י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איצקוביץ פרש • 'בולטון' ו'בראשית' ינהלו קמפיין ג'

"אני מבקש שתוותר", אמר הגראי"ל שטיינמן לשעיה איצקוביץ מ'תוצאות אפקטיביות' • שרי רוט על מה שקרה מאחורי הקלעים: הפרישה ומינוי המשרדים שיובילו את הקמפיין

שעיה איצקוביץ בשיחה עם הגראי"ל שטיינמן
שעיה איצקוביץ בשיחה עם הגראי"ל שטיינמן



הבוקר הגיע אל סיומו המפתיע, הקרב על זהות משרד הפרסום שיריץ את קמפיין 'יהדות התורה' בבחירות הקרובות - ב-25 הימים שנותרו עד ליום הבחירות.

את הבוקר פתחו תושבי השכונות החרדיות עם כרזות מחאה שכיסו את לוחות המודעות. תחת המילה 'מתקוטטים' (בגדול, בצהוב) הופיעו תמונותיהם של מועמדי רשימת 'יהדות התורה' (שבעה במספר) ומתחת הכיתוב: "אם לא הייתם מתקוטטים, שלט זה היה מודעת בחירות".

עד כה איש לא נטל על עצמו את האחריות לשלטים.

כך או כך, המאבק שגרר מתחים בין 'דגל התורה' ל'סיעה המרכזית' באגודת-ישראל, הוביל את שני הצדדים להתבצרות בעמדותיהם. ב'דגל' ראו בוויתור רעיון אווילי שיוציא אותם מושפלים. ב'סיעה המרכזית' עשו שרירים נוסח: 'מצידנו שלא יהיה פרסום בכלל - לא ניכנע'.

באופן רשמי הטענות נגד שעיה איצקוביץ ממשרד הפרסום 'תוצאות אפקטיביות' 'צופו' בקרם: "פרסמת את שפע שוק נגד דעת רבנים". באופן מעשי, הרי הכול יודעים שיש רבנים שהתירו לו לקחת חלק בפרסום של רשת הסופרמרקטים.

מה שבטוח: ההליך כולו התנהל בצורה בלתי מכובדת, וזאת בלשון המעטה. לכאורה, המשרה הוצעה לכל משרדי הפרסום החרדיים, אבל השמועות דיברו על דיל ש'נתפר' מול משרד הפירסום 'בולטון פוטנציאל'. הגם ששמועות אלו, שיש שיכנו אותן מרושעות, לא קיבלו כל אישור רשמי, הן הביאו לנסיגת חלק ממשרדי הפרסום מלבוא ולהתמודד. מי שכן החליטו להתייצב באומץ ולהציג את מצגת הם שלושת המשרדים 'בראשית' (של מוטי קוטיינר), 'בולטון פוטנציאל' של אברהם בריסק ו'תוצאות אפקטיביות' של שעיה איצקוביץ.

ביום ראשון שוחחתי ארוכות עם שעיה איצקוביץ. תוותר, תצא גדול, אמרתי לו. אבל היה לו קשה לבצע את הצעד. לא רק בשל הוויתור הכספי הכרוך בכך והוויתור על היוקרה, אלא גם בשל העובדה שהוא חשש מתגובות קנטרניות בסגנון "ידעת שאין לך סיכוי אז מיהרת לסגת", תגובות שיחליפו את תגובת ההערכה הרבות שהוא זכאי להן - ובצדק.

"אתם הבאתם את ההצעה הכי טובה?

בין לבין, ועד לקבלת ההחלטה הקשה, החליט איצקוביץ להתייעץ הן עם טוען רבני בכיר והן עם דיין מוסמך. שניהם השיבו לו כי סיכויו לזכות בדין-תורה גבוהים, וגם אם לא יזכה הרי שיזכה בפיצויים בסכום גבוה. "ניגשתי לתהליך על סמך זה שיש ועד בוחר, השקעתי שעות, לא הגיוני לדחות אותו בלי כלום", הוא אומר.

במקביל, החברים מ'דגל' סירבו להניח לו לוותר. "זה כבר לא עניין שלך מול האחרים, זה עניין שלנו", אמרו לו, תוך שהם משבחים את הקמפיין אותו הציג במטה ההסברה.

בכל הפרשה לא נשמע קולו של מוטי קוטיינר מ'בראשית', למרות שגם לו נעשה עוול, לאחר שבסיבוב הראשון הציג קמפיין שגבר על המתחרה 'בולטון'. "הם זרקו חץ, אחר-כך שרטטו עיגולים", אומר איצקוביץ.

במבט לאחור נראה שכל המכרז, כביכול, והשיפוט של חברי ההסברה, כביכול, לא נעשה אלא כדי להסיר לזות שפתיים. בלית ברירה, וכשהתוצאה לא השביע את רצון מי שלא השביעה, הסירו את הכפפות והסתכנו בלזות שפתיים - ובלבד שישיגו את שרצו להשיג.

אמש, בסביבות השעה 20:00 החליט איצקוביץ להיכנס אל חדרו של הגראי"ל שטינמן ולהתייעץ עמו - מה לעשות. "ישבתי בחדר כמעט חצי שעה, סיפרתי את כל הסיפור, בהרחבה", מספר איצקוביץ. "מה שהראש ישיבה יגיד לי אעשה", אמרתי מראש.

"אתם הבאתם את ההצעה הכי טובה?" – שאלו הגראי"ל.

"כן", השיב איצקוביץ.

לא נחזור על כל הדברים אותם אמר לו הראש ישיבה, רק נרכז אותם תחת המשפט הבא: הגראי"ל שטיינמן התבטא בחריפות נגד המפריעים.

"מה לעשות? להילחם על מה שמגיע לי בצדק?" – המשיך איצקוביץ ושאל. "אולי לוותר?"

"אני מבקש שתוותר", הורה לו הגראי"ל. "אני מבטיח לך שלא תינזק מזה", המשיך וחיזק אותו. "אם זה לא בא מפה, זה יבוא ממקום אחר, השם שלך יהיה שם טוב, וזה שויתרת עוד יוסיף לך שם טוב".

אחר-כך לחץ הגראי"ל את ידו בחמימות, "ובזה הרגע ידעתי שההחלטה שלי נפלה".

שני משרדי פרסום ילוו את מערכת הבחירות

רגע אחרי, בחרו ב'דגל התורה' לשגר ברכות.

"דגל התורה מודה למשרד הפרסום 'תוצאות אפקטיביות' ולמנהלה שעיה איצקוביץ על תפקודם הראוי ולמקצועיותם הבלתי מוטלת בספק, על כך שצייתו למרנן גדולי התורה ושבחרו לוותר למען השלום למרות שנבחרו ללוות את מטה ההסברה", הייתה ההודעה הרשמית.

מכאן ועד לסיכום של שלום הייתה הדרך קצרה. עד מהרה הוחלט כי שני משרדי פרסום ילוו את מערכת הבחירות הנוכחית: 'בולטון פוטנציאל' במגזר החרדי, ו'בראשית' במגזר הכללי, וזאת תוך שיתוף פעולה אסטרטגי בין המשרדים, בשני המישורים.

בתקווה שמעתה ועד ליום הבחירות, בעצם מעתה ועד עולם, לא ישמעו עוד קולות מריבה בתוך הסיעה. "מה שברור הוא שאנחנו את חלקנו נתנו למען השלום, עתה תורם של האחרים לתרום את חלקם למען השלום בנושא הרוטציה", מיהרו ואמרו גורמים בלתי רשמיים ב'דגל התורה'.

בחירות יהדות התורה בולטון פוטנציאל תוצאות אפקטיביות בראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד