כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

התרגשות: האדמו"ר הדליק בחנוכיית רבי פנחס מקוריץ

החנוכיה היקרה, בה הדליקו לסירוגין ה'ישועות משה' ואחיו ממונסי - נמסרה לאדמו"ר מויז'ניץ להדלקה • ומה עלה בגורל הכורסה של ה'אהבת ישראל'? • בפנים: תיעוד מרהיב של החנוכיה

התרגשות: האדמו"ר הדליק בחנוכיית רבי פנחס מקוריץ
אלי סגל



התרגשות רבה בחסידות ויז'ניץ בקרית ויז'ניץ בבני-ברק: האדמו"ר הדליק השנה, לראשונה, בחנוכיה המיוחסת לזקנו הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זי"ע, שעברה בירושה דור אחר דור, וכיום היא ברשותה של הרבנית צפורה פרידמן, בת הרה"ק ה'אמרי חיים' זי"ע, שעד כה הייתה מוסרת את המנורה מדי שנה לסירוגין - לאחיה בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל ולאחיה האדמו"ר מויז'ניץ-מונסי.

בשנים האחרונות, משנחלש האדמו"ר ממונסי, החליטה הרבנית פרידמן, כי אינה מעוניינת עוד לקחת סיכון ולשגר את החנוכיה היקרה לארה"ב. משכך, הגיעה המנורה רק לאדמו"ר בבני-ברק. יצוין, כי אחדים מהחסידים ביקשו לרכוש ממנה את המנורה, ששוויה נאמד במאות אלפי דולרים, אך הרבנית פרידמן מיאנה למכרה בעד כל הון, מפני חשיבותה הגדולה.

בנסיעתו המפורסמת של בעל ה'ישועות משה' לחג החנוכה בלונדון, בשנת תשנ"ד, הורה שלא לטלטל את מנורת הקודש העתיקה והמקודשת לחו"ל, ותחת זאת הדליק במנורת החנוכה של מארחו ומקורבו - הנגיד רבי חיים משה פלדמן, שגם היא עתיקת יומין.

אחיו, האדמו"ר הרמ"מ מויז'ניץ, הדליק השנה בחנוכייה חדשה, שעוצבה על-פי הדגם של חנוכיית הרה"ק מקוריץ זי"ע. בנוסף, שולבו בעיצוב גם מוטיבים מחנוכיית אביו, בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, בה הדליק בעת שכיהן כרב אב"ד ויז'ניץ, בתקופת הנהגת אביו, האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' זי"ע.

גם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, שהינו תלמיד מובהק של בעל ה'אמרי חיים' מויז'ניץ זצ"ל, מדליק במנורת כסף - אף היא תעתיק מדוייק ומושלם של מנורת הרה"ק מקוריץ זי"ע. האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק נהג לשוחח רבות בערגה על אודות המנורה הסגולית והזכות להדליק בה.

את רכישת המודל - המנורה המשוחזרת, לקח על עצמו לפני שנים אחדות, אחד מחסידיו הנגיד רבי יהושע ברקוביץ, המתגורר בלונדון. הוא יצר קשר עם הרבנית פרידמן והפקיד בידי עורך דינה סך של רבע מיליון דולר כערבות, בכדי לשאול את המנורה למספר ימים ולפרקה לחלקים.

צורף ידוע מבני-ברק קיבל לידיו את החפץ היקר והנדיר, שקל וצילם את חלקיה, ובמשך חצי שנה עמל על בניית העתק מדויק. במנורה המשוחזרת שולבו חמישה וחצי קילוגרמים של כסף טהור, ועוד כמות של זהב. סך עלותה הכוללת עמד על 30 אלף דולר, אותם מימן הנגיד.

הנגיד ברקוביץ נוטל את המנורה עימו בכל שנה לאחר חג החנוכה לשמירה בכספת שבביתו, שם הינה מוגנת, ומביאה שוב לירושלים, לקראת חג החנוכה.

האח הצעיר, האדמו"ר מויזניץ, מדליק נרות בהעתקצילום: האח הצעיר, האדמו"ר מויזניץ, מדליק נרות בהעתק
האח הצעיר, האדמו"ר מויזניץ, מדליק נרות בהעתק


ומה עם סידורו של הגר"י עמדין?

ובשולי החנוכיות: ישנו פריט נוסף שבעבר נדד מבני-ברק למונסי וחוזר חלילה, לסירוגין. מדובר בסידור 'בית יעקב' שחיבר הגאון רבי יעקב עמדין זצ"ל ובו נהג להתפלל הרה"ק בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זצ"ל.

סידור זה היה מונח ברשותו של בעל ה'אמרי חיים' ולאחר הסתלקותו, פריט זה משום מה, לא נכנס להגרלה על חפצי הירושה. משכך, לא היה ברור מעמדו עד כה, והסידור – בו נהג ה'אהבת ישראל' גם לערוך את סדר הדלקת הנרות בחנוכה - שהה שנה אחת בבני-ברק אצל ה'ישועות משה' ושנה אחת אצל אחיו במונסי.

החל מהשנה בה בעל ה'ישועות משה' חלה, נותר הסידור במונסי. לאחרונה, כאשר נחלשה ראייתו, הפקיד האדמו"ר ממונסי את הסידור בידי ראש הקהל של ויז'ניץ בבורו-פארק, הרב יעקב פלדמן, בנו של הנגיד הרב חיים משה פלדמן, על מנת שיחזירו לבני-ברק.

בערב חנוכה, הוחלט לערוך חלוקה על מספר פריטים, שטרם חולקו בין האחים האדמו"רים בבני-ברק, ובין היתר הגיעו גם לסיכומים אודות גורל סידור ה'בית יעקב'.

האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' החזיק גם בסידור השל"ה, המיוחס לזקנו הרה"ק בעל ה'צמח צדיק' מויזני'ץ. כמו-כן הייתה ברשותו הכורסה עליה ישב בעל ה'אהבת ישראל'. ה'ישועות משה' נהג לשבת עליה בזמנים מיוחדים, כמו ימים נוראים, בהושענא רבא ועוד. כך גם היו ברשותו ספרי לימוד רבים, שהיו שייכים לזקנו הסבא קדישא.

במעמד החלוקה, קיבל האדמו"ר הרמ"מ מויזניץ את סידור השל"ה, ואילו את הכורסה וספרי הלימוד קיבל לרשותו אחיו הבכור. בשלב זה, נותר גם הסידור 'בית יעקב' ברשות האדמו"ר ובו אמר אמש את סדר ההדלקה, כפי שנהגו אביו וזקניו.

למרות שהחלוקה ברובה כבר בוצעה, עדיין נותרו מספר פריטים שטרם הוברר מעמדם, ביניהם ספר התורה המיוחס להרה"ק הבעל שם טוב זי"ע, ה'קיטעל' של הרה"ק ה'אהבת שלום' מקאסוב ראש השושלת, וחפצים בודדים נוספים.

הצלם אלי סגל מגיש: תיעוד נדיר ומרהיב של החנוכיה • צפו





















ויז'ניץ חנוכה חנוכיה הישועות משה פנחס מקוריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד