ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

שליח מהגראי"ל שטיינמן אל רבי אמנון יצחק: פרוש מהמירוץ

הרב אברהם שלמה לייבוביץ פירסם מכתב תמיכה ברבי אמנון יצחק בשם, כביכול, הגראי"ל • המכתב עורר זעם בבית הגראי"ל - ולייבוביץ שוגר אל רבי אמנון: עצור ריצת 'כח להשפיע'

רבי אמנון יצחק. פלאש90
רבי אמנון יצחק. פלאש90



פרשת מפלגת 'כוח להשפיע', מפלגתו של רבי אמנון יצחק, מגיעה הלילה (מוצ"ש) לשיאה: הרב אברהם שלמה ליבוביץ - איש הקשר בין הצדדים - נשלח מביתם של הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, אל רבי אמנון יצחק, עם בקשה אישית: לעצור את התמודדות מפלגתו 'כח להשפיע' בבחירות לכנסת.

תחילה להשתלשלות הדברים, שלב אחר שלב:

את שעות הערב של מוצאי-שבת פתח מכתבו של הרב אברהם שלמה ליבוביץ' על הקמת 'כוח להשפיע'. וכך אומר המכתב שהופנה ל'הרה"ג אמנון יצחק' - כלשון המכתב:

"לא אוכל לשתוק שנאמר: 'לא תעמוד על דם רעך' עיין בחינוך רלז' ועיין ב'ערוך השלחן' 'חשן משפט' תכו' ועיין 'באר מים חיים' למרן ה'חפץ חיים' זצ"ל הלכות רכילות כלל ט' סעיף קטן א'. 'האמת והשלום אהבו' - 'האמת' מפורסם לכל כמה היתה אהבה וחיבה בינך לבין מרן הגאון הגדול רבי יהודה שפירא זצ"ל שכתלמידו לא זזה ידך מידו ובאחד המכתבים (כסלו תש"ס) כינה אותך 'אחד מגדול הדור', כשהצטרף למכתב זה בחתימת יד קדשו מרן רבן של ישראל הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ואף באזני שמעתי מס' פעמים שבדק כל הטוענים נגדך ולא מצא שמץ פסול, אלא זך וטהור.

"לאחר פטירתו בקשני מרן רבן של כל בני הגולה הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאראה לחברך לחכמי בני ברק ואף נקט בשם אחד מן החכמים. מרן של כל בני הגולה ראש הישיבה הרב שטינמן שליט"א הסכים ובקשני שאהיה השליח להעביר השאלות והתשובות, ואכן אחד מן הדברים הנפלאים שיצאו מחיבור זה הוא המאות הרבות של לומדי התורה בחברותא ובמדרשיות ובישיבות וגם עם הנשים שנוצרו בתוך תקופה קצרה בחיבור עם ארגון 'אחינו', שלא קיים כדבר הזה בכל ההרצאות של כל מחזירי התשובה וארגוני הקירוב ועוד ועוד כיוצא בזה.

"ואכן לפני כשנה כשעלה נידון הבחירות נתבקשתי לשאול על ידך את מרן ראש הישיבה שליט"א כיון ששונאי השם הרימו ראש ולפי הסקרים בנו של 'אותו האיש' שהזיק כל כך בכנסת שהשתתף בה יוכל בנו להזיק ח"ו כדרכו. לכן בדקת בחברת הסקרים 'מכון שריד' שרותי מחקר והדרכה, מה תוכל לעשות כדי להציל אפילו יהודי אחד. כי כידוע מפי כל הפוסקים שכל המצביע לשונאי השם הריהו שותף לחילול השם הנורא וכו' ולבך הטהור לא נתן ולא נותן אם אפשר להציל את בני אברהם יצחק ויעקב עם הקודש.

"תשובת מרן ראש הישיבה שליט"א היתה: 'אם יש ביכולתך בסייעתא דשמיא להציל אפילו נפש אחת הריהו כאילו קיים עולם מלא - ואם יש כח מצוה להציל' ולפי חברת הסקרים הנ"ל שאמרתי למרן שליט"א טענו שיש ביכולתך להשפיע על מאות אלפים מינמום 8-9 מנדטים, אם לא יפריעו.

"לפני כשלשה חדשים כשעלה נושא הבחירות שוב נכנסתי שוב למרן ראש הישיבה שליט"א (ואומר לך סוד) שאני בחדרו של מרן בקשתי שכיון שיש כזו הצלחה בהרצאות ובשיעורי התורה שיורה לך לא להכנס לפוליטיקה, אך מרן לא הסכים לומר מילה בעניין, רק אמר לי תאמר לו: שאני, לא מסכים. דהיינו; איני נותן הסכמות, אבל אתה יכול לעשות כפי רצונך (כידוע מרן אינו מתערב כלל חוץ מדגל התורה, ואגודת ישראל). ולאחר תשובה זו חשבת הרבה כי ההחלטה לא קלה ולבסוף החלטת: 'אם יש כח להציל מצילין ואפילו שיתכן וילחמו נגדי, השאלה שלי מה הקב"ה מבקש ממני'.

"'השלום' ואכן היה ניתן להבין שגדולי החכמים ואנשי תנועת ש"ס יתיישבו וידונו ביחד עימך איך לא יהיה נזק לש"ס, כי את זה בודאי אינך רוצה, אך לצערי תפסו את 'שגגת לשונך' ובמקום להתיישב ולשאול ולדון יצאו נגדך בחרב ובחנית. ביום א' האחרון נכנסתי למרן ראש הישיבה שליט"א וספרתי על חילול השם הנורא שיכול לצאת ואף על פי שמרן שליט"א אינו מתערב בבחירות כאמור לעיל בקשני לומר לך לא לדבר נגד ש"ס ולא נגד הרבנים ח"ו, אלא 'תתמקד במצע מפלגתך', ובסוף בקשני תעשה שלום.

"מיד נכנסתי לכולל של הגאון הגדול הרב בעדני שליט"א וספרתי לו את הדברים ובקשתי להכנס למרן הראשון לציון הגאון הגדול הרב עובדיה יוסף שליט"א או להפגש עם חברי ש"ס ואכן הסכים ואמר לי להתקשר אליו עוד באותו ערב, אך לצערי עד רגע ערב שבת קדש פרשת שמות לא הסכימו אנשי ש"ס ואלי ישי אמר: 'קודם כל יש לבטל את מפלגתך'. אכן עדין לא מאוחר ידידי ואני אנסה שוב ושוב כמו שנאמר: 'בקש שלום ורדפהו', עד שאתה ממעך את חבל המחלוקת כמבואר ב'חפץ חיים' 'שמירת הלשון'.

"ולצערי היום שמעתי מאנשי התקשורת סילוף כל הדברים הנ"ל ואני ממשיך להתפלל לשם ולהשתדל בכל יכולתי שיקוים בנו הפסוק: 'ויהי בישרון מלך... יחד שבטי ישראל'".

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומיצילום: הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי


מסכת לחצים

המכתב, כצפוי, הכניס לתזזית את הגורמים השונים בתנועת ש"ס, שראו בכך מתן לגיטימציה לרבי אמנון יצחק ומפלגתו, על אף ההסתייגויות השונות הכלולות בו.

הגר"ש כהן: "אמנון יצחק ס"מ" • הגר"ע: "הוא כמו לוט"

קודקודי ש"ס שבו והפעילו מסכת לחצים על מקורבי הגראי"ל שטיינמן, כדי להוציא מכתב הבהרה ברור בשמו. משהבינו כי הדבר לא ייצא לפועל - נשאו את עיניהם לשיעור השבועי של הגר"ע יוסף, המועבר מידי מוצ"ש בלווין. בשיעור נשמעו מתקפות חמורות נגד רבי אמנון יצחק.

מיד לאחר ששמע את שנאמר בשיעור, סר הרב ליבוביץ אל מעונו של הגראי"ל, כדי לשאול אותו מפורשות מה לעשות הלאה, וזאת לאור הדברים החד-משמעיים שנשמעו הן מפי ראש ישיבת 'פורת יוסף' וחבר מועצת חכמי התורה, הגאון רבי שלום כהן, והן מפי הגר"ע יוסף עצמו.

קשה לתאר את 'קבלת הפנים' לה זכה. נראה כי לקבלת פנים שכזו לא זכה להתקבל בבית שבחזון-איש 5 מעולם. בני הבית כעסו עליו ואף הרימו את קולם, כשהם שוהים יחד עמו בחדרו של הגראי"ל.

"איך כתבת בלי רשות? בלי לשאול קודם?" - זעמו.

כשהבין כי עשה דבר שלא ייעשה, הסכים שיטילו עליו כל שליחות שתוכל לפתור את הבעיה ואת חילול ה' שהתגלגל מהפרשה כלה.

כך הוחלט כי ייצא בשליחות הגראי"ל שטיינמן אל רבי אמנון יצחק, לבקשו להסיר את הרשימה אותה הקים ולחדול מההתמודדות בבחירות. "יש קונה עולמו בשעה אחת, ואנחנו מבקשים ממך להוריד את המפלגה", היה הנוסח, עמו יצא הרב ליבוביץ גם אל ביתו של הגר"ח קניבסקי, שהורה לו: "לעשות מה שהרב שטינמן יורה לך".

מחוזק בברכת השניים, המשיך הרב ליבוביץ בדרכו אל רבי אמנון יצחק, שיצטרך לשקול בינו לבין עצמו מה לעשות עם מפלגתו 'כוח להשפיע', לאור דרישת גדולי ישראל ממנו.
הרב עובדיה יוסף ש''ס הרב שלום כהן אמנון יצחק הרב שטיינמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 109 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד