א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הסכנה הטכנולוגית הבאה: כרטיסי זיכרון

בוועדה הרוחנית של מוסדות צאנז לקחו את נושא 'פגעי הטכנולוגיה' קצת רחוק • נאסרו נגנים, וכרטיסי זיכרון למצלמה • "מגיעים למחוזות שלא עולים בדעתנו רח"ל"

הסכנה הבאה. צילום: יעקב נחומי
הסכנה הבאה. צילום: יעקב נחומי



במוסדות צאנז מחדשים את המאבק בפגעי הטכנולוגיה ביתר שאת: בחוזר שהפיצה הועדה הרוחנית של מוסדות החינוך 'צאנז' בביתר, בראשה עומדים דומ"ץ הקהילה הגאון רבי אברהם שטיגליץ, וחבריה הם הגאון רבי חיים שרגא שטרן, הגאון רבי בעריש שיינבלג והגאון רבי אליעזר סגל, נקבעו אמות מידה חדשות ומחמירות במיוחד, כאשר כל ההורים קיבלו טפסים למילוי הפרטים הנוגעים לכך, בתוספת אזהרה, כי מי שלא יחזיר את המשוב חתום - ילדיו לא יוכלו להמשיך ללמוד במוסדות.

בתקנות החדשות נאמר, כי אין להחזיק בבית מחשב שלא לצורך פרנסה או כתיבת חידושי תורה. גם לאמור קיימת הסתייגות ברורה ונדרשים שלושה תנאים: חסימת אפשרות הגישה לילדים, על ידי הפעלת קוד סודי שיוחלף לעיתים קרובות. הסרת כל סרטי ומשחקי המחשב מתוכו, וחסימת האפשרות להתחבר לאינטרנט. הוועדה מתריעה גם כי הצפיה בסרטים ומשחקי מחשב גם המוגדרים כ'חרדים' ו'חינוכיים' - אסורה, ואין להתיר גם לא בצפייה אצל שכנים, וכיוצא בזה.

תקנה מגבילה נוספת קובעת, כי אסור לבנים ולבנות עד הנישואין, להשתמש במחשב אף לצורך כתיבת חידושי תורה, מלבד לצורך נחוץ מאוד, וגם זאת, רק בפיקוח של אחד ההורים. "והמובחר, למנוע גישתם של בני הנוער למחשב", קובע התקנון.

השימוש באינטרנט או בדואר האלקטרוני לצורך פרנסה, בין בבית ובין במקום העבודה, לא יורשה אלא בקבלת אישור בכתב מאת הועדה הרוחנית. קבלת האישור היא בכפוף לתנאים הבאים: מקום השימוש באינטרנט - עדיפות ראשונה מחוץ לבית, ובמקרים מיוחדים ובלית ברירה, גם בין כותלי הבית. אופן השימוש - בעדיפות ראשונה דואר אלקטרוני בלבד, ובעדיפות שניה ובלית ברירה, "חיבור לאתרים בדוקים הזקוקים לו לפרנסתו והכל בכפוף להוראות הועדה הרוחנית המבוססות על הוראות ועדת הרבנים לענייני תקשורת".

אסור כמובן להחזיק טלפונים ניידים מכל סוג שהוא, אם אינם מוגדרים כמאושרים. מי שזקוק למכשיר 'בלקברי' לצורך גדול מאד, יפנה לועדה הרוחנית, ובאם תתקבל בקשתו, יתאפשר לו להחזיק מכשיר כזה מהדגם הכשר שנועד לצורך קבלת דואר אלקטרוני בלבד.

באשר לטלפונים נייחים, חובה על כל אחד ואחד לבצע חסימה של האפשרות להתקשר לתכנים פסולים, זאת באמצעות חיבור לשירות 'קו ונקי' של בזק. כמו כן, יש לבצע חסימות דומות בבזקכארט, ומי שמבקש לרכוש כרטיסי חיוג מחברות אחרות, חייב להקפיד כי תהיה מוטבעת עליהם חותמת 'מאושר'.

סכנה! כרטיס זיכרון של מצלמה...

הועדה גם אוסרת שימוש בנגני ה-MP4, וגם נגני ה-MP3 מותרים רק אם נותקו מרדיו, סרטים ומשחקים, אך אין להביאם בשום אופן לבין כותלי מוסדות החינוך. מכשירי D.V.D - למותר לציין - אסורים לחלוטין.

בדף ההוראות הכלליות נאמר, כי יש למנוע מגע וגישה של הילדים למחשב, לא למסור בידיהם מכשירים סלולריים, זולת בהשגחה ולצורך שיחה קצרה. הטענת הנגנים צריכה להיות בפיקוח ההורים ובמעקבם. הועדה גם אוסרת על התלמידים להחזיק כרטיסי זכרון של נגנים ומצלמות, דיסק-אונ-קי, וכיוצא בזה. "הניסיון הוכיח, שעל ידי ההתעסקות בהם, נמשכים ומגיעים למחוזות שלא עולים בדעתנו רח"ל", מנמקת הועדה.

כמו כן, היא מבקשת ממהורים כי יפקחו עיניהם על מכשירים שונים, כמו משחקים לילדים, מצלמות שבהם כרטיסי זכרון וכיוצא בזה.

הועדה גם באה חשבון עם ערוצי התקשורת החרדים, וקובעת כי "יש להזכיר את האיסור הידוע על השבועונים, עיתונים וחינמונים שאינם בפיקוח מקובל, שבמסווה חרדי מחדירים למח ארס ורעל, ומחדירים מושגים הפוגמים בטהרת הנפש ומכלים כל חלקה טובה של אמונת חכמים ושל יראת שמים ויראת חטא. כמובן שאין צריך לומר שאין להאזין לרדיו כלל - אפילו המתקרא חרדי, ופשוט שאין להשאיר בביתו וברשותו כל אפשרות של שמיעת רדיו. גם קווי הנייעס יש להרחיק מאד מאד וד"ל".

מבירור שערך 'בחדרי חרדים' עולה, כי לאי אלו גורמים המקורבים לועדה, יש מחשב ואינטרנט בביתם, ילדיהם מתעסקים בו מדי יום, והם גם מביאים לבית סרטונים ומשחקי מחשב 'חינוכיים'.

"אין חולק על העובדה שיש לקבוע גדרים וסייגים. אך לאור האמור, האם לא מדובר בהתחסדות ובצביעות?" שואלים כמה ההורים, עמם שוחחנו.

עתה נותר לראות, אם דין אחד לכל, והאם גם הגורמים הרוחניים האמונים על חינוך הציבור, יקבעו נהלים חדשים גם בבתיהם הם.
צאנז טכנולוגיה מאבק תקנות אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד