כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

כבוד הרב, מותר לי להרחיב את דירתי?

בויז'ניץ קיים שירות מיוחד: מפנים שאלה בענייני ממונות בכתב או במייל - ואחד מדייני הקהילה משיב בפרוטרוט • האם מותר להרחיב דירה ללא הסכמת שכנים סניליים?

כבוד הרב, מותר לי להרחיב את דירתי?
פלאש 90

בקהילת ויז'ניץ קיים מזה תקופה שירות מיוחד ותקדימי לציבור: מי שהתעוררה אצלו שאלה בענייני ממונות, יכול להפנות שאלתו בכתב או בדואר האלקטרוני למערכת המרכזת את השאלות - ואלו מופנות אל אחד מדייני הקהילה, שמשיב על השאלות בפרוטרוט ובקצרה. בכך חוסכים מהשואל את הצורך בהגעה לבית הדיין או בית ההוראה.

הקובץ ובו התשובות המפורטות לשאלות האנונימיות, מופץ במייל ובריכוזי החסידות. בקובץ האחרון מופיע מגוון שאלות מעניינות, שרבות מתוכן נוגעות לחיי היום-יום של רבים.

אחת השאלות שהדיין נשאל, הייתה כדלהלן:

"אני גר בשני חדרים בדירה בקומת קרקע. שכני לבניין ריחמו על מצוקת הדיור שלי, וחתמו לי עבור העיריה הסכמה שארחיב את דירתי, אלא שאני מעוניין לפתוח חנות קטנה בחדר שאבנה. האם יש בזה גזל? כיוון שהם חתמו לי מתוך רצון לעזור לי במגורים וכנראה לא עבור פתיחת חנות".

התשובה שנתן הדיין, תקדימית ומפתיעה בהחלט, ומלמדת כי מותר לפעמים לחרוג מההצהרה הראשונה, כל עוד השלכות הצעד שנעשה בסופו של דבר אינו פוגע בחיי השכנים:

"אם החנות עושה רעש ומפריעה לשכנים, יש איסור לפתוח חנות בבניין מגורים בגלל הרעש של המקום ורעש הנכנסים והיוצאים. אבל אם אין זה מפריע לשכנים, כגון משרד שקט - נראה שמותר.

"ואף על פי שחתמו לך כנראה עבור מגורים, מצוקה כלכלית אינה פחותה מדירה קטנה. ואם הסכימו שתרחיב את דירתך, יש מצוה לא פחות מזו להגדיל את הכנסתך. לפיכך, אם לא עשו תנאי בפירוש שחותמים רק כדי שתעשה דירה למגורים - אינם יכולים למנוע ממך".

שאלה נוספת שעסקה בהרחבת דירה, ללא הסכמת שכנים, הניבה תשובה נחרצת:

"אני גר בבניין עם עוד שני אנשים זקנים, שאין להם בני משפחה בארץ", כתב השואל, "ולהם גוי שעוזר להם. הם אינם כל-כך צלולים. האם מותר לי להרחיב את דירתי ללא הסכמתם, כיוון שללא ספק לא תפריע להם הרחבת הדירה שלי?"

התשובה הייתה חד-משמעית:

"כל בניין מגורים מחולק לשני חלקים: א. שטח פרטי. ב. שטח השותפים. לכל דייר ודייר שטח פרטי משלו, ומלבד זה שטח קרקע ששייך לכל השותפים. הרחבת דירה על גבי שטח שותפות היא גזל. לא רק אם הבניה היא על הקרקע, אלא גם אם הבניה היא על אוויר חצר השותפים, לפיכך ללא הסכמתם אינך יכול לבנות דירה".
שו''ת דירה ויז'ניץ הרחבה דיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד