י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בית הגראי"ל במכתב הכחשה: "הרשימה היחידה בה תומך היא יהדות התורה"

האם בא הקץ לחרושת השמועות כי הגראי"ל שטיינמן תומך במפלגתו של הרב אמנון יצחק? • מכתב הבהרה חד-משמעי מביתו של הגראי"ל מגלה את דעתו: "הרשימה היחידה שמרן שליט"א תומך בה ומורה לפעול עבורה היא רשימת 'יהדות התורה המאוחדת'" • מאחורי הקלעים של פרסום המכתב

הרב אמנון יצחק עם הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון
הרב אמנון יצחק עם הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון



קץ לשמועות על תמיכה של הגראי"ל שטיינמן ב'כח להשפיע', המפלגה החדשה שהקים הרב אמנון יצחק?

הבוקר (א) מתפרסמת בעיתון 'יתד נאמן' הבהרה מטעם בית הגראי"ל, המבהירה באופן נחרץ ביותר: "הרשימה היחידה שמרן שליט"א תומך בה ומורה לפעול עבורה היא רשימת 'יהדות התורה המאוחדת'". יצויין, כי הגראי"ל התחבט רבות בטרם פרסם את ההבהרה. זאת, בשל הכבוד שהוא רוחש לרב אמנון יצחק ולמפעליו הברוכים בתחום ההחזרה בתשובה.

בתנועת ש"ס נושמים לרווחה, מאחר שימים ארוכים ציפו למכתב הבהרה כזה נגד המפלגה שהפכה למטרד עבור מחזירי העטרה ליושנה.

מאחורי הקלעים מדובר בסיומה של סאגה שהתנהלה בימים האחרונים בין אנשי ש"ס לבין הבית ברחוב חזון-איש 5. אין זה סוד, כי במהלך השנים האחרונות נוצר קשר הדוק בין שר הפנים אלי ישי לבין הגראי"ל שטיינמן, והוא אף זכה לחיבה רבה מצד אנשי הבית.

השינויים שחלו בש"ס בחודשיים האחרונים היו קשים לעיכול עבורם. זו הסיבה שהפנייה והדרישה מצד ש"ס להוציא מכתב הבהרה נגד מפלגתו של הרב אמנון יצחק, לא הגיעה בערוצים המקובלים, אלא באמצעות הדלפות בכלי התקשורת. כך, למשל, נרמז כי אם ש"ס לא תזכה לקבל את מבוקשה, היא עשויה להקים מטה מיוחד לקליטת מי שמצהירים כי לא יצביעו עבור יהדות התורה. כתוצאה מכך, היה מי שהגיב ב'דגל התורה', כי במקרה כזה יוקם מטה נגדי שיפעל בקרב אנשי אלי ישי שיחפשו בית חדש. אלו גם אלו לא באמת תכננו לבצע את שאמרו, אך כך התנהלו הדברים.

ביום שישי האחרון הגיעה פנייה ישירה מצד אחד ממנהיגי ש"ס אל ביתו של הגראי"ל. הלה ביקש בצורה מכובדת כי תפורסם הבהרה, וכשהבין על מה ולמה נסוב הכעס שמנע פירסום מכתב כזה עד כה - הבטיח לתקן.

ואכן, בצהרי יום שישי, כשהתראיין אריה דרעי באחד מכלי התקשורת, הוא הבהיר כי חס וחלילה איש לא התכוון לאיים או לפנות למצביעי יהדות התורה "והשלום והאמת אהבו".

שעה קלה לפני כניסת שבת החליט הגראי"ל כי למרות מכלול השיקולים, יש לצאת בהבהרה לציבור, כפי שאכן היא מתפרסמת היום.



"מה שלא אענה לך, בסוף תגיד שתמכתי בך"

מכתב ההבהרה היה נחוץ לראשי תנועת ש"ס, שכן למרות ש'כוח להשפיע' אינה מופיעה אפילו בסקרים המתפרסמים בכלי התקשורת, וסיכוייה להתקרב אל אחוז החסימה נראים קלושים - בש"ס חוששים כי היא עלולה 'לשרוף' להם אלפי קולות יקרים, שבהעדרם ייפגעו הסיכויים של התנועה לגרוף מנדט נוסף.

גם ההתקפות הישירות והבוטות של הרב אמנון יצחק, בראיונות שהעניק לכלי התקשורת, כלפי ש"ס ונגד אנשי ביתו של הגר"ע יוסף, לא הוסיפו בריאות ברחוב הקבלן שבשכונת הר נוף הירושלמית.

מייסד המפלגה, הרב אמנון יצחק, טען שוב ושוב כי מפלגתו זכתה לברכתו של הגראי"ל שטיינמן. לדבריו, הגראי"ל אמר לשליח מיוחד שנשלח אל ביתו והראה לו תוצאות סקרים: "אם יש כח - מצווה להציל".

גרסתם של אנשי הבית ברחוב חזון-איש 5, הייתה שונה. לדבריהם, כך התנהלו הדברים:

אחד מאנשיו של הרב אמנון יצחק הגיע אל הגראי"ל וסיפר כי בכוונת הרב להקים מפלגה. הגראי"ל השיב לו בחיוך: "אני לא אומר לך לא כן ולא לא, והרי מה שלא אענה לך בסוף תגיד שתמכתי בך".

מי שמכיר את הגראי"ל יודע ומבין כי פשר התשובה היא: איני מחווה דעה, איני יועץ לענייני הקמת מפלגות.

זמן מה חלף, ושליח מבית הרב אמנון יצחק הגיע בשנית אל ביתו של הגראי"ל. הפעם סיפר השליח, כי הרב אמנון כבר החליט על הקמת המפלגה, שתיקרא 'כוח להשפיע'. "הרב יצחק שמע מהראש ישיבה שאין לו התנגדות", אמר השליח, "שהוא לא צעק עלי כשסיפרתי לו על כך - אז הוא החליט להקים את המפלגה".

תשובת הגראי"ל הייתה שוב ברוח הומוריסטית משהו, בהתחשב בשמה של המפלגה. "נו, אם יש לו כוח אז שיעשה וישפיע". בבחינת, עשה מה שאתה רוצה. מכאן, כפי שיכול כל אחד להבין, ארוכה הדרך עד לאמירות שהושמעו בכלי התקשורת לפיהן, כביכול, עומד הגראי"ל מאחורי המפלגה.

"הרב שטיינמן אמר וכך עשה הרב אמנון יצחק"

בשבוע שעבר הגיב הרב אמנון יצחק לפניית 'בחדרי חרדים' על גרסת בני ביתו של הגראי"ל שטיינמן אודות מה שהתרחש לפני הקמת המפלגה:

"הדברים בכתבה לא הובאו מפי הגראי"ל עצמו, לא נמסר בכתבה מי הוא אותו 'בן ביתו' של הגראי"ל אשר מסר את הדברים, ולא בכדי. כל הסעיפים הם שקרים גמורים ובדותות אשר לא היו ולא נבראו מעולם, וודאי שאיש לא יעמוד מאחוריהם.

"הרב אמנון יצחק שלח אדם מנאמני ביתו של הרב שטיינמן, אשר הראה לו את תוצאות הסקרים של הרב אמנון יצחק. הרב שטיינמן אמר את המילים הבאות: 'אם יש כח מצווה להציל', לא בציניות ולא בלגלוג, אלא על מנת להקים מפלגה. כך עשה הרב אמנון יצחק.

"הדעת אינה תופסת, כי הגראי"ל יענה לשאלה מעין זו ברוח הומוריסטית או בלשון סגי נהור, כאשר ברור וידוע כי המדובר בשאלה רצינית. הרב אמנון יצחק הביא בתקשורת את הדברים כפי שהם. הרב אמנון יצחק רוחש כבוד רב לגראי"ל וודאי שלא היה מביא דברים מפיו, אשר אינם אמת".
אמנון יצחק הגראי''ל שטיינמן ש''ס כח להשפיע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד