ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

קציצות הקבב הצפופות של 'צדקיהו' • ביקורת מסעדות

הרצל ואשתו פנו לסעוד את ליבם במסעדת 'צדקיהו' הירושלמית • לצד מרק גריסים ופלטת סלטים, התרשמו הסועדים דווקא מאיכותן של 'קציצות קבב גלילי אסלי'

צילומים: סטודיו יריב כץ, באדיבות אתר rest.co.il
צילומים: סטודיו יריב כץ, באדיבות אתר rest.co.il



ביקורים בירושלים בתקופת החורף, מביאים אותי בכל פעם מחדש להתרת התחבושות ופעירת הפצעים הקשורים ישירות באקלים השפלתי באזור מגוריי. כך, בעוד שהרוח-הנעימה בעיניי גורמת לאחרים לפסוע במהירות, בשפיפות קומה והצטנפות חזקה - מחשש לנפילה לאחור, אני מתמתח לאחור, מביט השמימה, ומברך בליבי 'שהחיינו' בשם ומלכות. כמובן שלכל זה מתווסף חיזיון היום בו אני משקיף ממרפסת ביתי על נוף ירושלמי מובהק, כמו כביש 1 בואכה העיר העתיקה.

בהתחשב בעובדה שהזיכרון שלי כבר לא מה שהיה פעם, עצם העובדה שאני זוכר שהפעם האחרונה שקינאתי בירושלמים מהסיבות דלעיל, הייתה בליל ראש חודש שעבר, כבר מקילה עליי את מלאכת השחזור. וזה לא רק מזג האוויר כמובן. היה גם את הרעב שתקף אותי, לאחר שניחמנו זוג חברים על פטירת ביתם הקטנה ל"ע, מה שהביא אותי ללא כל הכנה מוקדמת, לשערי מסעדת 'צדקיהו' בגבעת שאול הסואנת. לא ביררתי את העניין, אבל לא נראה לי ששמה של המסעדה בא כהומאז' למלך יהודה הקדום צדקיהו בן יאשיהו, שבימיו נחרבו העיר והמקדש, ועיניו נוקרו בייסורים על ידי הבבלים, לאחר שנתפס ביציאה מהמחילה שחפר לצורך הימלטותו מהתופת.

נחזור ברשותכם מההיסטוריה להווה. מצב הרוח לא היה משהו כאמור, וההרהורים היו ממושכים ומעיקים. הצעתי לרעייתי לעצור בגבעת שאול ביציאה מעיר הקודש, בכדי להשביע את הרעב, ואולי גם לנסות קצת לשחרר את המועקות שרבצו עלינו.

המסעדה חדשה יחסית במונחים שלנו. או כפי שאומרים: שנה וקצת 'על הכביש'. למרות שהמסעדה תתברר לי לאחר מכן כביתית, נטולת מניירות וגינונים, העיצוב של צדקיהו משדר משהו אחר לחלוטין. אולי בגלל שבחרתי לאכול בקומת הקרקע והחלל הגבוה קצת הפחיד אותי. בכל אופן, המסעדה מחולקת לשני אגפים - עליון ותחתון, כשבחלקו העליון של המבנה, ישנה גלריה שמשמשת מן הסתם לאירועים פרטיים סגורים. אני כאמור התיישבתי למטה.

חרף השעה היחסית מאוחרת, המקום היה מאויש בכתריסר אנשים - שנעלמו מהמסעדה כחצי שעה לאחר כניסתנו למסעדה, והותירו אותנו לבד עם הפועלים והבעלים של המקום. זה קצת מסרס את החוויה להגיע למקום כשעה לפני סגירתו, ויעידו על כך מספר המנות הזמינות בתפריט באותה השעה. אבל כמו שאומרים, זה מה יש, ועם זה ננצח.



מרק גריסים וקציצות קבב אסלי

אחד היתרונות של המסעדה שממוקמת ברחוב בית הדפוס באזור החומוסיות ומסעדות הפועלים הביתיות, כיאה לאזור תעשיה, הוא יתרון החניות הזמינות בסמוך למסעדה. בתל-אביב הייתי נאלץ להחנות את רכבי במרחק שלושה רחובות משם וללכת ברגל. בכלל, אין שמחה כשמחת מציאת החניה מיד עם הגיעך ליעד הנכסף. אם כבר לבזבז את הזמן, אז בתוך המסעדה ולא מחוצה לה.

אתר המסעדה אמנם מספר על מנות 'אירופאיות' המוגשות במסעדה, אבל המקום נראה, ואני אומר זאת בעדינות המתבקשת, תימני אסלי. ולא שיש לי בעיה עם העניין. אבל במקום עם שם כמו 'צדקיהו', אל תצפו למנות שבדיות כמו במזנון של איקאה.

אשתי, שהייתה במצב רוח חורפי לחלוטין, העדיפה להתמקד בגזרת המרקים שיש לצדקיהו להציע, עבור אלו ששיניהם נוקשות מאימת הרוח הקרירה. המרק שהוצע לנו - מרק גריסים. למרבה ההפתעה המרק כלל לא הופיע בתפריט של המסעדה, כך שכנראה מדובר בסוג של אימפרוביזציה קולינארית מצד הטבח. המרק - שהיה מפתיע, בטח בעבור אשתי שכלל לא חובבת מרק גריסים, היה עשיר בגריסים וסמיך במקצת, בגבולות הטעם הטוב.

אני החלטתי להדר, (ראש חודש או לא ראש חודש) וביקשתי את פלטת הסלטים כמנת פתיחה, ובהמשך מנת אורז עם 'קציצות קבב גלילי אסלי עם פטרוזיליה', וירקות מוקפצים בסגנון אנטיפסטי ורצועות צ'יפס כתוספות למנה העיקרית. הסלטים היו טובים, הסלק היה טרי ומחוספס, כבוש בחמיצות הרצויה עם לימון ומלח גס, הפלפל החריף היה חריף באמת (התוצאות לא איחרו לבוא), והחציל במיונז היה גבישי ולא דליל מידי. דווקא הטחינה היתה דלילה מידיי, אבל בסמיכות הטחינה זה כבר עניין של טעם אישי.



צפיפות איכותית בקציצות

כנראה בגלל הדחק וההתארגנות לקראת סגירה, המנה העיקרית הובאה לשולחן מהר מהצפוי, ונאלצה לבלות לצידי כמה דקות טובות עד שהתפניתי בעבורה. הקציצות היו טובות מאוד, מדיום על גבול הנא והתיבול עדין. צפיפות הקציצה בחתך הרוחבי הראשון, לימדה על צפיפות ודחיסת החומר (בשר) ויתרונה בכמות, אל מול רכיבי הירק שבה.

המחיר הזעום של 110 ₪ כולל שתיה ותשר, חילץ ממני תהייה שמא נשכח מהמלצר דבר מה שהוזמן ולא צורף חלילה לחשבון.

לסיכום, העיצוב החדשני של 'צדקיהו' קצת מטעה. מדובר במסעדה שמציעה ללא ספק אוכל טוב וראוי, ובישולים ביתיים שמכוונים הישר לחיך הפועלים הפזורים בסביבה. במקרה שלי השירות קצת היה מלחיץ, וההיצע היה דליל ביחס למצוי בתפריט. אבל שוב, מסתבר שזה בגלל השעה שבה הגענו למקום. כך שסביר להניח שבשעות הצהריים המוקדמות, אפשר לקבל ב'צדקיהו' הרבה יותר בתמורה לכסף הקטן.

כתובת וכל השאר...

מסעדת צדקיהו-בשרים, על האש-גלאט כשר למהדרין בהשגחת הרב רובין
בית הדפוס 12, גבעת שאול, ירושלים
טל': 050-8229228
פקס': 02-5617617
א'-ה': 10:00-23:00
ו': 9:00-15:00
אפשרות לאירועים במקום.
צדקיהו מסעדה ביקורת הרצל בשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד