י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האב השכול זעק: "לא היה לי אומץ" • תבלין לשבת

כשהאב השכול והאוהב ביקש מבנו סליחה על כך שלא הפגין די אהבה אליו • מה היה החיבור המיוחד של יעקב ליוסף? ומה ניתן ללמוד מכך לילדינו? • תבלין לשבת וישב

האב השכול זעק: "לא היה לי אומץ" • תבלין לשבת



וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים:

בן זקונים: שנולד לו לעת זקנתו. ואונקלוס תרגם בר חכים הוא ליה כל מה שלמד משם ועבר מסר לו. דבר אחר שהיה זיו איקונין שלו דומה לו. פסים: לשון כלי מלת, כמו (אסתר א ו) כרפס ותכלת, וכמו (שמואל ב' יג יח) כתונת הפסים דתמר ואמנון. ומדרש אגדה על שם צרותיו שנמכר לפוטיפר ולסוחרים ולישמעאלים ולמדינים.

נשאלות כמה שאלות

א. אם בפסוקים הקודמים יעקב נקרא בשם יעקב "וישב יעקב", "אלה תולדות יעקב", למה דווקא פה ובכל פסוק הקשור ליוסף הוא נקרא בשם ישראל?

ב.מה מיוחד ביוסף מכל אחיו שזוכה לאהבה כזאת מיעקב?

ג.כהורה אנחנו יכולים לשער שיעקב תפר לשאר ילדיו גם כן בגדים, מה המיוחד בכותונת הזו של יוסף.

לפני כמה שנים הלך לעולמו אחד מחברי הטובים. במהלך ההלוויה האב השכול, אדם שקט, אשר בעיניי כל החברים היה אבא אהוב ואף המנוח אפי (שם בדוי כמובן) אמר לא פעם שיש לו אבא טוב ואוהב. והנה עכשיו האבא נעמד מעל מיטת בנו, ובבכי קורע לב זעק למה לא ביליתי איתך יותר זמן? למה לא זכיתי להכיר אותך יותר? ריבונו של עולם, תן לי רק עוד יום אחד איתו, תן לי רק את הזדמנות לבקש ממנו סליחה על כל המריבות שלנו, לבקש ממנו סליחה על החום ואהבה שלא הספקתי לתת לו.

"תדע לך אפי", המשיך האב, "שאני אהבתי אותך למרות שלא תמיד ראית את זה, כי לאבא שלך לא היה את האומץ להראות לך שהוא אוהב אותך, ועל זה בני אני מבקש ממך סליחה. ואפי בבקשה ממך, תתפלל עלי למעלה בפני מלך מלכי המלכים, שייתן לי את האומץ להראות את אהבתי לאחיך ולאחיותך".

החיבור בין הורים לילדים הוא דבר שאינו מובן מאליו, אלא הוא יד הקב"ה - ללא צל של ספק.
חבל לי על הורים אשר מוצאים כל סיבה אפשרית להתנגח עם ילדיהם, ולא משנה כרגע אם הסיבה היא מוצדקת או לא.

'תפור' לכל ילד את חייו באהבה

חבל לי על אלה שלא יודעים ליהנות מכל דבר ומכל אטרקציה עם הילדים. וגם כאשר הילדים 'מרגיזים' אותך - הנה לך כמה נקודות מפרשת השבוע

א. כאשר אתה מגיש לילדיך מתוך מקום שאוהב ורק אוהב את הילד - למרות מעשיו, וזכור להפריד את מעשיו ממנו, אתה תגלה בעצמך דברים שלא ידעת שקיימים שם. והנה יעקב, כאשר הגיע לכלל אינטראקציה עם יוסף - גילה אצלו את ישראל את הרמה הגבוהה שבו, וכל זה התאפשר לו רק בגלל שנתן ביוסף את האמון המלא, ואיפשר ליוסף לעלות מעלה, למרות תלונות אחיו עליו.

ב. רש"י כותב על המילים בן זקונים: דבר אחר שהיה זיו איקונין שלו דומה לו. יוסף היה דומה ליעקב, וזה אחד הדברים שיעקב אימץ וחיזק את הקשר שלו עם יוסף, כי ברוב המקרים שהורים יוצאים מכלל שליטה בכל מה שקשור בתקשורת עם הילדים - זה בגלל שהתנהגות הילד שמה להם מראה מול הפנים. או מראה של יכולתם העכשוית על "חוסר" שליטה בילד. או שהילד דומה להם וזה מוציא אותם משלוותם. אנא ממכם הורים יקרים, תראו באמת איפה ילדיכם דומים לכם ותנצלו את זה לטובת הילד, לטובת הזמן שאתם ביחד.

ג. אכן יעקב תפר לכל בניו בגדים, אבל ליוסף התפירה הייתה מיוחדת. ליוסף התפירה הייתה מהולה באהבה, ומתוך מקום של אמונה כי זה הילד יגע לגדולות. כך גם אתם יכולים - לכל ילד יש לו את התכונות שאם יפתח אותם הוא יכול להגיע לגדולות ולהסב לכם נחת, אנא תיפרו לו את חייו לגדולות שלהם נועד, ואל תוותרו.

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:
א. איזה תכונות אתה אוהב אצל ילדיך?
ב. מה החוזקה של כל אחד מילדיך, איתה הוא יכול לתרום לשאר הילדים?

בברכה
יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג [email protected]
תבלין שכול יעקב פרשה וישב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד