כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עו"ד ציבין בפרשת יפן: "פרס קלקל, ליברמן תיקן ועזר"

יעקב יוסף גרינוולד שוחרר מהכלא לאחר שנוכה שליש ממאסרו • בית המשפט: בשליש שנוכה ישהה בישיבה • עו"ד ציבין: "עכשיו מותר לספר שהשופט היה מוטה" • צפו

האסיר. צילום: 'בחדרי חרדים'
האסיר. צילום: 'בחדרי חרדים'

פרשת 'אסירי יפן' הגיעה לסופה: האסיר האחרון, יעקב יוסף גרינוולד, שוחרר היום בצהריים מכלאו. מחוץ לכותלי הכלא המתינו לו בני משפחתו, שהגיעו מצוידים בבלונים, ועורך דינו, מרדכי ציבין.

לפני שלושה חודשים נחת גרינוולד בישראל, לאחר מו"מ ממושך עם משרד המשפטים היפני, והועבר לכלא ניצן. בחנוכה יצא גרינוולד לראשונה לחופשה בת 24 שעות. היתה זו הפעם הראשונה מזה חמש שנים בה נפגש עם כל בני משפחתו.

שבוע לפני חג החנוכה התייצב גרינוולד בפני ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר. חברי הוועדה החליטו כי ישוחרר בי"ט טבת, בניכוי שליש מעונשו בגין התנהגות טובה.

בניגוד למקובל, קבע השופט כי את השליש הנותר הוא יעביר בלימוד בישיבה, ולא יאלץ לעסוק בעבודות שירות, כנהוג עם אסירים שנשפטו על עבירה דומה.

עו"ד מרדכי ציבין, אשר טיפל בפרשה מתחילתה ועד סופה אמר: "עם סיומה של פרשת יפן המורכבת והכואבת צריך לציין שיעקב יוסף גרינוולד אשר שוחרר היום, הורשע על ידי בית המשפט ביפן שלא בצדק ומטעמים שאינם עניינים כלל ועיקר".

ציבין, בעל קשרים בינלאומיים, מהם יוצאי דופן ומסתוריים, אומר: "רק עכשיו ניתן לגלות כי השופט אשר שפט את גרינוולד היה מסוכסך סכסוך עמוק, אישית ומקצועית עם השופט שזיכה את גולדשטיין. בשל כך, ביקשו עורכי הדין ביפן להחליפו ודבר זה עורר את זעמו, הרשעתו של גרינוולד, שימשה כלי בידי השופט לנגח ולהתלונן על השופט של גולדשטיין במערכות המשפט היפניות הממונות על קידום שופטים".

"גרינוולד, כידוע, נמצא דובר אמת ברמה של מאה אחוז במושגי תוצאות מכונת אמת, העובדות אשר הוכחו לגביו ואשר בין היתר הביאו למסקנת השופט שגרינוולד לא שיקר ולא ידע את תכולת המזוודה, לא הושיעו אותו. למרות זאת, איתרע מזלו והסכסוך בין השופטים גרם להרשעתו. ועדת השליש קבעה כי גרינוולד הינו בעל אישיות חיובית וראוי כי יעסוק בתקופת השליש בלימוד בישיבה, החלטה יוצאת דופן. חברים בוועדה, הביעו פליאה על הרשעתו ביפן. אנחנו שוקלים להגיש תביעה אישית נגד השופט של גרינוולד ביפן".

צילום: עוזי ברק

ציבין אומר: "חובה לציין את שני השחקנים הראשיים בפרשה, אשר הביאו לתוצאות החיוביות במקרה של גולדשטיין ושל גרינוולד. הדיין החיד"ו וייס אשר בפקחותו (אחד השופטים הציע בחיוך לדיין להצטרף כאחד השופטים בתיק), בהונו (יחד עם אחיו, הרבי מהורדנוקא ממנצ'סטר) ואונו פעל רבות תוך שהוא מפעיל קשרים בינלאומיים – ויש לו מהם גם באירן - ויחד עם העסקן אהרון נזרי מלונדון שפעל בחריצות, עקשנות וחכמה אשר הועילה לעורכי הדין ביפן. על כן מצא משרד המשפטים לנכון באופן יוצא מהכלל, דבר שלא נהוג על ידי מוסדות ממלכתיים, לציין בכתב כי עזרתם סייעה למשרד המשפטים להתמודד עם המורכבות והנוקשות של מערכת המשפט ביפן. משרד המשפטים ציין בפניי בעל פה כי גם פועלו של איצ'ה רוייזנגארטן, מראשי חסידות ערלוי, היה מסור, יעיל ומועיל ביותר למשרד בקשר לשחרורו של בונדו, בניגוד לעסקנים אחרים וכל כת דילהון... אשר הזיקו לעבודת המשרד".

עוד הוסיף ציבין: "חבל שהתערבותו של הנשיא פרס הזיקה ישירות לגרינוולד. אמנם, כוונתו הייתה רצוייה אבל מעשיו לא. הנשיא קיצר את עונשו של בונדו מבלי לקבל לכך אישור מהגורמים ביפן. הנ"ל סברו כי ישראל הערימה עליהם ושחררה את בונדו מוקדם יותר, בניגוד לתאריך השחרור אשר לגביו התחייבה ישראל. קלקולו זה של הנשיא תוקן על ידי שר החוץ דאז איווט ליברמן, אשר עזרתו הועילה גם בתחומים אחרים של הפרשה. חבל שאי אפשר לפרט את עזרתו של איווט ליברמן. החשש כי מדובר בתעמולת בחירות ומצבו האישי-המשפטי לעת הזאת, מונעים ממני לפרט. אבל ייאמר בפירוש – בלי תמיכתו ובעיקר עזרתו של ליברמן, הבחורים לא היו מגיעים ארצה. אני בטוח כי ליברמן יכעס על הפרסום, אבל מה אעשה שתאוות הכרת הטוב מתגברת עליי".

"עבודתם והשתדלותם של עו"ד גל לברטוב, יו"ר המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, ועו"ד ריג'ינה תפוחי, סגנית בכירה לפרקליט המדינה, לא זקוקה למחמאות ממני, כל מי שנתקל בטיפולם בתיק זה יודע כי, השתדלותם הייתה מעבר לחובתם המקצועית. העובדה שהגורמים המשפטיים ביפן ציינו לשבח את מקצועיותם של לברטוב ותפוחי, הינה ההוכחה הטובה ביותר כי ללא עזרתם לא היינו מגיעים לכל התוצאות החיוביות". אומר ציבין.

"אי אפשר שלא להדגיש את פועלם של: הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק והראשון לאוקראינה הרב יעקב בלייך, רבה הראשי, שייזכרו כאלה שפעלו מאחורי הקלעים, וככל שהיו סמויים מהעין גדלה הברכה, ואת אלימלך בינדיגר מאנטוורפן אשר כנראה לעולם לא יהיה ניתן לגלות את פועלו ואת עזרתו".

אי אפשר שלא להזכיר ולציין את עבודתם של שלוחי חב"ד – סודקביץ' ואדרי, אשר סייעו לבחורים גם בקשר לעניינים משפטיים מהותיים. תקצר היריעה מלמנות את כל המסייעים האחרים, אך יש להזכיר את: יעקב יהודה ושבתאי גלבר.

"בשולי הדברים אך לא בעיקרם, האמת צריכה להאמר, לצערנו החברה החרדית אינה מוקיעה ומקיאה מתוכה עבריינים שעברו אפילו עברות חמורות ביותר, אלא להפך: מכבדים אותם גם ב"שישי" וגם ב"שלישי", הדבר לא תורם לכך שאנשים מסוימים יירתעו מלעשות פשעים, ולצערי, אני צופה כי גם בעתיד יימצאו בודדים שיסכימו להבריח סמים במודע, שלא כמו אסירי פרשת יפן, אשר בה, לא רק שהבחורים הוטעו, אלא רומו בדרך כזאת שכל אחד אחר, יהא מי שיהיה, היה נופל בפח", אמר ציבין.









יפן גריננולד אסיר כלא שחרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד