י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

על פנסיה ויתומים חרדיים

מהי גמלת שארים? ומדוע חשוב מאוד לבדוק כמה יקבלו הילדים במקרה של פטירה לא עלינו ולא עליכם? • איש הביטוח והפיננסים חנוך הירשוביץ עושה לכם סדר בפנסיה

על פנסיה ויתומים חרדיים





כל מי שמקבל תלוש משכורת מפריש לפנסיה. חוק פנסיית חובה, או יותר נכון הצו הממשלתי שנכנס לתוקף בינואר 2008, חל על כל השכירים במשק ובקרוב יורחב כפי הנראה גם על העצמאים.

נדמה שכולם כבר יודעים מה זה "פנסיה". אבל סביר להניח שמעטים יודעים את כל הפרטים החשובים שכרוכים במילה הקצרה והגורלית הזו. במאמר הזה אנסה להפנות זרקור לסעיף שעוסק בפנסיית שארים ולמשמעות הרבה שיש לו למשפחה החרדית.

תשלומי הפנסיה שאנו מפרישים מידי חודש, נחלקים לשני מרכיבי יסוד: חיסכון והגנה.
החיסכון נועד לתת לנו ביטחון כלכלי לאחר שנצא לגמלאות וממנו נקבל מידי חודש גמלה בהתאם לסכום שנצבר בקרן עבורנו. ואילו ההגנה נועדה להבטיח את עתידו של העמית במקרה של נכות ל"ע ואת עתידה של משפחתו במקרה של מוות ל"ע ול"ע.

אסביר. במקרה שהעמית ילך לעולמו בטרם גיל הפרישה, יקבלו שאריו הקרובים (רעייתו וילדיו) סכום חודשי קבוע - פנסיית שארים. רעייתו תקבל את הסכום עד מאה ועשרים וילדיו עד גיל מסוים, לרוב עד גיל עשרים ואחת.

לסעיף הזה משמעות רבה כאשר מדובר במשפחה חרדית. היות ומרבית המשפחות בציבור שלנו, הן משפחות ברוכות ילדים, ישנה משמעות רבה לסכום אותו תקבל המשפחה במקרה של היפך החיים לא עלינו.

הנה דוגמא מהחיים. שלום היה אברך כולל שנאלץ לצאת לשוק העבודה בגיל 35. לאחר שנה וחצי של עבודה ושנה של צבירה בקרן הפנסיה, הלך שלום לעולמו במפתיע, בעקבות דום לב. השכר ממנו הופרש לקרן הפנסיה עמד על 10,000 שקל ברוטו. חודשים ספורים לאחר פטירתו, ביקשה אלמנתו לממש את פנסיית השארים על מנת שתוכל לכלכל את עצמה ואת שבעת ילדיה היתומים.

למזלה של האלמנה, התברר ששלום היה עמית בקרן הפנסיה 'מקפת החדשה' של חברת 'מגדל'. ובעקבות כך נכנסו לחשבון הבנק של המשפחה כ-10,000 שקל מידי חודש. סכום שאפשר לה להתגבר על הקושי הכלכלי העצום שנוצר עם פטירתו של אבי המשפחה.

כתבתי "למזלה" משום שלא בכל קרנות הפנסיה היא הייתה מקבלת את הסכום הזה. במרבית הקרנות בישראל, משפחה זו הייתה מקבלת בין 6,500 ל-6,000 שקל. סכום נמוך בכ-40% מהסכום המקסימאלי שמעניקה קרן הפנסיה של 'מגדל' – 10,000 שקל.

מאחר ורבים בציבור שלנו מצטרפים לשוק העבודה בגיל מבוגר יחסית, יש לקחת בחשבון העדפת קרן פנסיה שמעניקה תקרת פנסיית שארים גבוהה יותר. ברוב קרנות הפנסיה ככל שגיל ההצטרפות מאוחר יותר, הולכת ופוחתת ההגנה לשארים.

להמחשה, אב לשבעה ילדים שהצטרף לקרן הפנסיה בגיל 40 והלך לעולמו, בחלק גדול מהחברות יקבלו שאריו מידי חודש רק כ-50% מההכנסה שהייתה לו טרם פטירתו, ואילו ב'מגדל', גם במקרה הזה, יקבלו האלמנה והיתומים .כ-10,000 שקלים מידי חודש.

סיפורו של שלום ע"ה ממחיש באופן בולט את הצורך בקבלת ייעוץ מקצועי בטרם מחליטים על הצטרפות לקרן פנסיה כלשהי.

הכותב הינו מנכ"ל "הירשוביץ פתרונות". אין לראות באמור לעיל המלצה לרכישה או קנייה של מוצר פנסיוני או המלצה וייעוץ להשקעות.

למידע נוסף אודות חיסכון פנסיוני לחצו כאן >>


לקבלת הצעת מחיר בתחום החיסכון הפנסיוני לחצו כאן >>
מגדל חסכון פנסיוני פנסיה ביטוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד