י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

השירות האזרחי חוזר - והשמאל ממשיך להסית

ממשלת ישראל אישרה שירות אזרחי לחרדים ובשמאל מיהרו לתקוף • "עוקפים את הבג"ץ", טוענת ציפי לבני • "לא אצטרף לממשלה כזו", מאיים לפיד • בעבודה דווקא מברכים

גיוס לשירות האזרחי. צילום: ארכיון
גיוס לשירות האזרחי. צילום: ארכיון



הבוקר (א') העבירה הממשלה חוק המאפשר לכ-1300 חרדים לשרת במסגרת של שירות אזרחי.

ההסתה נגד הציבור החרדי ונגד הממשלה שנתנה את ידה לתיקון לא איחרה לבוא. 'חוק עוקף בג"ץ', מיהרו רבים מכלי התקשורת לכנותו.

ראשון המגיבים נגד ההחלטה הייתה יו"ר 'התנועה', ציפי לבני.

"אני לא מופתעת מכוונת הממשלה לאשר את הפטור מגיוס. כרגיל, נתניהו מעדיף את שותפיו הטבעיים לממשלה על פני הנושאים בנטל. כוונת ממשלת נתניהו-ליברמן לעקוף את בג"צ ולהמשיך בהנצחת העוול ההיסטורי היא שערורייתית ולא ערכית. פעם אחר פעם מוכיחה הממשלה הזו את סדרי העדיפויות האמיתיים שלה, סדרי עדיפויות שאין בינם לבין טובתו של הציבור הישראלי דבר וחצי דבר.

"ערב בחירות, בוחרת הממשלה לירוק בפניו של הרוב הציוני שמשרת בצה"ל, שמתגייס למילואים בכל פעם מחדש ושלא מוכן עוד לעבור לסדר היום על המחדל המתמשך הזה. התנועה בראשותי מתחייבת לפעול לשינוי המצב בתכלית ולאכיפת מצב בו חובת השירות חלה על כל שכבות האוכלוסייה, כולל חרדים וערבים. לא קיים צדק חברתי או שוויון אזרחי ללא שוויון מלא בנטל".

המעניין הוא כי לבני מצהירה קבל עם ועולם כי בכוונתה ליטול את השלטון מידי נתניהו.

לכל ברור כי אין כמעט כל סיכוי לעשות זאת מבלי לצרף לממשלתה את הציבור החרדי, שכן לא סביר להניח שהיא תבחר לצרף אליה את מפלגת נתניהו-ליברמן. והשאלה המתבקשת היא איך יוכל הציבור החרדי לחבור אליה רגע לאחר שהיא מטילה רפש בפרצופו.

ח"כ יואל חסון, ראש צוות התגובות של "התנועה", מיהר לתקוף את יו"ר מפלגת 'העבודה', ח"כ שלי יחימוביץ , מנהיגת המפלגה היחידה שלא גינתה את החלטת הממשלה לחוקק חוק עוקף בג"צ בכל הנוגע לחוק טל.

לדברי ח"כ חסון: "עוד מסכה הוסרה מפניה הצבועות של יחימוביץ, שכפי שהוכח היום אינה מבקרת את החלטתה האומללה של הממשלה להמשיך את הנצחת אי השוויון בחלוקת הנטל. מוטב שמצביעי העבודה ישימו לב לעובדה שיו"ר העבודה, המתבטאת בכל נושא חברתי, בחרה במודע שלא לתקוף את הפטור הציני של הממשלה לחרדים לגיוס ויבינו כי יחימוביץ אינה באמת שונה מנתניהו ושותפיו".

נעתור לבג"ץ

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, מיהר להודיע כי לא יצטרף לממשלה שתאשר את חידוש הפטור מגיוס בני הישיבות.

"כוונת הממשלה להמשיך לאשר את הפטור לחרדים משירות צבאי במסווה של גיוס מספר זעום לשירות אזרחי בלתי מוגדר היא הולכת שולל של בג"צ וזריית חול בעיני הציבור. חוק טל בטל למעשה מזה ארבעה וחצי חודשים ועכשיו מבקשת ממשלת נתניהו להמשיך את המצב הבלתי נסבל שבו ציבור שלם איננו נושא בנטל. יש עתיד לא תשב בממשלה שלא תביא לשירות לכל ולהשתלבות מלאה בשוק העבודה על פי התכנית המפורטת שהציגה".

המפלגה אף הודיעה על כוונתה לעתור לבג"ץ כנגד הצעת החוק.

יוחנן פלסנר, החבר (לשעבר) בוועדה לקידום השוויון בנטל, אמר כי "מדובר בניסיון נוסף של נתניהו להכניס בדלת האחורית את המצב שבג"ץ קבע כי אינו יכול להתמשך".

גם נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, בחר לתקוף את ההצעה. "יש יותר ויותר חרדים שרוצים להתגייס. על הממשלה להפסיק לקנות זמן ולייצר פתרונות ריאליים ליישום בדמות אפיקי שירות שבהם יוכלו החרדים לתרום את חלקם בנשיאה בנטל".

האם שירות אזרחי אינו מסגרת ראויה שבה יכול הציבור החרדי למצוא דרך לשרת בנטל, לנפתלי בנט פתרונים, האם כל אותם חיילים שאינם נמצאים בשדה הקרב אלא משרתים כתומכי לחימה, האם הם נושאים בנטל יותר מאותו משרת שירות אזרחי?".

מדוע זה לא פתרון?

בדיחה מפורסמת מספרת על חרדי וחילוני שנפגשו. החילוני מתריס לעבר החרדי 'לך לשרת בצבא', החרדי כתגובה מוציא לו תעודה המעידה על היותו יוצא פלוגה צבאית נחשבת.

החילוני לא מתייאש ואומר: 'אז תלך לעבוד'.

החרדי שוב מסרב להתבלבל ושולף תעודה לפיה הוא עובד כמהנדס תוכנה בחברת הייטק גדולה.

החילוני, שנותר ללא תשובה, אומר לו: 'אוקיי, אז לך לעזאזל'.

ברור שהסיפור אינו נכון, אך אפשרי. וזה בעצם מה ששמענו היום מהפוליטיקאים השונים, המגיעים כמעט מכל גווני הקשת הפוליטית. מישהו ניסה למצוא פתרון, אבל אנחנו לא באמת מחפשים פתרון.

סוגיית שילוב החרדים בצבא אינה סוגיה של מה בכך, עשרות שנים ישבו על המדוכה, עשרות ועדות וניסיונות של חקיקה, בסופו של דבר הבינו גם הבינו שמדובר בבעיה אמיתית, לא מדובר כאן רק בשינויי תפיסה אידיאולוגיים אנטי ציוניים שאינם מאפשרים את השירות בצבא (כדוגמת אוכלוסיות בודדות בירושלים) אלא מדובר בבעיה אמיתית המסגרת הצבאית אינה מתאימה לאורח חייו של האדם המאמין.

האדם החרדי מחנך את טובי בניו ללימוד תורה כערך עליון, כשאלו שלא מצליחים להגשים את הייעוד הנעלה פונים בלית ברירה למסגרות אחרות, חינוך זה אינו מגמה פוליטית של הדור האחרון או גחמה של רב זה או אחר, אלא הוא נגזר מהציווי העליון של והגית בו יומם ולילה.

לא יתכן מצב שבו בחורי ישיבה יתנתקו מדף הגמרא בגלל הצורך בשירות צבאי, צריך לתת להם את הצ'אנס לגדול בתורה שזו המטרה העליונה.

בעיות נוספות בצבא, הם כשרות וצניעות, וכן העובדה כי מדובר באנשים נשואים בעלי משפחות מחייבת היערכות מיוחדת המתאימה לאורח חייהם.

חוק טל, שנחקק לפני כעשור פעל לתת מענה לבעיות אלו, ונתן פיתרון לחרדים רבים בדמות של מסגרות שירות המותאמות למגזר החרדי, מי שרוצה לבטל ולעקור את זה, פירוש הדברים שהוא אומר לכל חרדי באשר הוא הישאר לך ללא פתרון.

והאבסורד גדל עוד יותר כאשר הכול יודעים ומבינים כי רגע לאחר הבחירות, אם וכאשר תהיה תלויה הרכבת הממשלה בצירוף החרדים אל תוכה, ימהרו כל המגנים דלעיל להתחנן אל החרדים בואו חסו בצל כנפינו, נמצא גם נמצא פתרון לסוגיה הבוערת של חוק טל.
שירות אזרחי חוק טל חרדים הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד