י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

סערה בבית שמש: הנזירות שרו לצופים החרדים את "אבינו אב הרחמן"

לכבוד מיסת 'חג המולד' בחרו נזירות בכנסיית 'בית ג'מאל' הממוקמת סמוך לרמת בית-שמש לשיר את שירו של ר' חיים בנט - 'אבינו האב הרחמן' • למרבה הזעזוע השתתפו בקהל הצופים באירוע הנוצרי חובשי כיפה וחרדים • ר' חיים בנט: "שמעתי על כך ואני מאוד פגוע וכאוב"

חיים בנט: מזועזע. צילום יעקב נחומי
חיים בנט: מזועזע. צילום יעקב נחומי

המלחין האגדי ר' חיים בנט לא האמין ששיר חסידי - שהלחין לפני יותר מ-30 שנה, ואשר הפך לאחד מהשירים שהטביעו את חותמם על המוסיקה החסידית - יושר בחג המולד מפי נזירות צרפתיות, בכנסייה קתולית בבית שמש.

זה קרה אמש (ב), כשהנוצרים בעולם חגגו את 'חג המולד'. הנזירות בכנסיית 'בית ג'מאל' בבית שמש התכנסו, כדי לערוך את הטקסים המקובלים.

באולם המרכזי בכנסייה הושר, בין השאר, השיר 'אבינו אב הרחמן', שהלחין ר' חיים בנט.

אוזן חדה יכלה לשים לב לשינויים הקלים שבוצעו במילות השיר המקוריות, שהוחלפו על-ידי הנזירות במילים אחרות. בעמדת הצפייה הממוקמת מעל אולם הכנסייה עמדו ישראלים רבים, שהגיעו לצפות בטקס.

בין הצופים עמדו גם מספר חובשי כיפות, דתיים וחרדים. אחד מהם אמר ל'בחדרי חרדים', כי הסיבה שהגיע למקום כזה, על אף האיסור בכך, היא "סקרנות גרידא".

הניסיונות לנסות לדלות ממנו הסברים נוספים להימצאותו של חרדי בכנסייה - עלו בתוהו.

הוא סיפר, כי בזמן שהשיר הקדוש התנגן בתוך הכנסייה, הוא הרגיש רע. "כששיר שנכתב על ידי אדם ירא שמים עבור מטרות קדושות, ובסוף אחרי יותר מ-30 שנה, הוא מושר בפי נזירות, זה תחושה שאתה רוצה לצעוק באותם רגעים: 'שקט!'. אבל אתה עוצר את עצמך כי אתה יודע מה תהיה התגובה של הכנסייה".

המלחין ר' חיים בנט אמר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "שמעתי על כך, אני מאוד פגוע וכאוב מכך. כשהלחנתי את השיר הזה, המטרה הייתה לשיר אותו בפני האדמו"ר מסערט-ויז'ניץ והחסידים, וכמובן לעורר ולקרב רחוקים".

באשר לשאלה אם היה מלחין שיר כזה אילו היה יודע שהיה מושר בפי נזירות בכנסייה, 30 שנה אחרי, ענה: "אתה לא יכול לדעת מה יהיה בעוד 30 שנה".


וידאו: מכיל שירת נשים. צילום: יעקב לדרמן
חיים בנט כנסייה שיר נשים חג המולד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד