כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ב'ליכוד ביתנו' נזכרו - עוד חודש בחירות • השטח זועם

ב'ליכוד ביתנו' מתעוררים מתרדמה ומשיקים קמפיין בחירות לציבור הדתי • השטח זועם מחוסר תקציבים, החכי"ם מתלוננים ופעיל של העבודה אחראי על המבצעים • תמונת מצב

נתניהו. צילום: יעקב כהן
נתניהו. צילום: יעקב כהן



בעוד המפלגות השונות הסתערו זה מכבר על הקמפיין (להוציא יהדות התורה, ש'חזקה' אצלה להתחיל ברגעים האחרונים), מתברר כי בליכוד עדיין מתמהמהים.

שלא באופן רשמי מסביר לי אחד מפעילי השטח: "יש הוראה מגבוה, מארתור פינקלשטיין, לא להתחיל לצייץ בנושאי בחירות עד לשבוע הבא, עד שיסיים לדגום את כל הקמפיינים ולסכם סופית את המהלכים הרצויים".

יש הטוענים כי מה שעומד מאחורי 'הדחייה' של ארתור, היא המחשבה לפיה בכל מקרה מופיעים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ אביגדור ליברמן שוב ושוב בכלי התקשורת, אז למה למהר ולהציג אותם בקמפיין?

כך או כך, לאחר שחיכו כמעט לרגע האחרון, יסתערו גם בליכוד-ביתנו על הקמפיין וישיקו אותו כבר ביום שלישי הבא באירוע בבנייני האומה, בהשתתפות נתניהו וליברמן. עדיין לא ברור עד כמה יהווה ליברמן חלק מהפרונט בקמפיין, זאת מאחר ופינקלשטיין טרם הכריע האם כתב האישום עשוי להזיק.

ימים אחדים קודם - בסוף השבוע הקרוב, יושק הקמפיין המיועד למגזר הדתי, עם זאת, לגבי המגזר החרדי טרם הוחלט בליכוד האם 'הולכים' על זה, הגם שכמו בכל מערכת הבחירות סביר להניח שקבוצת ה'חרדים בליכוד' תעשה עבודה משל עצמה, גם ללא גיבוי מלמעלה.

מטרת הקמפיין למגזר הדתי כדי למנוע את זליגת הקולות לכיוונם של 'הבית היהודי' ו'עוצמה לישראל'. הקמפיין יכלול מודעות בכלי תקשורת מגזריים, כולל עלוני השבת. "דתי לאומי מצביע הליכוד ביתנו", יתנגן הסלוגן, אולי כמשקל נגד ל"דתי-מגזרי מצביע לבית היהודי".

מטבע הדברים יובלטו תמונותיהם של אישים כמו השר יולי אדלשטיין, ד"ר שמעון אוחיון, ח"כ זאב אלקין, ח"כ ציפי חוטובלי וכמובן של הרכש החדש משה פייגלין. חברי הכנסת דני דנון ויריב לוין יטלו חלק בניהול המטה, בעיקר בפעילות בישובי יהודה ושומרון. על היעוץ האסטרטגי יופקד אבי לרנר.

קמפיין הליכודצילום: קמפיין הליכוד
קמפיין הליכוד


השטח מאוכזב - אין מספיק תקציב

אלא שהשטח לא מרוצה: לפני כחודשיים מונה פעיל בשם צחי ברוורמן לנהל את המטה, והפעילים קיוו לתקציב גדול ומספק. את מטה יום הבחירות קיבל לידיו צחי הנגבי, לשעבר איש 'קדימה' ומי ששובץ ברשימת הליכוד לכנסת הבאה. אלא שעד מהרה התברר שהדברים רחוקים מלהיות מושלמים - מתברר כי התקציבים זעומים, ואפילו מטה יום הבחירות לא יזכה בתקציב נכבד.

דוגמה לבעיה מועלית על ידי אריק זיו, מנהל אתר 'ליכודניק', המספר על סניף חולון. "סניף חולון מהווה דוגמה קטנה: הסניף הזה הוא אחד הסניפים הפעילים בארץ גם לא בתקופת הבחירות. הנהלת הסניף התכנסה וקבעה בעלי תפקידים, וכך פנה הסניף למטה הבחירות, והתברר לו כי התקציב שהוקצה לחולון הוא עלוב, גם ביחס למערכת הבחירות הקודמת. כאשר היה חור תקציבי בליכוד. אז התקציב היה 188 אלף שקל, היה צפוי כי במערכת שבה הליכוד מגיע עם תקציב של 40 מליון שקל, אז בסניפי הליכוד שבהם יש מסה של מצביעים ינתן יותר תקציב. אך לא, מטה הבחירות של חולון קיבל הודעה השבוע - כי תקציבו יהיה 50 אלף.

"גם נבחרי המחוזות לא מתוקצבים, ורוב אלה שנבחרו במחוזות מנותקים מהמטה, וכפי הנראה זה ימשך עד הבחירות. ממטה הבחירות של הליכוד מציגים את המטה כמטה של מקצוענים. יוזמה זאת מבורכת כי אף אחד לא רוצה לראות מטה של חסרי ניסיון, אך מינוי אחד נראה צורם מאוד - מינויו של דדי סויסה למנהל המבצעים של הליכוד.

צריך לזכור כי דדי סויסה הוא אחד מאנשי העבודה שהיו נגד ממשלת נתניהו האחרונה. רק לפני שלוש שנים דדי היה ממארגני יוזמה לצאת מממשלת נתניהו הרעה, בעת המחאה בקיץ 2011 הוא היה במפגינים. האם מינוי זה הוא מינוי מקצועי? לקחת פעיל של היריבה ולתת לו את האחריות על המבצעים של הליכוד? מעניין כמה מרוויח איש העבודה, והאם הוא יוכל לגייס מתנדבים לעמוד בצמתים?"

ומה הלחץ?

מעל לפני השטח מצביעים הנתונים בבירור על המשך שלטונו של נתניהו, ועל הישג מרשים לגוש הימין בכללו. אז למה בעצם להתחיל לעבוד?

מאידך, אסור לשכוח את האיומים הקיימים, אם הליכוד לא יהיה ער להם בזמן ולא יצליח להתמודד עמם בהצלחה - לא מן הנמנע הוא כי יסיים את מערכת הבחירות בפחות מנדטים מהמצופה (השלם גדול משני מרכיביו, הייתה הציפייה שדיברה על 28 של ליכוד יחד עם 15 מישראל ביתנו, בתקווה לתוצאה של למעלה מ-40 מנדטים, ולא 33).

מי שנוגס בליכוד-ביתנו מימין הוא נפתלי בנט. מפלגתו, 'הבית היהודי', מחליפה את 'ישראל ביתנו' בהקשר זה. גם 'עם שלם' של חיים אמסלם לא עושה חיים קלים לליכוד. המצביעים בונים על כך שמדובר במפלגות שממילא יצטרפו לליכוד, אז למה לא ללכת על הטרנדי והמעניין?

ישפיע על הדתיים? מטה פייגלין. צילום: פלאש 90צילום: ישפיע על הדתיים? מטה פייגלין. צילום: פלאש 90
ישפיע על הדתיים? מטה פייגלין. צילום: פלאש 90


השרים מתלוננים: לא מתאמים איתנו

גם השרים והח"כים אינם מפסיקים מלהביע תרעומת על הבלבול הגדול, חלקם טוענים כי כלל לא קיבלו תפקיד במטה הבחירות שהוקם.

"ח"כים ושרים לא משתתפים בפאנלים השונים מול נציגי המפלגות האחרות, לא משולבים בתכניות המטה, וכלל לא מתקשרים איתם", טען אחד מחברי הכנסת בכלי התקשורת. הוא אף הוסיף כי בעת שמשבר האחיות היה בעיצומו, נאסר עליו ממטה הבחירות להתראיין לכלי התקשורת בנושא. "פשוט לא רצו שנתבטא בנושא", הסביר לכתב NRG.

הליכוד, בתגובה לכתבה שפורסמה בנושא ב-NRG פטר את הטענות במילים הבאות: "הליכוד אינו מתייחס לטענות אנונימיות שלא ברור מה האינטרסים הפוליטיים שעומדים מאחוריהם".

ח"כ אחר סיפר: "הפעם האחרונה שהעבירו לנו דפי מסרים היתה בתקופת מבצע 'עמוד ענן'. ציפינו לקבל רשימת מסרים על בסיס יומיומי, זה לא קורה. מצד אחד אומרים לנו לא להתראיין ללא תיאום עם המטה, ומצד שני המטה לא מדבר איתנו".

מאחורי הקלעים נשמעות התלונות לפיהן אנשים שנבחרו בפריימריז במסגרת המחוזות והוכיחו את כוחם בשטח נדחקים, ואיש אינו משתפם בפעילות המטות. אחד מהם, דוד ביטון ממחוז השפלה, מי שהביא למעלה מ-6000 מצביעים, שוהה בימים האחרונים בחו"ל ואיש אינו מערב אותו בפעילות מטה הבחירות.

התוצאה: פעילים מבצעים פעילות עצמאית בשטח, במקרה הטוב, וחבירה לפעילות ב'בית היהודי' במקרה הפחות טוב.

שטייניץ. צילום ארכיון: דוד קורןצילום: שטייניץ. צילום ארכיון: דוד קורן
שטייניץ. צילום ארכיון: דוד קורן


הליכוד מתחמק מאירועים

כהמשך ישיר לתלונות הללו, מספרת הבלוגרית טל שניידר על פניות רבות שהגיעו לתיבת המייל שלה, בהן נטען כי ציבורים שלמים שרוצים לשמוע את נציגי המפלגה באירועים - לא מקבלים את מבוקשם.

בין השאר היא מונה את ביטול הגעתו של שר האוצר יובל שטייניץ לנאום ב'כנס שדרות', ביטול שנעשה ברגע האחרון. החרמת כנס יוזמת ז'נבה בידי הליכוד-ביתנו באופן רשמי, פאנל בנושא ערביי ישראל בקרן אברהם ומכללת עמק יזרעאל אליו הוזמן הליכוד אך בחר שלא לשלוח נציג, כנס עובדי קבלן דוברי רוסית בחולון בו ביטלה ח"כ אורלי לוי אבוקסיס את השתתפותה ברגע האחרון ועוד.

האם במהלך החודש שנותר עד לבחירות יתעשת הליכוד ויסתער על העבודה בשטח? האם ידאג לתקציבים נאותים? להפעלת פעילים? להשתתפות בכנסים? או שמא יאמר פינקלשטיין כי עדיפה השתיקה ורצויה מערכת בחירות רדודה ומשעממת? – הימים הבאים יגידו.
הליכוד ביתנו קמפיין תעמולה חכי''ם כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד