י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סאטמר נגד סאטמר: "מאכילים טריפות מדאורייתא"

האדמו"ר מסאטמר תקף המשחטה של אחיו בה לא בודקים את 'צומת הגידין': "למעלה מ-18 אחוז מהעופות מתגלים כטריפה בבדיקה" • "כל עוף נאכל על-ידי חמישה - והוא טרף מדאורייתא"

האדמו"ר מסאטמר בהדלקת נרות
האדמו"ר מסאטמר בהדלקת נרות



מידי ערב, לאחר הדלקת נר חנוכה, נושא האדמו"ר מסאטמר דברים מעניינא דיומא. אמש, נר שישי, קישר הרבי את הימים ההם - ימי שלטון היוונים - לימינו, וקרא בקול בוכים: "יהודים משלנו, אחינו ובשרינו, אוכלים טריפות".

האדמו"ר התייחס לעובדה שגופי כשרות בארצות-הברית, גם כאלה הנחשבים למהודרים, אינם בודקים את צומת הגידין בעופות, בטענה כי מדובר ב'חומרה' שהחל בה הכשר אחד, וכולם נסחפו אחריו, ללא סיבה.

וכך אמר האדמו"ר: "דבר אחד ביקשה מלכות יוון 'להשכיחם תורתך'. הכיצד? איך משכיחים מהאדם? איך חשבו ותכננו היושבים ראשונה ביוון להשכיח מהעם היושב בציון את מה שכבר למדו? באיזו טכניקה ובאילו אמצעים אפשר לרוקן מהאדם דברים שבמח ובהבנה?

"על כך כותב בעל ה'מאור ושמש': שהאכילום בטריפות. כי כשאוכלים פיגולים, נבילות וטריפות, הריהו מטמטם הלב ומשכיח התורה - גם זו שכבר נלמדה עד כה. ואכן, מצינו שמן הקצה, מן השוליים, היו שנתיוונו, שהמירו דתם והצטרפו לחיל היוונים, לסייע בידם להנחיל גם על אחרים את 'להשכיחם תורתך'".

היות וגם במשחטה השייכת לחצר אחיו מוויליאמסבורג לא בודקים את צומת הגידין, הקדים האדמו"ר ואמר:

"טרם בואי לדבר, התחבטתי קשות שמא יאמרו שאני מדבר מתוך מטרות אישיות וכוונות פוליטיות. ונזכרתי מעשה שהיה עם זקני, בעל 'הקדושת יו"ט', ביושבו על מדין בסיגעט, והיו מתושבי העיר שהביאו על דעת עצמם רב ושוחט משלהם לעיר, ולשיטת זקני בעל 'הקדושת יו"ט' כל פעולות הללו היו אסורות - וממילא, לשיטתו, גם השחיטה של הנ"ל היתה טריפה.

"אמנם, לצאת בשער בת רבים ולהכריז על שחיטת שלו כטריפה, היה עלול להתפרש כמכוון לשיקולים זרים ועניינים פוליטיים, שמא יאמר הציבור שהשחיטה היא כשרה, רק שהרב הנזהר בכבוד תורתו - מטריף את השחיטה האחרת, כדי לחזק ולבצר את עמדתו ואחיזתו בבני עירו. אלא שמאחר ולשיטתו השחיטה היתה טריפה - לא עשה חשבון לעצמו ולא חשב 'מה יאמרו', ויצא בהוראה לציבור בריש גלי, ללא חת ומורא, כי השחיטה האחרת היא טריפה.

"היות וכך, הנני עומד בדעתי, לאחר ביקור נוסף שערכתי בבית המטבחיים, כי מי שלא חוקר ובודק, לא יוכל להבין זאת: אחינו בני ישראל, יהודים משלנו, אוכלים טריפות, טריפה דאורייתא.

"חוסו על נפשותיכם ונפשות צאצאיכם"

"בכל תפוצות עם ישראל כבר נוהגים בכל גופי הכשרויות לבדוק העופות בצומת הגידין. בארץ הקודש, וגם בכל המקומות באירופה, פשט העניין לכל שכבות הציבור, ורק כאן באמריקה יש מעלימים עיניהם ומקילים ראש. חוסו על נפשותיכם ונפשות צאצאיכם. הדבר הוא בגדר לא יימלט.

"השבוע שוב ביקרתי בבית השחיטה, ובעיני ראיתי: למעלה מ-18 אחוז מהעופות מתגלים כטריפה בבדיקה בצומת הגידין. זהו כמעט אחד מחמישה עופות, וכל עוף שכזה נאכל על-ידי חמישה או שישה בני אדם, ומתבשל בכלים שבהם יתבשלו ומהם יאכלו יהודים לרוב - והעוף טרף מדאורייתא, הכלים טריפה, ומה שיתבשל בהם לאחר מכן גם הוא טריפה.

הבורא יתברך שמו הוא עדי שאין לי עניין לעצמי ואין לנו רווח כלל מהשחיטה, מלבד להביא לעם ישראל הנזהר בכשרות - שיהיה הבשר והעופות כשר. אין כוונתנו להאדיר או להוקיר שום עניין, מלבד הדאגה לבשר ועופות כשרים לנו ולאחינו בני ישראל".

בהתייחס לשמועות וטענות, כאילו אין הדבר זהה מעיר לעיר ומארץ לארץ, וכי תלוי מאיזה אקלים מגיעים העופות - אמר האדמו"ר: "חקרתי ובדקתי גם במקומות אחרים, כאן בארצות הברית של אמריקה, וכך הם פני הדברים בכל מקום ומקום, שכאשר בודקים צומת הגידין של העוף, מתגלים טריפות באחוזים ניכרים. כשלא בודקים - לא מוצאים, אבל הטריפה היא טריפה".
שחיטה כשרה טריפה סאטמר צומת הגידין בית מטבחיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד