י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מדרשה חרדית לאתיופי: "אתה יהודי, אבל לא מספיק"

מנהל במדרשה חרדית לתלמיד ממוצא אתיופי: רוצה להישאר? תעבור גיור לחומרה • "הרבנים אומרים כל הזמן שאתיופי, כדי להיכנס לציבור החרדי, הדרישה היא גיור לחומרה"

אלריז. צילום: ערוץ 2
אלריז. צילום: ערוץ 2

מדרשה חרדית הודיעה לתלמיד ממוצא אתיופי כי לא יכול ללמוד במוסד. הסיבה: אינו מספיק יהודי. כך נחשף אתמול בערוץ 2.

כבר כמה ימים שאלריז בן ה-16 אינו הולך ללימודיו. הוא יושב בבית, ממתין לשוב ללימודים, אך לא יכול. בתחילת חופשת חנוכה הודיע לו הרב במדרשת 'נחלת יעקב' כי הוא יהודי, אבל לא מספיק בשביל ללמוד במדרשה.

"הרב קרא לי למשרד שלו", מספר אלריז. "הוא התחיל לדבר איתי שאם אני רוצה להישאר בבית הספר, אני צריך לעשות גיור, גיור לחומרה".

אלריז בן ה-16 נולד בישראל. הוא בן לאב עובד מדינה ואמא מורה.

משפחתו מנהלת אורח חיים דתי לחלוטין, לכן זו הייתה הפתעה כה גדולה עבורם שהרב זאב שטיגליץ, מנהל הפנימייה, הודיע שעד שאלריז לא יעבור גיור לחומרה - הוא לא יוכל לחזור ללימודים. "אנחנו פה זה הציבור החרדי, ובציבור החרדי ידוע שבעדה האתיופית היו בעיות הלכתיות", אמר שטיגליץ, שצולם במצלמה נסתרת.

בפגישה עם אביו של אלריז הוא הסביר לו מי הוא יהודי ומדוע אינו יכול לחזור ללימודים: "הרבנים אומרים כל הזמן שכשאתה אתיופי, כדי להיכנס לתוך הציבור הזה, הדרישה היא דרישה של גיור לחומרה".

האב הקשה על המנהל: "הוא יליד הארץ, עשו לו ברית כאן בארץ.."

אך המנהל התעקש והמשיך להסביר לאב: "זו לא שאלה של ברית, אם בית הדין היה אומר שאני צריך לעבור את ההליך הזה, אז אני הייתי רץ לעשות את זה".

בהמשך השיחה הוא אמר כי אלריז לא יצטרך לעבור ברית מילה מחדש, אלא יעבור הליך של הקזת דם.

לאחר השיחה עם אביו של אלריז הוסבר לו, כי בגלל חוק חינוך חובה הוא יוכל להישאר בלימודים אך לא בפנימייה. אבל אלריז גר בבית שמש והמדרשה נמצאת בטבריה - ואלריז לא ממהר לחזור. "לא נעים לי", הוא מסביר.

ממשרד החינוך מסרו בתגובה לערוץ 2: "דבריו של הרב שטיגליץ נאמרו שלא על דעת הנהלת המוסד החינוכי. העניין ייבדק באופן מעמיק ויסודי. מנהל המוסד עומד בקשר רציף עם משפחת התלמיד שיוכל לשוב לפנימייה ללא כל התנייה בעניין הגיור".
מדרשה אתיופים גיור לימודים ברית מילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד