כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מקדש וכלי פולחן מימי מלכות יהודה נחשפו בתל מוצא

מקדש ומצבור נדיר של כלי פולחן מתקופת ימי המלוכה של ממלכת יהודה נחשפו בתל מוצא, ממערב לירושלים • הממצאים, בני כ-2,750 שנה, מהווים עדויות נדירות

חלק מהממצאים שנחשפו. צילום: רשות העתיקות
חלק מהממצאים שנחשפו. צילום: רשות העתיקות

בחפירות שעורכת רשות העתיקות בימים אלה באתר הארכיאולוגי תל מוצא שממערב לירושלים, לפני עבודות לביצוע כביש 1 החדש שיוליך משער הגיא אל ירושלים, נחשף מקדש ומצבור של כלי פולחן בני כ-2,750 שנה. הממצאים מהווים עדויות נדירות לאופי חיי הדת מראשית ימי ממלכת יהודה.

"המבנה הפולחני בתל מוצא הינו ממצא יוצא דופן ובולט על רקע היעדרם הכמעט מוחלט של מבני פולחן בתקופת קיומו של בית המקדש הראשון" אומרים אנה אייריך, ד"ר חמודי חלאילה ושועה קיסילביץ, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "ייחודו של המבנה בולט אף יותר בשל קירבתו לבירה ירושלים". לדברי החוקרים, "בין השאר, נמצאו במקום צלמיות חרס של גברים, האחד מזוקן, שפשרם עדיין אינו ידוע".

ברשות העתיקות מציינים כי תל מוצא וסביבתה ידועים כאזור בעל חשיבות ארכיאולוגית ראשונה במעלה. בעבר נחשפו באתר שרידים רבים השייכים לתקופות שונות. במהלך שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 האתר נחפר כחלק מתכנון התוואי החדש של כביש מס' 1. חופרי האתר אז הציעו מחדש לזהות את המקום עם היישוב המקראי 'מֹּצָה', המוזכר בספר יהושע - עיר בנחלת שבט בנימין על גבול יהודה. הצעה זו התבססה, בין היתר, על חשיפתם של ממצאים שהדגישו את חשיבותו של האתר במערכת המנהל של ממלכת יהודה בימי הבית הראשון.

בין היתר, נחשפו במקום בניין ציבורי, מבנה מחסנים גדול ומספר רב של ממגורות. לטענתם, האתר שימש כמחסן התבואה של ירושלים, והוא נוהל על ידי פקידות רמת דרג.

בחפירה הנוכחית נחשפו עדויות המוסיפות נופך נוסף להבנת האתר. לדברי הארכיאולוגים, בחפירה הנוכחית נחשף חלק ממבנה גדול - מראשית ימי המלוכה. בחצר המקדש נחשף מבנה מרובע, ככל הנראה מזבח, ובקרבתו התגלה מצבור של כלי פולחן. מכלול כלים זה כולל כלי חרס בעלי אופי פולחני, בהם שברי קובעות (קערות על בסיס גבוה ששימשו בטקסי פולחן), כני פולחן מעוטרים, ומספר צלמיות חרס משני סוגים: הראשון, ראשי צלמיות זעירות בדמות אדם (צלמיות אנתרופומורפיות) שלהן כיסוי ראש שטוח ושיער מתולתל; השני - צלמיות של בעלי חיים (זואומורפיות) - בעיקר של בהמות רתומות.

החופרים מדגישים: "מציאתו של המבנה הפולחני על מכלול כלי הפולחן שנתגלו בו, ובמיוחד ההשפעה החופית הניכרת בצלמיות האנתרופומורפיות, דורשים עדיין מחקר מעמיק".
תל מוצא עתיקות ימי המלוכה ארכיאולוגים חפירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד