כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"באנו לפה עם כל הברען" • הצצה למטה 'יהדות התורה' המתעוררת

שרי רוט יצאה אל מטה הבחירות של 'יהדות התורה' בירושלים • במפתיע היא מצאה שם פעילי שטח חדורי מוטיבציה • "המטרה שלשמה אנחנו מגויסים היא רצינית" • וידאו I גלריה

"באנו לפה עם כל הברען" • הצצה למטה 'יהדות התורה' המתעוררת
קובי הר צבי





ההחלטה להגיע ל'ביקור פתע' באחת ממטות 'יהדות התורה', לא הייתה מתוך רצון לחקות את סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן - זאת למרות שהרעיון אותו ביצע בהצלחה במהלך ארבע שנות כהונתו, התברר בצהרי היום הזה, כחכם במיוחד.

אני מניחה שאילו היינו מודיעים על בואנו היו מבקשים למצוא לנו יום אחר מתאים יותר.
היו מביאים אל המקום את מיטב הסלתה ושמנה של הפעילים, את כל מי שאוהב להצטלם, לאו דווקא את מי שגם מוכן להפשיל שרוולים...

לא עשינו הגרלה, גם לא בחירות בקלפי ניידת: השבוע האחרון לימד אותנו שבחירות בקלפי הן יעילות רק כשמתכוונים לממש אותן הלכה למעשה. איכשהו נפלנו על המטה שברחוב קרית מדע, בהר חוצבים.

מצוידים במצלמה ובקובי הר-צבי הנחוש למצוא את המטה בתוך השממה, ניסינו לפלס לעצמנו דרך בין קומות המשרדים המפוארות. אך לא היה זכר למטה כלשהו, בטח לא לפעילים או לפעילות.




הכתבה אודות "חודש לבחירות - אפס פעילות במטה יהדות התורה" כבר הצטלצלה במוחי, מתוכננת בקפידה: ברקע ניצבות המריבות אודות זהותו של משרד הפרסום, בעקבות פרשת הקלפי והבחירות שלא כובדו. גם הניסיונות להגיע לפשרות כאלו ואחרות ('בראשית' ינהל את תקציב הפרסום ברדיו ובטלויזיה, 'בולטון' ינהל את הפרסום ב'המודיע' ובשבועונים ו'תוצאות' את הפרסום ב'יתד' וב'המבשר') לא עלו יפה. אחרי הכול, המודעות אמורות להיות אחידות, לא יתכן שכל משרד יפיק חומרים משל עצמו. כך או כך, בינתיים אין אפילו מודעה אחת לרפואה. זאת בעוד המפלגות האחרות ממלאות דפי עיתונות, דפי בית של אתרי אינטרנט ומרקעים טלויזיוניים.

אמש עוד לא ידעתי כי הבוקר יודיע שעיה איצקוביץ, מנכ"ל משרד הפרסום 'תוצאות אפקטיביות' על הויתור האצילי שלו לטובת השלום...

ואז הבחנו בהם - בחבר'ה עם סרבלים האוחזים בידיהם עגלות מתכת גדולות ועליהן רהיטים - ריהוט משרדי, יד שנייה, במצב טוב.

לאן זה? שאלנו את השאלה, שגלגלה אותנו יחד איתם היישר אל מטה 'יהדות התורה' השומם.


עוסקים בפילוח

שומם? טוב, לא לגמרי. שני אנשים היו שם, עוד שלושה הגיעו בהמשך, אבל בזה תם כל הסיפור של איוש החדרים הרבים שרק היום זכו לחבק אליהם את הריהוט החדש-ישן. המחשבים בדרך.

וכמו תמיד, כשמדברים על עשייה ועל עבודה סזיפית, מגלים את.הפרושים במלוא תפארתם.
כשכולם עוד עסוקים במריבות ובתככים, הם כבר פה, במשרה מלאה, דואגים לכל פרט, כשמעליהם מנצחים בני המשפחה (מאיר פרוש ובניו) על הכול, בארגון מופתי. (ובאמת שלא תיאמנו איתם מראש. שאלו את האנשים הרבים אצלם ביררנו האם בכלל יש מטה בבניין. ואם כן, איפה הוא יכול להסתתר בין השקט השורר).

בתחילה היו אלו שני פעילים שהגיעו למקום היישר מפרס 2 ומהפעילות בביתר, אבל רק כשהגיע למקום מנדי שוורץ (יד ימינו של אוטוטו ח"כ מאיר פרוש) העיזו לפתוח פה ולהתראיין. אין מדברים בלי אישור הבוסים - מן הסתם חשבו בליבם, הגם שלא אמרו בקול).

באחד החדרים המאובקים, לצד מגירות עטופות בנילונים ושולחן מאובק, אני מנסה לשוחח עם שוורץ ו'להפיל' עליו את כל התסכול של כולנו, ממערכת הבחירות הישנונית של המפלגה.

• הרב שורץ, אנחנו חודש לפני הבחירות. אני לא צריכה להזכיר את זה. ועדיין האבק על השולחנות. רק עכשיו מכניסים ציוד...אני מצדיעה לאנשי 'שלומי אמונים' שעושים פה עבודה. אבל המצב לא נראה משהו.

(הוא מנענע בראשו. לא נראה שחידשתי לו הרבה. אבל מנסה לסנגר). "האבק אמנם נמצא על השולחן שלידו את יושבת, אבל אני רוצה לגלות לך שעבודת הפילוח נעשית במקומות שונים בירושלים. ההגעה הפיזית של האנשים לכאן ביום ראשון הקרוב זה רק המשך של הפילוח".

• מה זה אומר פילוח? זה אומר להתקשר בית בית? לשאול למי מצביעים השכנים וכו'?

"אכן כך. רושמים את התשובות, ממחשבים אותן"...בהמשך, כשיגיעו לכאן למטה ראשי המטות הם יפעלו על פי הנתונים שיקבלו.

ואיפה עושים את הפילוח הזה? – אני שואלת. טוב, אז ראשית, הוא חייב להודות, "בפרס". טוב, שוב שלומי אמונים עובדים, אני מעירה, והוא מחייך. אין מה לעשות, כפי שכבר סיכמנו, אמרת עבודה סיזיפית וארגונית אמרת 'שלומי אמונים'. "אבל גם במטה דגל", הוא ממהר להחמיא גם לאחות 'דגל'.

לא תאמינו, אבל הוא מגלה נדיבות שמפתיעה אותי עד מאד. אני מיד שמה לב שחסידי גור לא הוזכרו, ושואלת. הוא מסנגר "חסידי גור בתמונה החל מהרגע בו החלטנו לפתוח את המטה". למען האמת, הוא אולי אינו יודע. אבל הם לא ממש עסוקים בעבודת הפילוח, אותה עושים בפרס ובדגל. הם אלו שישבצו את הקלפיות, מי יו"ר ומיהם סגניו. אבל גם את זה צריך מישהו לעשות (ודי לומר שמדובר בחלוקת ג'ובים למקורבים, למה תמיד לקטרג כשאפילו אנשי פרוש מוכנים לפרגן לאחות הסיעה המרכזית ולמחוק לכבוד מערכת הבחירות את המישקעים מימים עברו.

• כולכם ביחד?

"הבחירות הקרובות לכנסת הן דאגה של כלל הציבור החרדי, הם לא דאגה של פלג כזה או אחר. כולם יפשילו שרוולים, גור בעלזא ויז'ניץ שלומי אמונים חסידים וליטאים כאיש אחד בלב אחד. על מנת להביא את המרב ואת המיטב".


החסידויות שלא יצביעו

• עכשיו בוא תעשה לי את הרשימה של החסידויות שלא מצביעות.

"תמיד יש את הקנאים שלא מצביעים".

• לא רק. יש גם חסידויות.

"רובם ככולם מצביעים, אבל נחכה לקריאת גדולי ישראל שתגיע באיזה שהוא שלב.

• האדמו"ר מביאלה בני ברק קרא שלא להצביע.

"בלי ליפול במכשולים שאת מציבה לי, אני לא נכנס לשאלה. אני מכיר את האדמו"ר מביאלה ואת חסידות ביאלה, והוא אומר להצביע". הוא מתכוון לחסידות ביאלה המרכזית, לאדמו"ר מ'ביאלה לוגאנו' ממשיכו של אביו האדמו"ר רבי יחיאל יהושוע מביאלה זצ"ל. אבל הוא לא נכנס לנושא.

• כמה מנדטים אתה צופה שיהיו?

"אנחנו עובדים על השביעי בע"ה"...

• שזה אומר עובדים ל'דגל'?

"אמרתי לך, יחד שבטי ישראל, יש לנו מטרה אחת, להביא את המרב. זה לא משחק ילדים, יש פה אחריות מרובה וצריך לשים את הכול בצד כדי להגיע למצב בו נהיה מספיק חשובים כדי לתת את המענה שמגיע לנו, בזכות".

• ואיך זה שראיתי פה רק את אנשי פרוש, זה יצא במקרה?

"לא, תבואי לפה בעוד שעה תראי גם את אנשי 'דגל'. אם תחכי תוכלי בהמשך היום לראות גם את חסידי גור. כולנו מסוכרנים".

תודו, שזה מפתיע לשמוע. הרמוניה שכזו, (גם אם לא יגיעו למקום חסידי גור עד ליום הבחירות, עצם זה שככה מגן עליהם איש פרוש), לכו תדעו אולי עוד תביא לנו בסופו של יום גם את המנדט השמיני.

• אני במקומך הייתי מודה: כן, אנחנו אנשי פרוש, אנשי עשייה, תראו כמה מנדטים יהיו כשאנחנו בתמונה.

"טוב, זה שאנחנו אנשי עשייה זה משהו שתמיד צף. זה לא משהו חדש...אני חושב שכל אחד יודע שיש לנו עשייה. לא צריך לומר את זה פעם נוספת".

"אבל אנחנו עושים את זה ביחד", הוא שב לפזמון הקודם. כי אני לא חושב שאפשר להגיע למטרה וליעד לבד".

הפעם יצביעו רק יהדות התורה

• לא סוד שבבחירות הקודמות שלומי אמונים לא הצביעו ליהדות התורה. הצביעו ש"ס, הצביעו לאיחוד הלאומי, כמה אתה חושב שיבואו הפעם שלא באו אז כדי להגדיל את הכוח?

"מבלי להיכנס למה שהיה בעבר. מבלי להיכנס למספרים כמה הצביעו וכמה לא. אין לי ספק שאם היו כאלו שהצביעו חלילה".

• חלילה וחס וחלילה וחס.

"אם היו כאלו שהצביעו חלילה למפלגה שאינה יהדות התורה - זה לא הולך לקרות הפעם".

• זה ברור לי. השאלה היא הברען (ההתלהבות) הזה ששלומי אמונים מגיעים איתו הפעם, כמה זה הולך להוסיף? עשר אלף? עשרים אלף? כמה?

"לא רוצה לומר מספרים, אבל נדע מספרים לפי הפילוחים שאנחנו עושים כבר היום. יהיו נתונים".

• מפקד?

"לא ממש מפקד, אבל יהיו נתונים שלא היו עד היום. בעבר רצו לעשות אבל לא עשו".

• אז אתם אוספים נתונים.

"כן. וכשאני אומר אנחנו זה אנחנו יחד, באמת יחד.

• כולנו יחד חוץ ממי שמצביעים ל'נצח'..

(צוחק...בכל כוחו הוא מנסה להתחמק מהפינות הללו אליהן הוא נאלץ להיכנס) "כולם פועלים, ואני מקווה שיהיו לכך השלכות חיובית".


מתי יחלקו מדבקות

אני מנסה לשאול אותו לגבי המגזר החב"די, מגזר ש'דגל' קצת פוחדת לגעת בו. למרות שיש בחב"ד הערכה לרב שטינמן ולעובדה שהוא הפחית את להבות השנאה כלפיהם. אני מנסה להבין האם הם ב'שלומי אמונים' מתכוונים להסתער עליו.

"מעולם לא פסחנו על הקהילה הזו. תמיד כיבדנו ותמיד כיבדו אותנו וגם עשינו דברים ביחד".

לא סוד שמאיר פרוש מזוהה מאד עם נושא ארץ ישראל, השאלה היא האם יוחלט להקים מטה מיוחד בכפר חב"ד, לדוגמה. הם בודקים, ההחלטה תתקבל, למרות שהוא אינו רואה שינוי מהותי בבחירות אלו מאחרות.

בבחירות הקודמות", אני אומרת לו, "כשהגיעו לחסיד חב"ד וביקשו ממנו להצביע לג' הוא מיד אמר "עזוב אותי, יש בפנים את 'דגל'". הפעם זה שונה. אבל שוורץ סבור שהבעיה הייתה יותר בנושא השמאל והימין וארץ ישראל. כך או כך, הם ישקיעו בחב"ד ובקהלים שונים. הוא אפילו חושב שאחוז ההצבעה שלהם לג' יעלה.

אני מזכירה לו שלא נותר זמן רב, ושואלת האם יספיקו לעבוד. הוא מסביר שהציבור החרדי מצביע כי גדולי ישראל יגידו להצביע.

• אז לא צריך לא בולטון ולא איצקוביץ.

"לא אומר שלא צריך, צריך להסביר כי כל אחד רוצה התייחסות ולהבין.

• כי צריך או כי צריך לדאוג למשרדי הפרסום?.

"צריך. באמת צריך. אבל העיקר הוא דברי גדולי ישראל".

טוב, לסיום אני מנסה לבדוק מתי יקבלו כאן הילדים מדבקות. וזה מבחינתו הרבה פחות מעניין. הכתובות, השמות, הפילוחים, הדאגה ליום הבחירות – זה מה שחשוב.

הוא מסיים בסוג של פרסומת. אבל מותר לו, עד כה נמנע מכך באופן מעורר התפעלות.

"שלומי אמונים נרתמת. הרב פרוש. הנציגים.מחר בלילה יש כנס של הקהילות החסידיות בירושלים בהשתתפות חברי הכנסת של יהדות התורה. הם אלו שהחלו את המסורת, שהחלה בביתו של נחמן בנשעיה בברכפלד, משם זה עבר לביתר עילית, לבני ברק, לאלעד, ומחר בירושלים".

"זה כינוס של אגודת ישראל, דהיינו הציבור החסידי, כנסים פנימיים".

• ולדגל אתם משאירים את הכנס הגדול של הרבי מויז'ניץ ושל הרב שטינמן?

"לא, אם תבואי מחר תראי את השלט 'יהדות התורה', וזה כולל את דגל".

גם בלשכה של ברנר עובדים

תוך זמן קצר נכנסים למטה גם שנים מאנשי 'דגל', איציק ברנר, מנהל מטה דגל בירושלים, ויעקב מורגנבסר מאנשי לשכתו של ח"כ אורי מקלב.

אצל ברנר התחילה מערכת הבחירות לפני שבועות ארוכים. אצלו במטה יושבות ימים על ימים בנות המפלחות נתונים, מרימות טלפונים, מקלידות על מחשבים...מקלב 'תרם' את עובדו החרוץ מורגנבסר לתועלת המערכה ונאלץ להסתדר במתכונת מצומצמת. מה לא עושים בשביל המנדט השביעי, מה גם שהוא 'דגל'אי.

למען האמת העבודה במטה של ברנר משוכללת לגמרי. לקראת הבחירות הקרובות הוכנה תוכנה חדשה ומיוחדת, מגיעים למטה נציגי שכונות העוזרים לסמן כל בניין, הבנות מרימות טלפונים ומבררות אצל שכנים מי מצביע פוטנציאלי ומי לא - עד להשלמת המפה כולה.

במטה שם כבר נערכים ליום הבחירות, להגשת העזרה למי שזקוק. אצל ברנר במטה לא מתעניינים בגורל הבחירות למשרדי הפרסום, מבחינתם העבודה בעיצומה. לאחר שתושלם יסונכרנו הנתונים עם נתוני המטות האחרים וביניהם עם נתוני שלומי אמונים וגור.

מאחורי העבודה הממוחשבת עומדת חברת מחשבים שתכנתה וגם מתחזקת. בראש המערך עומד הרב יהודה קמינצקי, יהודי שמנוסה במערכות בחירות ועושה זאת לא בפעם הראשונה.

• ואתה הולך לשבת כאן, במטה הזה?
כן בהחלט

• קצת מאוחר, אתה יודע.

המטות של יהדות התורה מעולם לא נפתחו מוקדם יותר. בכל פעם אומרים שזה מתחיל מאוחר.

• מדבקות עוד אין.

לא חושב שהמדבקות הן החשובות...

• לא רק מדבקות אין עדיין. גם מודעות בעיתונים, גם שלטים, גם פלקטים...

בסופו של דבר יהיה הכול.

• כשיגמרו לריב...

פוליטיקאי של ממש האיש: "יש קשיים. אני בטוח שיתגברו על הכל.


כשנסיים לריב

• גם נציג לשכת מקלב פה, זה אומר שנציגי 'דגל' תרמו את האנשים שלהם לטובת המערכה?

לא מה פתאום, הפעילות בכנסת ממשיכה, אבל במקביל נשלחים אנשים למטות. אני צמוד לברנר
צריך לדעת לחלק כוחות . הבחירות זה זמן שצריך לעשות בו את העבודה, גם בפילוח וגם במטה..וכל אחד שם את הכתף...יש הרבה מה לעשות בזמן לא רב.

• לסיום, יש לי שאלת כפירה: אתם כולכם אנשי דגל, מניחה שבמטה מסתובבים עשרות אנשים, כולם אנשי דגל. זה לא סוד שכיום בדגל יש אנשים שלא עושים ככל אשר יורוך הגראי"ל שטינמן.

"אנחנו בטוחים בכל אנשים שלנו"...

• להזכיר לך שברשם המפלגות יש מפלגה קוראים לה 'נצח'?...

"לא מתעלם מזה, לא מכחיש את זה, אבל מכאן ועד להגיע לחפרפרות הדרך ארוכה".

• לא, יתכן שיש אדם שיושב לך במטה דגל אבל שייך למחנה אחר.

"מי שלא שייך לא נמצא, יש אנשים שאמרו שמחכים למה שיאמרו להם הרבנים שלהם"...

• ובינתיים יושבים בבית? מחכים לקול קורא של הגרש אויערבך?

"לא יודע מה השיקולים שלהם, לא נכנס לזה, מדובר בנושא שהוא בין גדולי ישראל"...

• יותר בין עורכי עיתונים. אם הבנתי נכון את הסיפור.

"לא ראוי שאנחנו ניכנס לסיפור הזה. המטרה שלשמה אנחנו מגויסים היא רצינית".

• כן זה רק אנחנו העיתונאים שיוצרים את הסיפורים הללו.

"זה את אמרת".

• אתה רואה הבדל בין מערכות הבחירות, נניח לא סוד שאנשי פרוש אז לא פעלו ואולי גם לא הצביעו?

"האנרגיות שהיו אז יש גם עכשיו...נכון שאז היו בעיות בתוך אגודת ישראל, אבל פעלו אז ופועלים גם כיום".

• חזרו האנרגיות? יש יותר אנרגיות?

"קשה לי לאבחן דבר כזה. יש רצון, יש אידיאולוגיה, אני בטוח שכל הכוחות יתגייסו למען המטרה, באגודת ישראל בכל החלקים וכן בדגל".

מורגנבסר זוכר להזכיר לכולנו כי הפעם מדובר במערכה לא פשוטה. הוא הרי חי את זה בכנסת יום יום, "יודעים מהן הגזירות, אין ספק שהפעם הפעילות תהיה יותר חזקה, יהיו הרבה יותר אנשים שיעזרו, גם אנשי פרוש וגם שאר אנשי החצרות, כי כולם יודעים על מה המערכה הפעם".

• אמר האיש שחי את זה בכנסת יום יום.

מטה בהרמה • צילום: קובי הר-צבי































יהדות התורה שלומי אמונים דגל התורה מנדי שוורץ איציק ברנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד