י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ההחתמות נגד רבי אמנון יצחק • "מרן זעם: את כל אלה אמנון רצה לבטל?"

מה קרה מאחורי הקלעים של פרסום 'מכתב המחאה' עליו חתמו גדולי התורה הספרדים - נגד רבי אמנון יצחק • "הגר"ש כהן התעקש שלא לכנותו הרב" • "היו רבנים שהיססו, עד ששמעו התבטאויות על 'אחרי 120' והבינו שזה לא פוליטי" • ולמה הגר"ע יוסף מסרב לפגוש את רבי אמנון?

אמנון יצחק. צילום: פלאש 90
אמנון יצחק. צילום: פלאש 90



מה התרחש מאחורי הקלעים של פרסום מכתב ה"מחאה נמרצת - רבם דקרו", עליו חתמו עשרות גדולי תורה ורבנים ספרדים, נגד רבי אמנון יצחק?

כל מי שמבין מעט ביחסי-ציבור (וכאלה יש בשפע בציבור החרדי) יודע לומר כי תנועת ש"ס שגתה כאשר נגררה אל קרב המהלומות מול מייסד מפלגת 'כוח להשפיע'. משהחלה להגיב, נכנסה התנועה ששמה לה למטה להחזיר עטרה ליושנה אל מדרון חלקלק. הוא אמר - הם הגיבו, וכן הלאה. לשיאם הגיעו הדברים כשנכנס רבי אמנון יצחק אל חדרו של הגר"ח קנייבסקי ודלה ממנו מילה בודדת ("מסתבר"), ממנה ניתן היה להבין, כאילו חלילה, הגר"ח נגד הגר"ע יוסף. אבל כך זה נראה בעיני המתבונן.

מי שנכנס לתמונה והכריע לפרסם מכתב מחאה על ביזוי נשיא מועצת חכמי התורה, היה הגאון רבי שלום כהן, חבר מועצת החכמים של ש"ס וראש ישיבת 'פורת יוסף'. הוא האיש שפעל יותר מכל להשבתו של אריה דרעי אל חיק התנועה, ונראה כי הוא חש אחריות להשגיח שהכול יתנהל כשורה.

עוד בנושא:
הרבנים הספרדים חתמו: "לבל יפלו ברשתו של ר' אמנון יצחק"
הגר"ש בעדני: "אם אמנון לא יפסיק לבזות - חייב נידוי"

אחד המעורבים מאחורי הקלעים בהחתמות הרבנים מספר: "ניסוח המכתב נעשה על ידי הגרון רבי שלום כהן, לאחר ששמע התבטאויות אמנון יצחק. עיקר הקצף יצא על הטענות של רבי אמנון כאילו הגר"ע יוסף אינו מחליט בעצמו - ובני ביתו 'מסובבים' אותו. הוא גם תיקן, הגיה ושיפר את הנוסח מספר פעמים".

חשוב לשים לב לעובדה שהגר"ש כהן התעקש שלא לכנות את אמנון יצחק בתואר הרב, אלא ר' בלבד. הוא אף שוחח עם הגאון רבי שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי תורה, על כך.

"בשלב מסוים, ככל הנראה לאחר פגישה שהתקיימה בין רבי אמנון לרב בעדני, ביקש הרב בעדני להשמיט את שמו של אמנון מהמכתב. הרב שלום כהן סירב בתוקף. לאחר שהחריף אמנון את התבטאויותיו, הסכים הרב בעדני שיש להשאיר את שמו של אמנון יצחק, ואף דיבר נגדו בחריפות בכנס באשדוד".

הגר"ש בעדני. צילום ארכיוןצילום: הגר"ש בעדני. צילום ארכיון
הגר"ש בעדני. צילום ארכיון


"ההתבטאות של 'אחרי 120' הכריעה את הכף"

הגורם שהיה מעורב מאחורי הקלעים ממשיך: "רב תימני מוכר הגיע אל הגר"ח קנייבסקי בשאלה אם לחתום על מכתב המחאה, מאחר והוא חושש על עצמו ומסיבות אישיות נוספות. הגר"ח השיב 'לפנות אל הגראי"ל שהוא גדול הדור'. הגראי"ל השיב שאינו צריך לחתום, אך חובה עליו למחות בעל-פה על הפגיעה בכבוד התורה.

"היו מספר רבנים חשובים שסירבו לחתום", מעיד האיש. "היו מספר רבנים שבתחילה היססו, אבל אז השמיעו להם התבטאות מסוימת של אמנון יצחק, לפיה 'הוא ההנהגה החלופית אחרי 120' (ברדיו אילת וערוץ 10), ועוד כמה התבטאויות נוספות - ומשהבינו כי לא מדובר בחתימה על רקע פוליטי, החליטו לחתום.

בתוך כך, פרסם רבי אמנון בהרצאה בחדרה הקלטה שקיים עם הרב יעקב לוגאסי, שבה הוא מתנצל על חתימתו, ואומר כאילו הוטעה. "בפועל", אומר האיש, "הרב לוגאסי חתם לאחר שנועץ ברב משה צדקה, וזה הורה לו לחתום. מאוחר יותר, פנה לוגאסי לרב צדקה, ואמר לו שאינו מרגיש בנוח עם חתימתו, מאחר והוא חייב לרבי אמנון הכרת הטוב על שהדפיס את ספריו. הרב צדקה השיב לו, כי הוא יכול למשוך את חתימתו, אך חובה עליו למחות בעל-פה".

אחד מבני הבית הקרובים אל הגר"ע מעיד: "לטענת רבי אמנון יצחק, מכתבו של מרן זוייף. בפועל, מרן כתב זאת בכתב-ידו, לאחר שביקש לשמוע באוזניו את התבטאויותיו של אמנון יצחק, ואף נועץ עם מספר רבנים שהגיעו להתפלל במעונו בשבוע האחרון".

תלמידים קרובים של הגר"ע, מבאי ביתו, הגיבו בזלזול על ההסרטות שפרסם רבי אמנון, בהן הוא מראה את אהבת הגר"ע כלפיו. "למה הדבר דומה? לזוג שנישא בחתונה מפוארת, ולאחר מכן התגרש. הרי לא יעלה על הדעת להשתמש בצילומי החתונה כהוכחה לאהבת הזוג איש את רעהו".

הגר"ע. צילום ארכיון: יעקב כהןצילום: הגר"ע. צילום ארכיון: יעקב כהן
הגר"ע. צילום ארכיון: יעקב כהן


הגר"ע כעס: "את כל זה אמנון יצחק רצה לבטל"

ומדוע לא מכניסים את רבי אמנון אל חדרו של הגר"ע לפגישה?

גורם מקורב מסביר: "בשנים האחרונות מרן התבטא נגדו מספר פעמים. רק לאחרונה, במלחמה עם הזמרים, סירב הרב לקבלו, בטענה שאין זו דרכה של תורה לצאת למלחמה עצמאית, ואחר-כך לבוא ולקבל ברכת הדרך.

"כשארגון 'הידברות' עשה כנס באצטדיון טדי בקיץ לפני שנה וחצי, בהשתתפות הזמר ציון גולן ובמעמד מרן, יצא אמנון בחריפות נגד הכנס ונגד מארגנו, פנחס ראובן. בהרצאות הוא טען שאין להשתתף בכנס. כבר אז, מרן כעס עליו מאוד, ובסיום הכנס, כשהיה ברכבו וראה מקרוב את ההמונים, אמר בכעס: 'את כל אלו רצה אמנון יצחק לבטל'".

מכתב המחאה של רבני הספרדים פורסם בהבלטה ביומונים ובשבועונים החרדיים. רק 'יתד נאמן', עיתון הבית של 'דגל התורה', לא הדפיס את המחאה.

מדוע?

בבית הגראי"ל שטיינמן שבים ומבהירים: "מעולם לא נתן הרב כל לגיטימציה להקמת מפלגת 'כוח להשפיע'. המכתב לא פורסם, לא חלילה משום שכבודו של הגר"ע יוסף אינו חשוב בעינינו". לדבריהם, החשש הוא מכך שחילוניים המגיעים להרצאותיו של הרב אמנון יצחק ייזכרו במכתב הרבנים נגדו, ולא ירצו לשנות במעשיהם ולו במעט. 'זה האיש שרבנים חתמו נגדו, למה נשמע לו?', יחשבו.

את תגובת רבי אמנון יצחק ומפלגת 'כוח להשפיע' לא הצלחנו להשיג.
הגרע יוסף אמנון יצחק כח להשפיע יריבות מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 127 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד