ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

נתונים מבהילים: ירקות עלים למהדרין מוצפים ברעל מסוכן

רעל למהדרין • ערוץ 2: ירקות עלים ללא תולעים מרוססים בחומרי הדברה מסוכנים • משתמשים ברעל שנאסר לריסוס אפילו על פרחים • חשד: גרם לזינוק בסרטן בציבור החרדי

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

חומרים מסוכנים ומסרטנים נמצאו בעלי ירקות 'למהדרין', כך על פי תחקיר חדשות 2 בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות, שפורסם אתמול.

במסגרת התחקיר נשלחו למעבדה עלי ירקות למהדרין, ללא תולעים והתגלו בהם רעלים מעל המותר.

למעבדה נשלחו 5 אריזות פטרוזיליה מהדרין של 5 מגדלים שונים. ב-3 דגימות של החברות משה כהנמן, יבולי הכפר וקטיף הארץ נמצאו שיעורים של חומרי הדברה בשיעור גבוהים במיוחד, הרבה מעל מהתקן המותר, כמו גם חומרים נוספים מסוכנים נוספים ואסורים בשימוש בפטרוזיליה.

בבדיקת המעבדה הם נמצאו בשיעור של פי 5 מהתקן המותר בגידולים. ונמצאו שאריות של חומר אחד החורג פי 4 מהכמות המותרת. המשמעות היא שהחקלאי כמעט לא המתין בין הריסוס לקטיף.

"טיפול שמעניק הגנה הרמטית מפני חרקים הוא השימוש בחומרי הדברה", אמר לערוץ, החקלאי כרמי כרמל, והסביר: "בשביל לקבל את התוצאה הדרושה מבחינת חרקים, צריך לקצר את התקופה שבין הריסוס לקטיף. אין ברירה אלא לרסס בסמוך למועד הקטיף על מנת לקבל את התוצאה הרצויה מבחינת הגלאט".

"יש חומר שנקרא 'תיודול', חומר מאוד חזק. בזמנו, כשגידלנו פרחים וייצאנו אותם לאירופה, אסרו עלינו להשתמש בחומר הזה ושנרסס איתו ורדים, מאחר ועקרת הבית באירופה יכולה להישרט מקוץ הוורד ולהיפגע מחומר ההדברה", מספר כרמל. האירופים אוסרים לעשות שימוש בחומר על פרחים וכאן בארץ המליץ המשגיח לעשות שימוש בחומר בירקות מאכל - רק שלא יימצא חרק על העלים שישווקו.

פרופ' יונה אמיתי, מומחה לטוקסיקולוגיה מאוניברסיטת בר אילן, התריע מההשלכות הצפויות מחשיפה לחומרים מסוכנים מעין אלה. "כתוצאה מחשיפה אליהם יש פוטנציאל של תחלואת יתר, פרקינסון וגם הגדלת הסיכוי ללימפומה מסוג נון-הודג'קין ששכיחותה בעולם ובישראל עלתה פי שניים ב-20 השנים האחרונות", הזהיר.

הראשון לציון, הגר"ש עמאר, פרסם לפני כמה שבועות פסק הלכה בו הזהיר לא לצרוך ירקות מהדרין, לאחר שהובאו בפניו עדויות על שימוש נרחב בחומרי הדברה, ונתונים שהצביעו על עלייה לכאורה בשיעור התחלואה בסרטן בציבור החרדי.
רעל חסה מהדרין הרבנות חומרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד