י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לכבוד ט"ו בשבט: 10 טיפים לתכנון הגינה

בין עיצוב הבית לתכנון מטבחים מוצאת אורלי ערן את עצמה מתכננת גם גינות • אז איך עושים את זה נכון? • קבלו 10 טיפים מנצחים מפי האדריכלית

לכבוד ט"ו בשבט: 10 טיפים לתכנון הגינה





לכבוד ט"ו בשבט המתקרב.




10 טיפים לתכנון הגינה: כמו שאתם יודעים, אני במקצועי אדריכלית. אלא שאדריכלות היא תחום רחב, שנושק לכל מה שנמצא סביבנו ובשימושנו.

כך אני מוצאת את עצמי פעמים רבות עוסקת גם בעיצוב פנים, בתכנון מטבחים, בקניית ריהוט ואביזרים - וגם, לשמחתי הרבה, בתכנון הגינה. בשבילי זהו שילוב נהדר של תחביב ומקצוע, ולמען האמת - כיף גדול! תכנון גינה דומה קצת לתכנון אדריכלי - שם המשחק הוא בעצם יצירת חלל פונקציונלי, שגם עושה טוב לנשמה. אלא בעוד שבאדריכלות אני עוסקת במבנה עצמו, בחומרים קשיחים שאינם משתנים, כאן הכלים הם הצמחייה, הדשא, הריצוף, השמיים, השמש. כלים חיים, משתנים, צומחים - "בניה ירוקה" במלוא מובן המילה.

הנה כמה כללים לתכנון גינה, מנקודת מבטה של אדריכלית:

• ביימו את הגינה! חשבו מה רואה אדם שנמצא בגינה, איך הוא חווה אותה מכל נקודה, לאן נמשך המבט שלו. הנה דוגמא מגינה במקום מקסים שנקרא כרם בן-שמן: כך נראתה הגינה הישנה, במבט ממשטח הישיבה שליד הסלון - צמחייה (לא יפה במיוחד) מפרידה בין הבית לגינה:



פינינו את הצמחייה שהפריעה לקשר בין הבית לגינה. כך נוצר שוב קשר עין בין הבית לכל היופי שבחוץ, קשר שהודגש בעזרת שביל מאדני רכבת והרבה הרבה פרחים:



• לכל גינה שלושה מימדים – אורך, רוחב, גובה. נצלו את המימד השלישי - מימד הגובה: השתמשו לא רק בדשא ובפרחים, שמטבעם נמצאים בגובה הרצפה, אלא גם בצמחייה גבוהה: שיחים, מטפסים, עצים.



• אני אוהבת לערבב צמחים עם עלים בצבעים שונים, בגדלים שונים, בטקסטורות שונות - כך הגינה צבעונית גם בעונות שהיא לא פורחת (או בתקופות שקצת מזניחים אותה).



• כדאי שבכל גינה יהיה בסיס של צמחים רב שנתיים, אותם לא צריך להחליף. הגינה אמורה להיות יפה ומגוונת גם אם לא נוסיף להם כלום. אבל נתחכם וכן נוסיף - פרחים עונתיים לפי החשק והכיס, ואז הגינה תראה עוד יותר יפה ומגוונת.




• חלק גדול מהפרחים אני אוהבת לשתול בעציצים. זה מוסיף גובה , צבע וגיוון.







• לפעמים יש בגינה אלמנטים לא יפים – מנוע מזגן, למשל, כמו זה שמתחבא כאן בתמונה. הסתירו אותם בפשטות בעזרת צמחייה.



• כל גינה חייבת גם עצי פרי - ככה מרגישים את מעברי העונות, את חלוף השנים. לנו יש עץ חבושים. בראש השנה אנחנו קוטפים אותם ומכינים מהם לפתן.



• אם קיימים בגינה הפרשי גבהים, אל טשטשו אותם. נצלו אותם כדי ליצור בה יופי ויחוד: כאן בדוגמא – הפרשי גבהים בין הרחוב לבית נתנו את ההשראה ליצירת רחבה קטנה בכניסה, בה המדרגות הופכות למין ספסל.





• צרו בגינה "חדרים"! זאת שוב הנשמה האדריכלית שלי - אבל גם בגינות קטנות אני אוהבת ליצור מין "חדרים" – אזורים בעלי אופי משל עצמם. הנה שתי דוגמאות: בפינת הגינה יש משטח קטן, ועליו כיסא נוח. למרות שהגינה קטנה, יש כמה צמחים שקצת מסתירים את הפינה ונותנים בה תחושה של "משהו" אחר.



ופינת ישיבה מתחת לעץ זית עתיק:





• השתמשו בצמחייה כדי להדגיש אלמנטים אדריכליים, כמו בדוגמא הבאה: מסביב לחלונות , מתחת לחלונות - הרבה פרחים. כאן בחלון שפונה לכיוון דרום, והמטפסים גם קצת מצילים עליו.


ושיהיה לכם ט"ו בשבט ירוק ויפה - www.orlyeran.and.co.il


טו בשבט גינה צמחיה אדריכלית אורלי ערן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד