י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הגר"ש בעדני: "אם אמנון לא יפסיק לבזות - חייב נידוי"

במשא נוקב במיוחד שנשא חבר מועצת החכמים בכנס מחאה על הפגיעה בגר"ע יוסף, הוא תקף את רבי אמנון יצחק: "חבל שמפסיד כל מה שיש לו" • בפנים: הדרשה המלאה

הגר"ש בעדני. צילום: ארכיון
הגר"ש בעדני. צילום: ארכיון



הדברים שהשמיע רבי אמנון יצחק, לדברי אנשי ש"ס, נגד גדולי תורה ובראשם הגר"ע יוסף, הובילו את ראשי מרכז לצעירים 'ילדי שגיא ויעקב' באשדוד להרים את הכפפה ולקיים עצרת מחאה.

כשעה לפני הכינוס, היה בית המדרש מלא מפה לפה, ובמשך הערב הגיעו המונים נוספים למקום. בשולחן המזרח נראו כל רבני העיר, ראשי מוסדות וראשי כוללים.

את העצרת פתח הרב אהרון בוטבול, מרבני בית המדרש, אשר בתחילת דבריו הביא את דברי המשנה במסכת סוטה:"בזמן עקבתא דמשיחא החוצפה תגדל והאמת תהיה נעדרת, השקר יחגוג בראש כל חוצות וחכמת סופרים תסרח, אותם תלמידי חכמים - לא יעריכו אותם, כמו שאנו שומעים בתקשורת כיצד הם מבזים את התלמידי חכמים האברכים ובני הישיבות.

"וזה מה שאנו רואים בימים הללו, שקמים כל מיני אנשים ומעיזים לפגוע באמת הצרופה, במרביץ התורה הגדול שקם לעם ישראל, מעמיד התורה אחרי מרן הבית יוסף, ומעמיד התורה על תילה לפי שיטת הספרדים בארץ ישראל שרבות בשנים לא היו כמוהו".

בהמשך דבריו סיפר מעט על גדולתו העצומה של נשיא מועצת חכמי התורה, הגר"ע יוסף.

הקהל בכנסצילום: הקהל בכנס
הקהל בכנס


"המסייע לו הוא מסייע לדבר עבירה"

את המשא המרכזי נשא הגר"ש בעדני, ראש ישיבת 'תורה וחיים' וחבר מועצת חכמי התורה, שציין בראשית דבריו כי הגיע רק כדי למחות על כבוד התורה ועל ביזוי תלמידי חכמים ש"זהו עוון חמור מאוד".

"כתוב, כי לפני הגאולה, הסטרא אחרא תעשה הכל על מנת להצר ולהפריע ללומדי התורה, כי זה הזמן שהיא צריכה להתבטל מהעולם, לכן היא תעשה הכל להפריע ולהצר את כוחם של לומדי התורה ושומרי המצוות.

"אנו רואים כיום שיש בעיות קשות בכל התחומים, גם בנושא הרוחני החינוך לצערנו בשפל. לפעמים ראשי המדינה חושבים על פתרונות כמו הבית חולים שבנו מתחת לגשר בחלם - במקום למגר את התופעה - הבעיה עצמה".

בדבריו הזכיר את מכתבו של ה'חפץ חיים' שכתב על התקופה הזו שיש יהודים שסרחו מהדרך והם נקראים בגדר עמלק. בשלב זה התייחס הגר"ש בעדני לדבריו של רבי אמנון יצחק: "היה לי צער גדול כששמעתי על כך, הוא החזיר אנשים בתשובה - אבל דיבר שטויות, הוא הגיע אלי בסוף שבוע האחרון, דיברתי איתו על כך, על חומרת הענין של ביזוי תלמידי חכמים, והדגשתי בפניו כי מי שמדבר על גדולי ישראל הוא חייב בנידוי - וזה מה שאתה גורם.

"היו כאלו ששאלו אותי שקבלו פניה לעזור לו במפלגה שלו, אמרתי באופן ברור שמי שמסייע בעדו נקרא 'מסייע לדבר עבירה' וכי יש כאן שאלה? והסברתי לו שאתה מבזה תלמידי חכמים, אם יעבדו אצלך לבחירות מי יעמוד על המשמר לכבוד בני התורה? אתה מסכן את המצב שלנו, של לומדי התורה ובחורי הישיבות, שהמצב היום קשה מהגזרות הממשלתיות נגד לומדי התורה, הוכחתי אותו קשות ראיתי שאני חייב למחות.

"גם ידידי הגאון הגדול חכם רבי שלום כהן ראש ישיבת 'פורת יוסף', כששוחחתי איתו על כך אמר לי ובעצם גם אני אומר אותו דבר, שתגיד לו שחבל על כל הזכויות שעשית, וכי אתה רוצה שהכל יתנדף? למה? למה לדבר על תלמידי חכמים, הרי זה אש!

"בדבריו ביזה גם את חברי מועצת חכמי התורה בטענות שונות, וכלל גם אותי, וכי מה אנו עושים במועצת? אוכלים או רוקדים? רק בצו השעה למקרים דחופים אנו מתכנסים להחלטות חשובות ובמשך השנה אנו עושים הכל דרך שליחינו הנאמנים".

הגר"ש בעדני מגיע לכנסצילום: הגר"ש בעדני מגיע לכנס
הגר"ש בעדני מגיע לכנס


"אם לא יפסיק עם זה מגיע לו נידוי"

"עוד אמר לי שהגראי"ל שטיינמן תומך בו, אני שואל איפה המכתב? איפה התעודה שיש לו הסכמה על המפלגה שלו? הפוך, הגראי"ל שטיינמן כתב שלא תומך בשום מפלגה חוץ מיהדות התורה!

"אמרתי לו - אסור לך לדבר עם בני התורה ושומרי תורה ומצוות בשביל המפלגה הזו מסיבה ברורה, יש לנו הלכה פשוטה, כתוב: 'ועשית ככל אשר יורוך לא תסור מן הדבר אשר יאמרו לך ימין ושמאל', יש לנו את גדולי התורה שהם מורי הוראות! ולכן אסור לאף אדם לומר לו שלא ישמור את הציווי הזה, ואם כן, זה נקרא לשכנע על מנת לעבור על לאו של לא תעשה מדאורייתא. הייתי חייב לומר את הדברים הללו אפילו שהם קשים כדי להציל את המצב.

"עוד הדגשתי לו, שאם לא תפסיק עם זה, עם הביזוי בתלמידי חכמים ותמשיך בכך, אז מגיע לך נידוי, וכך היא ההלכה מי שמבזה תלמיד חכם אפילו שלא בפניו עוון הוא וחייבים עליו נידוי, ובגדול הדור האיסור הוא בוודאי גדול יותר, ה' ירחם. ולאחר הדברים הללו, הבטיח שלא יעשה רע, והסברתי לו שהוא מזיק לנו - לעם ישראל ואסור לנו לשתוק ולעמוד מנגד.

"ועלינו להסביר לעם כי אסור לבזות תלמידי חכמים, זה עונש חמור מאוד. יש הלכה פשוטה ציווי מן התורה: 'לא תסור מן הדבר ועשית ככל אשר יורוך' אין פשרות בזה, והוא חייב לעשות את הציווי ואם לא, זה מפריע לכח התורה שלנו וזה פוגע בעולמה של תורה.

"אמרו לי בעלי תשובה שמרגישים שיש להם הכרת הטוב אליו, עניתי להם, מי שרוצה לעזור לו מדין הכרת הטוב שחזר בתשובה בעזרתו, הוא יכול לומר לו תודה, או לתרום לו. אבל אסור לו למכור את הנשמה שלו עבורו! זה נגד גדולי ישראל וזה ודאי שהוא לא חייב וזה צריך להסביר לכל מי ששואל, וכי אדם שהציל יהודי יכול לומר לשני שיעשה עבורו עבירה? היעלה על הדעת?
אסור לשמוע לו.

"חבל שמפסיד את מה שיש לו, חובה עלינו לציית ולשמוע לגדולי התורה וחייבים אנו חיוב גמור לשמוע בקול גדולי התורה,ומי שלא שומע בקול חכמים, הרי הוא נקרא 'עבריין' וזה לשון הגמ' במס' שבת. ואם לא שומע ב'ועשית ככל אשר יורוך' - כך אמרתי לו - זה נקרא עבריין גמור!"
הרב בעדני אמנון יצחק תשובה נידוי גדולי התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד