י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לפני הבחירות: משרד השיכון במהפכה ארגונית

המשרד שהפך למבוקש - מבצע מהפכה ארגונית רחבת היקף, אשר תוכננה במשך שנתיים, ותסייע לו לשפר את תפקודו • מנכ"ל המשרד מרדכי מרדכי: "שינוי שהתבקש כבר שנים רבות"

השר אטיאס ומנכ"ל המשרד. צילום ארכיון: ששון תירם
השר אטיאס ומנכ"ל המשרד. צילום ארכיון: ששון תירם



שינוי ארגוני כולל במשרד הבינוי והשיכון, לראשונה מאז הקמתו בראשית שנות ה-60: לאור שגשוגו של המשרד והפיכתו למשרד מרכזי בשנים האחרונות - התבצע במהלך השנתיים האחרונות תהליך בחינה מעמיק של צרכי המשרד, תהליכי העבודה ופעילותו הארגונית, אשר לווה על ידי חברת הייעוץ 'רותם אסטרטגיה'. כמסקנה מבחינה זו, הוחלט על המבנה הארגוני החדש, ובימים אלו הגיעו כלל השותפים לתהליך להסכמה אודות מתווה מוסכם - אשר יביא לשדרוג תפקוד המשרד, ריענון השורות וקידום עובדים קיימים.

על מנת לחזק את יכולות התכנון הרב שנתי של המשרד ולבנות יכולות לעיצוב מדיניות לאומית כוללת בתחומי הבניה והדיור בישראל, הוחלט על הקמת מינהל תכנון אסטרטגי אשר ייתן כלים לתכנון ארוך טווח, פיתוח וניהול הידע המקצועי והמחקרי בתחומי הפעילות של המשרד. השינוי הארגוני יביא - בין היתר - לשיפור יכולות הניהול, הפיקוח והבקרה על פעילות הבנייה שבאחריות המשרד ועל נכסי המדינה בדיור הציבורי, ולגיבוש ראייה כוללת בתחום התחדשותן של השכונות הוותיקות בארץ.

משרד הבינוי והשיכון היה, מאז הקמתו, משרד מקצועי שהוביל תהליכי בנייה תקציבית רחבים, בכללם מתן פתרונות דיור לאוכלוסיית העולים בשנות ה-50 וה-60, מתן מענה לעליה מחבר העמים בשנות ה-90. המשרד גם הוביל את פיתוח הדיור הציבורי במדינה ואת פרויקטי שיקום השכונות.

במהלך השנים עבר המשרד מספר תהליכים שפגעו בתפקודו וביכולת לעמוד במשימותיו הלאומיות:
1. הפרטה של תהליכי התכנון, הבניה והפיקוח ושל האחריות על ניהול נכסי הדיור הציבורי, שלא לוו ביצירת יכולות מתאימות של ניהול, פיקוח ובקרה.
2. פרישה לגמלאות של אנשי מפתח, ובמקביל קושי הולך וגדל לפתח כוחות חדשים במשרד, מול השוק הפרטי.
3. חוסר התאמה של המבנה הארגוני והתהליכים הניהוליים לשינויים בתפקידים ובאתגרים.

בעקבות זאת, נחלש תפקודו ונפגע מעמדו של המשרד, דבר שהודגש עוד יותר עם הגדלת הצורך במתן פתרונות למצוקת הדיור במדינה וחוסר היכולת של המשרד להוביל ולעמוד באתגרים שעמדו בפניו.

כעיקרון מוביל, החליט מנכ"ל המשרד שהמהלך יעשה מתחילתו בשיתוף מלא עם ההנהלה והעובדים במשרד. הנהלת המשרד והעובדים הבכירים ביחד עם צוות היועצים, מיפו את הבעיות הארגוניות, בחנו מגוון חלופות, ולבסוף החליטו על המבנה הנכון לשיפור תפקוד המשרד.

"השינוי הזה היה מתבקש כבר שנים רבות, אני שמח כי לאחר תהליך מקצועי ובשיתוף פעולה עם העובדים ומשרד האוצר, הצלחנו להגיע להסכמה על מבנה ארגוני המותאם למשימות המשרד ועל מתווה של קידום, ריענון והצערת כוח האדם במשרד", אמר מנכ"ל המשרד מרדכי מרדכי, והוסיף: "הסכם זה לא היה מתאפשר ללא שיתוף הפעולה של יו"ר ההסתדרות, עובדי המדינה ונציבות שירות המדינה".
משרד הבינוי והשיכון מבנה שינוי מרדכי מרדכי ארגון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד