י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הסבא שנקבר מחדש, השלים בר מצוה לנכדו

קבר אחים של יהודים שנרצחו בשואה התגלה במהלך עבודות בעיר נטישין שבאוקראינה • האירוע הוביל את הנכד שראה את סבו נטבח - לחגוג בר מצוה בגיל 83 • סיפור מפעים

קבר האחים
קבר האחים

שמה של העיר נטישין שבאוקראינה אינו מוכר. מספר היהודים בה הוא קטן מאוד, משפחות יהודיות בודדות בין אלפי אוקראינים. אך ההתעוררות היהודית שעוברת על העיר נולדה דווקא ממקרה מזעזע.

לפני מספר שבועות עלו דחפורים על שטח קרקע שהוקצה לבניה, ובמהלך העבודות התגלו שרידי עצמות וכתבי קודש יהודיים. משטרת העיר והפרקליטות חתמו את האיזור, ומנעו את המשך העבודות.

יהודי העיר ששמעו על המקרה, הזעיקו את שליח חב"ד בעיר חמלניצקי הסמוכה, הרב אלכסנדר פיינגולד - שנחלץ לעזרתם. הוא פנה לנציג ארגון 'אתרא קדישא' שהגיע מיידית, ויחדיו הם פנו אל ראש עיריית נטישין שהתגלה כ'חסיד אומות העולם', אשר גייס את כל שירותי העיריה כדי להביא את הפרשה לגמר טוב ומכובד, בהתאם לדרישות ההלכה.

עיריית נטישין העמידה שטח חלופי לקבורה, ואף העמידה ציוד מכני וצוות עובדים, ובסיום העבודות, אף הקימה מצבת שיש כאנדרטת-זכרון לנקברים.

מאורע זה של גילוי קבר האחים וקבורתם מחדש, עורר רגש יהודי חם בקרב יהודי העיר, ובשבת שלאחריה, בעזרתו של שליח חב"ד הרב פיינגולד, התקיימו מניינים לתפלות השבת בעיר נטישין, לראשונה מאז מלחמת-העולם השניה.

במהלך השבת נסגר מעגל מרגש. אחד מיהודי העיר שהשתתף בתפילות, סיפר במפתיע לנוכחים כי סבו כיהן כרב העיר נטישין, עד לימי מלחמת העולם. לדבריו, הסבא אף הכין אותו לקראת יום הבר מצוה שלו. ביום ראש השנה של שנת תש"ב הגרמנים טבחו בכל יהודי העיר, והם נקברו בקבר האחים שהתגלה בתחילת השבוע.

היהודי, עזריאל שמו, היה הניצול היחיד מכל בני הקהילה. הוא היה אז נער כבן 12, וראה בעיניו כיצד הוריו, אחיו, סבו רב העיר, חבריו ובני הקהילה כולה, נעקדים על קידוש ה'.

מאז אותו יום התנער עזריאל מיהדותו, החליף את שמו לוואסילי, וניתק כל קשר עם היהדות.

בשבת זו, ימים ספורים לאחר שזקנו "יצא מן הקבר", הנכד – עזריאל - חגג באיחור את חגיגת הבר מצוה שלו. הוא עלה לתורה בהתרגשות רבה.

הרב פיינגולד, שעמד לחזור במוצאי שבת לעירו חמלניצקי, נשאר בנטישין גם ליום ראשון, ובבוקרו של יום הוא הניח תפילין לעזריאל, לראשונה בחייו, בנוכחות כל יהודי העיר. עין לא נותרה יבשה מול עזריאל המתייפח, האוחז את התפילין ומתמוגג בבכי, תפילין אותם הוא לא ראה מאז שזקנו, רב העיר לימדו כיצד להניח אותם...











מלחמת העולם נטישין אוקראינה טבח קבר אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד