כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

האמא של הולנד היהודית • מרת ברכה ארונסון ע"ה

מרת ברכה ארונסון ע"ה, ניצולת שואה ששיכלה את בני משפחתה על קידוש ה', עסקה כל חייה בשיקום הקהילה היהודית באמסטרדם • היום היא תטמן בהר הזיתים • סיפור חייה

האמא של הולנד היהודית • מרת ברכה ארונסון ע"ה
מנחם הלוי

הקהילות התורניות באמסטרדם שבהולנד שרויים באבל כבד מאז אתמול, עת הלכה לעולמה בשיבה טובה ברכה בריינדל (בערטל) ארונסון ע"ה, אשת יבדחלט"א הרב אהרן ארונסון, מראשי הקהילה היהודית באמסטרדם מזה עשרות בשנים ואחת הדמויות המוכרות ביותר בהולנד היהודית.

המנוחה ע"ה שימשה במשך כיובל שנים מזכירת הרבנות הראשית בהולנד, והייתה אחת הדמויות הדומיננטיות בקהילה המקומית. היא סייעה במאבקיו הרבים של רבה המיתולוגי של הולנד, הגר"י יוסט זצ"ל, למען צביונה היהודי של הולנד.

הגב' ארונסון ע"ה, צאצאית לבית משפחת הלברשטאם, נולדה בברלין. הוריה נרצחו על קידוש ה' בידי הנאצים. אחיה הצעיר, גרשום, התגייס לחיל האוויר הבריטי, כדי לנקום את רצח הוריהם, אך הופל עם מטוסו מעל שמי גרמניה, שם הוא קבור עד היום בבית הקברות לחללי אויב, כאשר בין כל הקברים של חיילי בריטניה, מוצבת מצבתו עם סמל מגן דוד בולטת בייחודיותה.

ברכה ע"ה ניצלה מאימת השואה כשנמלטה לא אחת ממחנות הריכוז, והיגרה בכוחות עצמה לשווייץ, שם שהתה במחנה עבודה יחד עם פליטות שואה נוספות. באותם הימים התקרבה מאוד אל רעייתו לעתיד של הגראי"ל שטיינמן, הרבנית תמר ע"ה.

לאחר התקופה בשוויץ הגרה להולנד, שם בנתה מחדש את ביתה, בית ספוג בתורה וחסד, יחד עם בעלה הרב אהרן ארונסון, מנכבדי וחשובי הקהילה היהודית ומגדולי מחזיקי התורה והחסד לאורך שנים בהולנד.

המנוחה ע"ה שנפטרה אתמול בגיל 90, הייתה דמות מוכרת ואהובה על כל יהודי הולנד וסביבותיה, ותיזכר כאחת הדמויות המיתולוגיות של יהדות הולנד ההיסטורית.

הותירה אחריה את בעלה, הרב אהרן ארונסון, ושלושה ילדים: הרב נחום ארונסון, מחשובי מרביצי התורה במנשסטר לונדון; הרב מוטל ארונסון מחשובי הקהילה היהודית באמסטרדם, הפועל בכל דבר שבקדושה בהולנד ובאירופה כולה; והגב' רבקה טוקר משכונת בית וגן בירושלים.

לפני כחצי שנה התראיינה ברכה ארונסון ע"ה לעיתון 'מעריב', לקראת יום השואה, והכריזה כי ניצחה את היטלר ימ"ש באשר היא זוכה להיות נוכחת בבר המצווה לנכדה, יצחק יעקב המנדינגר מירושלים, יחד עם כל בני המשפחה הענפה שהקימה.

השבוע חשה ברע ולקתה בליבה. לאחר טיפול מסור שקיבלה מצוות רפואי מקומי, פונתה לבית החולים, כאשר לצידה בעלה, בניה וגם בתה שהגיעה במיוחד מהארץ לביקור בחנוכה - והספיקה להיות לצידה בימיה האחרונים, עד לפטירתה בשיבה טובה בבית החולים היהודי באמסטרדם.

ארונה יצא אמש, לאחר טקס פרידה בו השתתפו מאות מיהודי הולנד. בנה, הרב נחום, נפרד במילות פרידה נרגשות מ"האמא של הולנד היהודית כולה". ארונה יצא מאמסטרדם לארץ ישראל, ומסע הלווייתה ייצא הבוקר (ו') בשעה 9:30 בבוקר משמגר להר הזיתים.

"היא הייתה דמות נדירה, החום שהיא הקרינה לזולת, הפשטות הנדירה, וחיי האמת שהיו נר לרגלה הם רק חלק מהדברים שנכדיה לא ישכחו לעולם. היא הייתה אישה שיצאה מהתופת לבדה - ממש אוד מוצל מאש שהוכיחה כי היא ניצחה את הנאצים בכך שהקימה מחדש את משפחתה, וזכתה לעשרות נכדים ונינים ההולכים בדרך התורה והחסד.

"היא תמיד הודתה להקב"ה על החסד העצום שזכתה להקים משפחה, אחרי שהוריה נרצחו והיא נותרה לבדה בעולם. היא אמרה שאילו היו אומרים לה אז, באותם ימים נוראים, שתזכה לחגוג את חגי ישראל בארץ-ישראל יחד עם משפחתה, היא הייתה אומרת שמדובר בחלום. אבל החלום שלה התגשם והיא זכתה לנחת ולשמחה עד יומה האחרון", אומר אחד מנכדיה ל'בחדרי חרדים'.
ארונסון לוויה הולנד אמסטרדם ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד