשימת המועמדים לכנסת.

בתחילה הייתה החלטה לפיה, אין יותר "נציגי חצרות". די היה לה לש"ס הנסיון המר עם ח"כ חיים אמסלם, כמו גם עם נציגי חצרות שסרחו ונאשמו בפלילים. ולא רק זאת. הטענה המרכזית היא שש"ס כולה, על כל נציגיה, דואגת לכל חצר, ואין צורך בנציג אישי. הנה, למשל, חברי הכנסת דוד אזולאי ויצחק ועקנין נחשבים - לא באופן רשמי, אבל באופן המעשי - כנציגיו של רבי דוד אבוחצירה מנהריה.

לפני מספר ימים היו אצל רבי דוד ושוחחו עמו על הרשימה. הרב אמר להם כי ידוע לו ש"הם בפנים". יחד עם זאת, הניסיונות להציב את בן משפחתו - שייצג את כל רבני משפחת אבוחצירה, לא צלח, מהסיבה שצוינה.

גם ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול - נציגו של הגאון רבי ראובן אלבז, ראש ישיבת 'אור החיים', שאף שיגר מכתב בקשה מיוחד לגר"ע יוסף בנושא - לא נכנס.

הרצון הבסיסי של אריה דרעי היה להכניס לרשימה פנים חדשות, לרענן אותה, להביא אנשי ביצוע. אלא שבש"ס, כמו ביהדות התורה, לא ממהרים לשלוח אנשים הביתה. כאן לא תופעל הגיליוטינה נוסח אביגדור ליברמן בישראל ביתנו.

סעיף ישן בתקנות תנועת ש"ס קובע, כי ח"כ יוחלף לאחר שלושה קדנציות של כהונה. ניסיון להפעיל את הסעיף העלה מיד את התוצאה: גם השר אלי ישי עונה לקריטריון, ומאחר ואותו איש אינו מתכוון להחליף, הרי שכדאי לגנוז את הרעיון, ויפה שעה אחת קודם.

מה שאומר: גם אם יש אנשים ש'אינם מתאימים' עוד, אתה לא פותח את הרשימה ומתחיל לבצע סלקציה. כך מצאו עצמם כל חבורת ש"ס בפנים. ממש העתק-הדבק.

באופן טבעי, כל אחד משני המנהיגים - ישי ודרעי (את אריאל אטיאס הנושא לא ממש מעניין) - ניסה להביא שחקני רכש ממחנהו. אחרי הכול, יום יבוא ושאלת תפקיד היו"ר יוכרע, וטוב יהיה אם ברשימה יהיו כמה שיותר אנשים לצידך.

אחד מהשמות שהועלו על-ידי דרעי היה צביקה כהן, יו"ר מועצת תפן, לשעבר ראש עיריית אלעד. מביני דבר טענו, כי לאיש יש פוטנציאל להביא אלפי קולות מאזור הצפון, מה גם שמקום מגוריו בטבריה מהווה יתרון גדול, לאחר שהליכודניקים איבדו את נציגם בעיר, ח"כ ציון פיניאן.

אבל לבסוף, פני הרשימה לא השתנו. מה שהיה הוא שיהיה. התוספת של האישים החדשים היא מינורית ביותר - מוקמו במקומות ה-12 וה-13 - ולא כזו שתהווה תוספת כוח לדרעי או ישי.

גם אם סובר דרעי כי מדובר בשגיאה, שכן אחרי הכול צריך להציג רשימה רעננה ואטרקטיבית, הוא בוחר לשתוק ולקבל את הכרעת בית הרב.

כפי שהדברים נראים בשלב זה, תיאלץ תנועת ש"ס לבצע סדר פנימי בשורות כל מי שלא יישרו קו: פעילים, עוזרים ושאר אנשי שטח.

כל מקרה של סטייה מהנהלים ומההוראות יטופל מעתה בחומרה רבה. "לא יתכן שמטה ההסברה ישקיע משאבים וינסה לנהל הסברה ברמה גבוהה ואיכותית, כאשר במקביל מהשטח יעופו סכינים ומטה ההסברה ימצא עצמו נאלץ להתמודד עם קוריוזים והדלפות מרושעות. חסל סדר תופעה זו", הם מבטיחים.

ומה באשר לשלישית הקודקודים? אם יתנו להם לעבוד - הם יעשו זאת. שלושתם עשויים כרגע מחומר שבשל להתכופף ולהיכנע מול רצונו של הרב. עם כל הקושי, על כל המשקעים - הם יוכלו לנגן אחדות.

רק שיתנו להם לעבוד.

המכתב של אריה דרעי • פרסום ראשון



צפו • רשימת 20 המועמדים של ש"ס לכנסת


ש''ס אריה דרעי אלי ישי הרב עובדיה יוסף בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 88 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד