י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

האם רבנות בני-ברק מכשילה בבישולי עכו"ם? • תחקיר

במסגרת תוכנית הזנה, מסופקים מנות לבתי ספר ממטבח המופעל על-ידי אריתריאים • הורה: "פועל סיפר לי שהוא זה שמדליק את האש" • המשגיח: "עלול לקרות לכל מפעל"

מטבח. צילום אילוסטרציה: ארכיון
מטבח. צילום אילוסטרציה: ארכיון



למחדל הכשרותי הבא, אין הגדרה אחרת זולת 'שערורייה'.

הורים לילדים בבתי ספר בבני ברק, נדהמו לגלות, כי ארוחת הצהריים המוגשת לילדיהם בבית ספרם, האמורה להיות 'מהדרין' ובהשגחת 'רבנות בני ברק מהדרין', הינה פרי בישוליהם של נכרים 'למהדרין'. כך עולה מתחקיר 'בחדרי חרדים'.

תחילה מעט רקע: לאחרונה החליטה המדינה, כי יש להאריך את שעות הלימוד בבתי הספר בשעה עד שעה ומחצה. מכיוון שהילדים נזקקים לארוחת צהריים, נקבעה 'תכנית הזנה' שמטרתה לספק את ארוחות צהריים לבתי הספר.

הרשות המקומית היא זו שמבצעת את התכנית. לאחר שהיא יוצאת במכרז, העיריה מבצעת את ההתקשרות עם הקייטרינג שזכה בו, כשההורים נדרשים לממן את הארוחה בסך של 693 שקלים והיתר מסובסד על-ידי מחלקת החינוך של הרשות.

בבני ברק, זכה במכרז קייטרינג 'מגש פרבר' שמטבחו ממוקם ברחוב הירדן בבני-ברק, המספק את ארוחות הצהריים לבתי הספר. מי שמספק את שירותי הכשרות למקום הינה הרבנות בני-ברק, בראשות הגאון רבי שלמה קורח.

אך מתברר, כי למרות שהמקום מתהדר בתואר 'מהדרין', הרי שמדובר בבישולי עכו"ם.

לפי עדויות הורים, פועלים אריתראיים וערבים העובדים במטבח, הם אלו שמציתים את האש בכלי הבישול לעיתים קרובות.

וכך מעיד הורה לתלמיד בבית הספר הממ"ד 'מקור חיים': "פגשתי פועל אריתראי שעבד אצלי בעבר ועובד כיום כטבח ב'מגש פרבר'. הוא סיפר לי כמסיח לפי תומו שהוא אחד משלושים ויותר עובדים - רובם אריתראים וערבים.

"שאלתי אותו: ומי מדליק את האש? והוא השיב לתומו, כי הרבה פעמים הוא זה שעושה זאת. פקפקתי בעניין והוא הציג בפני בטלפון הסלולארי תמונות וסרטון שבו הוא נראה לבוש בסרבל טבחים ועוסק במלאכתו, כשלפניו מספר מחבתות חשמליות, בהן בשר טחון, פסטה, אטריות ועוד".

ההורה הנמנה על הציבור הספרדי נדהם: התברר כי בנו למעשה אוכל בישולי עכו"ם.

"גם אם יהודי בלבד מדליק את האש, הרי כמי שאמון על שיטת ה'בית יוסף' אסור לנו לצרוך בישול כזה, שנכרים מעמידים את התבשיל על הכירה או מכניסים מוצר למחבת החשמלית. על אחת כמה וכמה כשמדובר בבישול נכרי לכל דבר", הוא אומר.

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומיצילום: צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי


הפועל משקר?

ההורה לא הסתפק בכך ומיהר לנסות ולהתחקות אחר טיבם של המוצרים עצמם. הוא בירר במשרדי הקייטרינג שאמרו לו "אנחנו משתמשים רק בבשרי בד"ץ בית יוסף ובד"ץ רובין. נאמר לו. לראייה, שיגרו לו בפקס תעודות משלוח של מוצרי הבשר שתחת גופי הכשרות הללו.

אולם משיחה שערך מיד לאחר מכן עם המשגיח, נודע לו כי פני הדברים שונים לחלוטין וכי הבשרים הם של רבנות מהדרין בני-ברק ולא של הבד"צים הללו.

פנינו אל הרב משה בובלין, המשגיח האחראי על הענקת הכשרות. הרב אכן הודה כי הבשרים הם של הרבנות.

• האם אכן נכרים מדליקים את האש במקום?

"זה ממש לא נכון", הוא הודף את הטענות שמוכרות לו, "הדלקת האש מתחילת העבודות באישון לילה, הן רק על ידי טבחים יהודים, אחד רוסי והשני ישראלי. רק לקראת אשמורת הבוקר בשעה 5, מגיעים הפועלים הנכרים אבל הם משתמשים באש הדלוקה ולא מציתים מיוזמתם כלום. 90% מתוך הבישולים הן בכלל במחבתות ובתנורים שהחשמל פועל בהן ללא הפסקה משלוש בלילה באמצעות התרמוסטט הנדלק ונכבה. 10% הנוספים, הם על גבי פתיליה ואותם מדליקים רק יהודים".

•מתי נמצא משגיח במקום?

"המשגיח מגיע בשעות הבוקר ונמצא שם מספר שעות, כשהוא נכנס ויוצא. אבל אין משגיח צמוד בכל שעות העבודה", מודה הרב בובלין.

• ומה באשר למקרים שבהם הצית נוכרי את האש או הדליק את החשמל?

"לא אומר לך שלא אירעה תקלה כזו, אבל זה עלול לקרות לכל מפעל או מסעדה או מטבח. כאשר אנו מגלים את זה, אנו מעמידים את האחראים על חומרת הנושא ומוודאים את אי הישנותו. הנה, גיליתי פעם כי התקבל משלוח של בשר לא חלק או אורז שבבדיקתי, התברר כנגוע, ושלחתי בחזרה את המשאית למקום מוצאה. אז תקלות מתרחשות, אבל ממש אין מדובר במגמה".

• אז מה מקור התלונה שקיבלנו מהורה ועדותו של האריתראי?

"אותו פועל, פוטר או התפטר מהמקום, תלוי את מי שואלים, לאחר שנה ומחצה של עבודה. בגלל חילוקי הדעות עם הפועל , כאשר ההנהלה סבורה כי לא מגיע לו פיצויים, שכן הוא התפטר מיוזמתו, לכן הלך האיש והפיץ את הדברים, כדי להתנכל למעבידו לשעבר, אבל זו השמצה ואין בעדותו אמת".

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומיצילום: צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי


זה מהדרין?

• הגר"ע יוסף ביקר חריפות את אלו שהכשילו לדבריו את הציבור הספרדי בבישול הנוגד את שיטתם. גם אם נניח כדברך, איך כשרות 'מהדרין' מסתפקת בבישול על פי שיטת הרמ"א ובכך מונעת מילדים ספרדים לאכול מהמטבח הזה?

"ראשית, הגר"ע יוסף עצמו כותב בשו"ת יחווה דעת, כי בדיעבד ניתן להליץ יושר על הספרדים שמקילים כשיטת הרמ"א ואין בכך משום בישולי עכו"ם לחלוטין, למרות שאין זה לכתחילה וטוב להחמיר. אבל, זה שאתה שואל למה אנו נקראים מהדרין, כשאיננו מספקים תוצרת שהיא לכל הדעות - כי אלו ההוראות שקיבלנו מהרבנות בני ברק. למה הם קבעו כך? זה צריך לשאול אותם".

• הרבנות הראשית הפיצה השבוע בחוזר 'עדכוני כשרות', כי על כל מחלקות המהדרין להקפיד על בישול על פי שיטת ה'בית יוסף'.

"אינני יודע האם הרבנות בני ברק כפופה לרבנות הראשית או לאו. את זה צריך לשאול את הרב קורח יו"ר מערכת הכשרות שלנו".

בדיקה נוספת שערך 'בחדרי חרדים' עם ההורה המתלונן מגלה, כי הגרסה אודות פיטורי אותו פועל איננה מדויקת בלשון המעטה, שכן הפועל עדיין עובד שם והוא בכלל רק שלושה חודשים בתפקידו.

לדבריו, המטבח שם רווי תקלות ו'את הטעויות מנקים בנפה של שומשום ולא בנפה של קמח'...

"איך אפשר לעמוד על המשמר, עם משגיח שנמצא באורח חלקי בחלק משעות היום ועם שלושים פועלים גויים, שנמצאים במטבח הרבה יותר ממנו? המשגיח מצליח לתפוס אולי מקרה אחד מתוך עשרה. וכל זה תחת המותג מ-ה-ד-ר-י-ן?" - הוא מתריס.

תגובת 'מגש פרבר':

עמית זיידמן מנהל המפעל 'מגש פרבר', מגיב ל'בחדרי חרדים', כי המונח 'בשרים של הרבנות בני ברק' אינו מוכר לו:

"למיטב ידיעתי רבנות בני ברק אין לה קו שחיטה ולכן מוצרי הבשר אצלנו, אינם שלה. היא רק האחראית על המטבח. אנו מביאים מוצרי בשר חלקם כבר מוכנים ומעובדים וחלקם גולמיים, ממגוון מפעלים כמו 'עוף טוב' 'מאמא עוף' ועוד, חלקם הגדול בהשגחת הרב אויערבך מהדרין וחלקם בהשגחת הרב רובין.

"חשוב להדגיש כי 'קרן רשי, העמותה לתפנית בחינוך', האחראית על תכנית ההזנה בכל הארץ, היא זו שקובעת את התפריט וההרכב הקולינרי ולא רק בהיבט הכשרותי. אנו מספקים ארוחות, לשבע מסגרות מוסדיות בבני ברק. מוצרי הבשר שהארוחות מכילות, הן עופות והודו בלבד ולא מוצרי בקר. המחיר של 8.5 -9 שאנו מקבלים למנה, איננה מאפשרת לנו גם לשבץ מוצרי בקר שמחירם יקר".

אשר לנושאים האחרים, הינם עניינה של מעניקת התעודה במקום שהיא הקובעת את הכללים במקום.
מהדרין קייטרינג הזנה בתי ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד