כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרשת הלפרין: קהילת 'דברי חיים' נזרקה מ'כדתיא' - והוחזרה • המכתבים

הסאגה מסרבת להסתיים: במקביל להקמתו של בית דין מיוחד שיבדוק את הפרשה, הוציא ארגון 'כדתיא' מכתב והצהיר: "בית המדרש דברי חיים אינו מסונף יותר לאיחוד הקהילות" • מה הפך את ההחלטה בתוך יממה? • ומה אירע בפגישה בין הגר"א פאדווא לגר"ח הלפרין? • בפנים: כל המכתבים

הגר"א הלפרין. צילום ארכיון
הגר"א הלפרין. צילום ארכיון



רבני לונדון שוקדים לאחרונה במרץ רב על הרכבת רשימה של דיינים אובייקטיביים, שיכריעו בפרשה שזכתה לכינוי 'פרשת הרב חיים הלפרין', אך עובדה זו אינה מרגיעה את הצדדים - הממשיכים להתכתש ביניהם במלוא המרץ.

ביומיים האחרונים מתנהל ויכוח חריף על דעתם של רבני 'כדתיא' - איחוד הקהילות החרדיות בלונדון - בפרשה. בני קהילתו של הרב חיים הלפרין מנסים לפצח את שאלת מיליון הדולר: האם הרבנים באיחוד, שעד לא מזמן ישבו על ספסל אחד עם הגר"ח הלפרין - עד שעזב את תפקידו, תומכים בו? האם הם נגדו? או שמא הם מעדיפים לשמור על שתיקה ולא להביע את דעתם?

במקרה הזה נראה כי כל התשובות נכונות.

במכתב שפרסם 'כדתיא' ברחוב החרדי לפני שבועיים, הביעו הרבנים תמיכה נחרצת ברב הלפרין: "קיבלנו הוראה מהגר"א פאדווא, גאב"ד לונדון, להודיע לציבור כי על פי עצת גדולי ישראל אנו נמצאים בתהליך של הרכבת בית דין מיוחד שיכריע בטענות המשפיעות על אחד מהרבנים שלנו. אנחנו מביעים תקווה ששום פעולה לא תיעשה או לחילופין ששום הצהרה לא תינתן עד שיתקבל פסק הדין".

עוד בנושא:
דרמה בלונדון: הגר"א הלפרין ובנו התפטרו מתפקידיהם
הגר"א הלפרין: "מי שידו במעל, לא ינצל מגיהנום"
פרשת הלפרין: גאב"ד מאקווא תוקף את בן האדמו"ר מסדיגורא
הוקם בית-דין מיוחד: יכריע בפרשה שמסעירה את לונדון

מכתב נוסף בו הובעה תמיכה רחבה ברב הלפרין ובקהילתו פורסם בימי החנוכה. רשימה ארוכה של רבנים, בהם כאלה המשתייכים ל'כדתיא' - חתומים עליו. "אנו מגלים בזה דעתנו דעת תורה. שמבלי בירור ופסק דין צדק על פי תורה, הגה"צ רבי חיים היילפרין שליט"א רב דקהל דברי חיים במקומו ישב, ועל משמרתו יעמוד - להורות בישראל כדת של תורה ללא שום מכשול".

הזגזוג המהיר של 'כדתיא'

אלא שכאן רק נפתחה הסאגה.

גורמים ב'כדתיא' לא אהבו - בלשון המעטה - את התמיכה הרחבה שהוענקה לרב הלפרין, והחלו להפעיל לחצים על גאב"ד לונדון, הגר"א פאדווא, לפרסם מכתב - בו יצהיר כי אין קשר בין איחוד הקהילות לבין קהילת 'דברי חיים'. חלק מהם אף איימו לעזוב את האיחוד ולמוטט אותו.

הלחץ עשה את שלו, ואיחוד הקהילות נכנע: במוצאי צום עשרה בטבת הוציא מזכיר 'כדתיא' מכתב קצר ובו הוא כותב: "בית המדרש דברי חיים אינו מסועף יותר לאיחוד הקהילות".

המכתב היווה מכה קשה עבור משפחת הלפרין הנאבקת על שמה הטוב. מעבר לכך, הוא גרם לסערה גדולה ברחוב החרדי בעיר, וכמובן, נתן סיבה למסיבה למתנגדיו של הגר"ח הלפרין.

אמש (ב), הגיע הגר"א פאדווא לביתו של הגר"א הלפרין, אביו של הגר"ח, בשכונת גולדרס גרין. לדברי מקורות יודעי דבר, הפגישה נמשכה מספר דקות, אך השמועה על קיומה פשטה במהירות בין המעורבים בפרשה. סקרנים רבים, בהם מתומכי הרב הלפרין וממתנגדיו, התקבצו מחוץ לביתו של הגר"א והתעמתו בניהם, המשטרה הוזעקה למקום ופיזרה את הנוכחים.

אלא שהדרמה בתוך הבית הייתה גדולה בהרבה. הגר"א פאדווא חתם על מכתב בכתב ידו, בו נאמר כי המכתב שפורסם במוצאי עשרה בטבת - נכתב מחמת אי הבנה, "בית המדרש 'דברי חיים' מסועף להתאחדות הקהילות החרדיות", הבהיר.

כיצד תסתיים הפרשה? ימים יגידו.











לונדון הלפרין כדתיא מכתבים סערה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד