כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

צה"ל הבטיח: נפסיק להתנכל לחרדים • הגראי"ל שטיינמן: להתייצב, לא לחתום

התנכלויות שעברו בחורי ישיבות בלשכות גיוס, כמעט והובילו לשינוי הוראת 'מועצת גדולי התורה' של דגל התורה • ליצמן וגפני נפגשו עם ראשי אכ"א, וקיבלו הבטחה: נמנע מביצוע בדיקות • ראש אכ"א התחייבה לשגר מכתב הנחיה לשטח • הגראי"ל בעקבות הסיכום: להמשיך להתייצב - לא לחתום

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נפגשו היום (ב) בלשכתו של ליצמן במשרד הבריאות בתל-אביב עם ראשי אכ"א. זאת על רקע תלונות חוזרות ונשנות על יחס משפיל ובעייתי בבדיקות שבוצעו בבחורי ישיבות שהתייצבו בלשכות הגיוס.

מיד לאחר ביטול חוק טל בחודש אוגוסט, הורתה 'מועצת גדולי התורה' של דגל התורה לבחורי הישיבות, כי מי שנקרא להתייצב בלשכת הגיוס של צה"ל - חובה עליו להתייצב, אך לא לחתום על אף מסמך שיוגש.

אלא שמאז התרבו תלונות על התעללות והתנכלות לבחורי הישיבות המתייצבים. במהלך סעודה שלישית בחצר ויז'ניץ, הודיע האדמו"ר לחסידים: "בימים אלו אנו מצווים על סור מרע ועשה טוב, 'סור מרע': משתוללת אש בצורת הזמנת בחורים ללשכות הגיוס, שמעתי דברים נוראים אודות מה שקורה שם". בשל אותם 'דברים נוראים' אותם לא פירט, הוסיף האדמו"ר והורה: "הנני מצווה לכל חסידי ויז'ניץ, ומבקש מכל הירא לדבר ה' שלא להתייצב שם חס ושלום. אם יבואו לקחת בשלשלאות ברזל, שיגידו שהרבי מויז'ניץ לא מרשה ללכת לכזה מקום ושיקחו אותי לכלא!".

גם 'יתד נאמן' דיווח ביום ראשון בבוקר בעמודו הראשון על הקלקולים בלשכות הגיוס. על פי הכותרת, לאור התרעות שהתקבלו מראשי ישיבות, ועל דעת גדולי ישראל, הוחלט לנוכח העדויות החמורות על הטרדות ותקלות חוזרות ונשנות בלשכת הגיוס, לבחון את הדרכים כיצד לפעול מול ראשי הצבא, ובין השאר נבחנת האפשרות להורות לבני הישיבות שלא להתייצב בלשכות הגיוס.

במהלך הפגישה שהתקיימה היום הבטיחו ראשי אכ"א להימנע לחלוטין מביצוע הבדיקות המיותרות והפוגעניות. ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, אף התחייבה להוציא מכתב הנחיה ברור לגורמים בשטח, בו יצטוו להימנע מביצוע הבדיקות בבחורי ישיבות.

גפני וליצמן העמידו את נציגי צה"ל על חומרת הנושא, בפרט בניסיון של הצבא לנצל את שעת 'בין הערביים' של חוק טל - אשר פג תוקפו וטרם נחקק חוק חלופי. הם הבהירו, כי אל מול כל ניסיון שכזה לא יהסס הציבור החרדי להתנגד בתוקף. "יש לזה משמעויות והשלכות חמורות, לא נירתע מלהתנגד, עדיף לפתור את הנושא בדרכי נועם", אמרו הח"כים החרדים.

צמד החכ"ים גם דרש התחייבות בכתב, ולא הסכים להסתפק בסיכומים שבעל-פה. ואכן, נציגי צה"ל התחייבו לשלוח את הסיכום בכתב.

בעקבות הסיכומים אליהם הגיעו, הורה הגראי"ל שטיינמן להמשיך ולהיצמד להחלטת 'מועצת גדולי התורה': להתייצב בלשכות הגיוס, אך לא לחתום. בנושא זה קיים גם תיאום מול האדמו"ר מויז'ניץ, אליו הגיע סגן שר הבריאות כדי לעדכן אותו על הסיכום שהושג.

בחור עוכב 7 שעות בלשכת גיוס

כתבנו שלמה גרינברג מוסר, כי תלמיד ישיבה הלומד בישיבת בית שמואל במטרסדורף-בירושלים המתגורר בדרום, עוכב בשבוע שעבר, במשך למעלה משבע שעות בלשכת הגיוס בבאר-שבע, בעקבות סדרת התרשלויות, ורק בסוף היום הותר לו לשוב לישיבתו.

למרות הפרשייה הכאובה, הורה ראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד, כי על כל התלמידים המקבלים צו ראשון, מוטלת חובה להתייצב ולא לעורר פרובוקציות, כל זמן שלא יוחלט אחרת על ידי מועצת גדולי התורה.

גם בישיבת בית מתתיהו, ניתנה הוראה חד משמעית לתלמידים, כי מי שלא ילך ללשכת הגיוס לחתום כהוראת הגראי"ל שטיינמן יורחק מהישיבה.
בדיקות גיוס לשכה אכ''א הגראי''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד