י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נתוחי מתים • כך זק"א גורם למשטרה להרים ידיים

יום עמוס במחלקה המשפטית של זק"א: המשטרה ביקשה לנתח צעיר שנפטר ב'סורוקה', צעירה שנפטרה בבית שמש, קשישה מנהריה, וגלמוד חרדי מעמנואל • איך זה נגמר?

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

המחלקה המשפטית של זק"א, הפועלת לשמירה על כבוד המת, מצליחה מידי יום להיאבק על כבוד המת ולמנוע ניתוחי מתים, הנוגדים את ההלכה. אבל ביממה האחרונה מתמודדת המחלקה עם מספר בלתי שגרתי של מקרים בהם רשויות החוק ביקשו לבצע ניתוחי מתים, וברובם הצליחו אנשי זק"א ברגע האחרון למנוע ביזוי המת.

• בשבת האחרונה נפטר צעיר שהיה מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע, במשך כשבוע ימים ולפתע קרסו מערכות גופו - והוא נפטר. המשטרה ביקשה מבית המשפט צו לנתיחה - וקיבלה.

הבוקר הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי עו"ד דרור שוסהיים, ולפני הדיון ביטלה פרקליטות המדינה ה את הבקשה לבתע נתיחה, והגופה שוחררה לקבורה.

• בבית שמש נפטרה הבוקר אישה צעירה. המשטרה הגישה בקשה לנתיחה בבית המשפט השלום בבית שמש. גם במקרה זה, בעקבות התנגדות המחלקה, המשטרה ויתרה עוד לפני הדיון על הנתיחה והגופה שוחררה לקבורה.

• בנהריה נפטרה קשישה בבית אבות, תוך חשד לרשלנות. בנה של המנוחה מתגורר בחו"ל ונאמר לו כי אם יתנגד לנתיחה, יתכן ואמו תובא לקבורה רק בעוד שבועיים. הבן, שאינו מבין בהליכי קבורה, רק רצה לקבור את אמו מהר ככל האפשר. לכן הסכים שהמשטרה תתייצב בית המשפט, ללא נוכחותו, ותדרוש נתיחה.

המשטרה אכן קיבלה צו לנתיחה. המחלקה המשפטית של זק"א פעלה מיד, והיום בצהריים הוצא צו עיכוב לנתיחה, עד בואו של הבן מחו"ל. מחר יתקיים דיון חוזר.

• בעמנואל נמצא אמש גלמוד חרדי ללא רוח חיים, בדירה בה התגלו סימני דם. המשטרה ביצעה בצהרים מחטף והגישה בקשה לבית המשפט, למרות שהתקבלה הבטחה כי יתאמו את הפניה מול זק"א. הפניה נודעה למכלה גוטווין, והוא הגיע אחר צתהריים לבית המשפט בפתח-תקווה, והגיש בקשה לעיכוב ביצוע. כעת הוא ממתין במקום לקבל את החלטת בית המשפט.

המחלקה המשפטית של זק"א מפעילה עורכי דין מתנדבים, המסייעים למשפחות בשעתם הקשה, בכל מקרה של פגיעה בכבוד המת, הן במקרים בהם נדרשת פעילות משפטית, כדי למנוע נתיחה פתולוגית של נפטר, ובזירוז הלוויה על-ידי קיצור ההליכים הבירוקראטיים מול הגורמים הרשמיים.

המחלקה המשפטית מורכבת מעורכי דין המתמחים בנושאים אלו, אשר צברו נסיון רב בתחום. המחלקה מטפלת בכל מקרה של פגיעה בכבוד המת, ובמקרה הצורך תגיש בקשות ועתירות לבתי המשפט.
זק''א מיכאל גוטווין משטרה בית משפט ניתוחי מתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד