כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

צו ביניים בניו יורק: ה'מציצה בפה' - חוקית

צו ביניים של בית המשפט בניו יורק בעתירה שהגישו ארגונים יהודיים נגד חוק של העירייה: הורים לא יאלצו לחתום על מסמך לפני הברית • דיון נוסף בעוד כחודשיים

ברית מילה. צילום: יעקב נחומי
ברית מילה. צילום: יעקב נחומי

ניצחון לציבור החרדי בניו-יורק: עסקני 'ועד משמרת הברית', המאגדים קבוצה של ארגונים יהודיים ומוהלים, נשמו אמש לרווחה לאחר שבית משפט החליט בצו ביניים להתיר על כנו את צו עיכוב ביצוע התקנה שחוקקה עיריית ניו-יורק נגד מנהג ה'מציצה בפה' בטקס ברית מילה. לפי התקנה של עיריית ניו-יורק, הורים יהודים יאלצו לחתום על מסמך כי הם מודעים לסכנות הכרוכות ב'מציצה בפה', לפני עריכת הברית.

העתירה בה דן בית המשפט הוגשה על-ידי שלושה ארגונים יהודיים - בהם 'אגו"י של אמריקה' - ושלושה מוהלים, ושותפים לה כל החוגים החרדיים בניו-יורק.

לפי החלטת עיריית ניו יורק, על כל מוהל להחתים את ההורים על טופס מיוחד לפני ביצוע 'מציצה בפה' בברית מילה. מטרת התקנה החדשה, לפי מחלקת הבריאות של העירייה, היא למנוע הדבקה במחלות, והיא קודמה על-ידי ראש העיר מייקל בלומברג, לאחר שהתברר לפי מחקר כי בין השנים 2004-2011 נדבקו לפחות 11 תינוקות בהרפס בעקבות המציצה בפה. שניים מתינוקות נפטרו ושניים נוספים סבלו מנזק מוחי.

המוהלים והארגונים היהודיים טוענים, כי התקנה החדשה של העירייה היא 'בלתי חוקתית' ופוגעת בחופש הדת. עורך הדין של הארגונים והמוהלים טען במהלך הדיון בבית משפט, כי המחקר שהוביל לחקיקת התקנה מוגבל ומלא פגמים. לדבריו, לא הוכח כי ילד נפגע כתוצאה מביצוע ההמנהג, וכי אין להסתמך על מחקר זה בנושא רגיש ומשמעותי שכזה. "דרישה ממוהל להחתים על טופס הסכמה את שני ההורים לפני ביצוע ברית מילה פוגעת בחוקה האמריקנית", טען עוד עורך הדין.

מנגד, נציב הבריאות של העיר טען בעבר: "העירייה צריכה להגן על תושביה, וחשוב שההורים ידעו את הסיכונים הכרוכים בהליך שכזה".

כאמור, שופטת בית המשפט המחוזי במנהטן החליטה בצו זמני לעכב את ביצוע החלטת העירייה ולהתיר את קיום מנהג 'המציצה בפה' בברית המילה, כפי שהיה נהוג עד עתה. דיון נוסף יתקיים בעוד כחודשיים.

יום שלישי, היום בו נערך הדיון בבית המשפט, הוכרז כיום תפילה בכל תלמודי התורה, ותינוקות של בית רבן אמרו תהילים לדחית הגזירה. ביום ראשון התקיימו תפילות בבתי המדרש בניו-יורק. גם בד"צ העדה החרדית קרא להשתתף בתפילות.

בטיש שערך האדמו"ר מבובוב ב'זאת חנוכה', קרא האדמו"ר לכל אחד מחסידיו לתרום מאה דולר להוצאות המשפטיות הכרוכות בביטול מזימתו של ראש העיר היהודי.

יצוין כי בשבוע שעבר נחקק גם בגרמניה חוק המתיר עריכת ברית המילה.
ברית מילה מייקל בלומברג מנהג מציצה בפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד