כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הראב"ד נגד 'אתרא קדישא': "נותנים יד לפגוע במתים"

סערה: מכתב חריף נגד 'אתרא קדישא' • הסיבה: אישור שהעניקו לפנות קבר אחים בנטישין שבאוקראינה • "בשאט נפש מסכנים את קיומם של כל קברי האחים" • בפנים: המכתב

הגר"מ שטרנבוך. צילום ארכיון
הגר"מ שטרנבוך. צילום ארכיון

ראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, תוקף - בפעם השניה - במכתב שפרסם, את ארגון 'אתרא קדישא'. נושא הויכוח - אתר בניה בעיר נטישין שבאוקראינה, בו נמצאו לאחרונה שרידי עצמות וכתבי קודש יהודים בשטח קרקע שהוקצה לבניה.

בעקבות המימצאים הוזמן למקום חזקי קלמנוביץ', נציג ארגון 'אתרא קדישא', ובעזרת העירייה הועברו השרידים למקום חלופי, שהוקצה לטובת העניין על-ידי הרשויות.

המידע הגיע לאוזניו של הראב"ד, שטען כי מדובר בהפרה בוטה של הסכמים אליהם הגיעו רבנים שעסקו בפינוי קברים באירופה בעבר. את המכתב הוא שיגר לגאון הרב אליקים שלזינגר.

"קיבלתי דבריו על פינוי קבר אחים בחו"ל, ותמהני היאך לא רועדים לתת יד לפגוע במתים שקנו מקומם ואסור לפנותם. והחובה למחות שלא יפגעו במקומות אחרים. ועלינו לתבוע עלבון המתים הקדושים ואני מצטרף ומוחה בכל תוקף לפגוע בקברים. וגדולי ההוראה גילו דעתם מזמן לאסור פינוי ובפרט בקברי אחים", דברי הראב"ד.

כוונתו של הראב"ד היא למכתבי עבר שהוציאו גדולי ישראל אחרי נפילת מסך הברזל, ובהם אסרו בנחרצות פינוי קברי אחים באירופה. בשנת תשס"ב אף התקיימה ישיבה בראשותו של הגר"א שלזינגר, ראש ישיבת הרמ"א בלונדון, בה חתמו כל המשתתפים על מכתב כזה, בין החותמים היה גם גאב"ד 'העדה' הגרי"ט ווייס, האדמו"ר מפעשוורסק, ואף הגר"ש וואזנר הצטרף למכתב.

גם רבני ה'וועד להצלת בתי עלמין באירופה' שיגרו מכתב לרב יעקב דוב בלייך, רבה הראשי של קייב, נגד פינוי הקברים, "הולכים אנשים חרדים בשאט נפש בלי חשבון כלל, ומפנים קברי אחים ממקום למקום, בכדי שיוכלו לבנות בתי מלון ובתי הארחה על מקום הקברים.

"וחוץ מגודל האיסור ובזיון המת ר"ל, הרי גם מפרסמים בפומבי כאלו זה הישג ומצווה גדולה, ובכלל לא לוקחים בחשבון שזה ר"ל מסכן את המשך קיומם של כל אלפי קברי האחים ברחבי אוקראינה - לפנותם ממקום למקום", על החתום: אברהם חיים גינסבערג, מנכ"ל הועד להצלת בתי עלמין באירופה.

הבוקר (ג), התעוררה מהומה בשכונת מאה שערים בירושלים כאשר אופנוען חילק חוברות הסברה נגד ארגון 'אתרא קדישא' באזור השטיבלך: מספר סיקריקים המזוהים עם הארגון ניסו למנוע בכוחניות את החלוקה, המשטרה התערבה - ומנעה את המהומה.





אתרא קדישא הגר''מ שטרנבוך העדה החרדית בית עלמין אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד