כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

השמאל מתפורר • לפיד: "לבני עסוקה בספינים"

תוכנית השמאל לאחד כוחות מול נתניהו - הסתיימה בחילופי מהלומות מילוליות • יאיר לפיד ושלי יחימוביץ' תוקפים: "ציפי לבני ביקשה לעשות עלינו סיבוב"

יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: פלאש 90



תוכנית האחדות של השמאל הסתיימה בקול התרסקות גדול.

בהודעה משותפת של יחימוביץ' ולפיד, אמרו השניים כי "בניגוד לסיכומים של לפני ואחרי הפגישה אמש, בחרה לבני להציג גרסה שקרית של מה שהתרחש בפגישה. באנו לפגישה מתוך כבוד הדדי של כל אחד לשניים האחרים, אף שיש בינינו חילוקי דעות אידיאולוגיים רבים. נדהמנו לגלות כי לא היינו אלא תפאורה לספין מחושב שלא היה בו שמץ של אמת ותוכן".

השניים האשימו את לבני בניסיון "לעשות עליהם סיבוב", כלשונם: "עכשיו ברור שכל ההזמנה לפגישה המשולשת היה תרגיל של לבני הנואשת ממצבה המידרדר בסקרים, על חשבון תקוותיו של ציבור המצביעים המייחל לשינוי. זו אותה לבני שמנעה הקמה של גוש מרכזי לפני הגשת הרשימות וכעת היא ממשיכה להטעות, לפצל ולהזיק למאמצים ליצור אלטרנטיבה ראויה לממשלת הקיצונית .זו אותה לבני שלא מתחייבת בשום מקום שתישאר יום אחרי הבחירות במערכת הפוליטית. העבודה ויש עתיד ימשיכו כל אחת, בדרכה, במאמצים ליצור אלטרנטיבה כזו".

לבני הגיבה כי, "התגובה האלימה והמיותרת מוכיחה שהשניים תיאמו ביניהם עמדות לפני הפגישה, תוך כדי הפגישה ולאחר הפגישה".

לטענת לבני, יחימוביץ' ולפיד "מנסים למנוע מהאמת המטרידה לצאת לאור - הם מנהלים משחק אישי אינטרסנטי במקום להסכים לתוכנית היחידה שיכולה לספק תקווה לציבור. את הדין והחשבון שלהם הם יאלצו לתת לציבור המרכז שייחל לשיתוף פעולה שימנע מנתניהו כהונה נוספת וימנע הקמת ממשלת ימין קיצוני מסוכנת.

"האינטרס האישי של לפיד ויחימוביץ' - שסרבו לכל הצעת תוכן, סרבו להמשך דיונים ועסקו כל היום בספינים ובהכפשות - התגלה במלוא חומרתו בהודעה הזו שנובעת מכך שהציבור מגלה את האמת על מניעיהם האישיים.

בהודעה שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה שטחה לבני את ההצעה שהעבירה לדבריה בפגישה ואמרה כי "גם עכשיו, אני ממשיכה לקרוא לשלי וליאיר להניח לאינטרסים מפלגתיים צרים ולהצטרף ליוזמה הזו. זו עת צרה לישראל ועלינו להתאחד למען מטרה גדולה יותר מלהשיג מנדט או שניים למפלגה מסוימת, כי נלחמים כאן על עתיד המדינה".

נתניהו. צילום: פלאש 90צילום: נתניהו. צילום: פלאש 90
נתניהו. צילום: פלאש 90


משחק לידים של ראש הממשלה

חוסר ההבנה והתיאום בין מפלגות השמאל והמרכז ממשיך לשחק לידיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך עדיין לא תורם - ולו במעט - לבלימת ההתדרדרות החופשית של הליכוד-ביתנו בסקרים. בסקר האחרון העניק לה מכון רפי סמית, שפורסם ב'גלובס', 32 מנדטים בלבד, רק כפול מ'הבית היהודי' בראשות נפתלי בנט - הממשיכה לנסוק.

בסוף השבוע יזמו שלושת מפלגות המרכז-שמאל ניסיון להתאחד לגוש חוסם, שיעמוד איתן מול מפלגת הליכוד-ביתנו. בהמשך אף נערכה פגישה בין שלושת ראשי המפלגות: שלי יחימוביץ', ציפי לבני ויאיר לפיד, פגישה שהסתיימה ללא תוצאות.

לבני מצידה הציעה, כי בשלב הראשון הם ימליצו על מועמד מגוש המרכז-שמאל להרכבת הממשלה, אך אם הדבר לא יצלח, והנשיא שמעון פרס יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, הרי שההחלטה האם להצטרף לממשלתו אם לאו תיעשה ביחד ובשיתוף פעולה - כגוש. החלטה מהסוג הזה יכולה להיות משתלמת ליחימוביץ', שקיבלה איתותים מרומזים על וטו שהטיל עליה אביגדור ליברמן, לאחר שתקפה אותו על רקע כתב האישום שלו, כך גם ללבני, שהפנימה כי נתניהו לא יתן לה להיות שותפה מלאה ואמיתית לתהליך מדיני, גם במקרה בו תהיה שרת החוץ בממשלתו.

אלא שליאיר לפיד, כך נראה, המהלך לא משתלם בעליל. במסגרת אירועי 'שבוע הבוחר' שנערכו היום באוניברסיטת חיפה, הבהיר כי מחד, "לא מוצא חן בעיני שנתניהו ינצח בבחירות, ואני אשמח אם זה ישתנה ברגע האחרון", אלא ש"לפי כל הסקרים זה לא יקרה ונתניהו הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה". לדבריו, לא ישתף פעולה עם היוזמה של גוש חוסם, "עם חנין זועבי".

נכון, אמר לפיד, צריך וראוי לשתף פעולה עם שתי המפלגות האחרות, העבודה והתנועה, אך מצד שני חשוב לזכור את הפערים ביניהן. "לגבי התנועה, עדיין לא הבנתי עד היום מה עמדותיה בכלל בנושאים שמעניינים אותנו כמו חינוך ושוויון בנטל. לגבי מפלגת העבודה, יש בינינו תהום אידיאולוגית בנושאים רבים, בתחום הכלכלי לדוגמה".

מצידו של לפיד, האפשרות הריאלית ביותר למנוע הקמת ממשלת ימין-חרדים היא להיכנס כגוש לממשלת נתניהו ולעמוד על כך. אם לשפוט את דבריו הרי שנראה שהוא נחוש, בכל מקרה, להיכנס לממשלה שתוקם, תהא זהותה אשר תהיה, מרכז-שמאל או ימין.

בליכוד חוששים: החרדים ילכו עם השמאל

מי שהתייחס לראשונה לגוש המתגבש ולניסיונותיו לתאם עמדות עם המפלגות החרדיות היה נתניהו, שדיבר על כך היום במסיבת עיתונאים שיועדה לתקשורת הרוסית. נתניהו סיפר כי ידוע לו על מגעים שכאלו, וכי למפלגות הללו אין כל מכנה משותף, "אין שום נושא כלכלי, חברתי ומדיני שמחבר ביניהן – מלבד הרצון והשאיפה להפיל אותי, ואת שלטון הליכוד-ישראל ביתנו".

"אני יודע שאפילו מתקיימים מגעים ותיאומים בין חלק ממפלגות השמאל למפלגות החרדיות. אסור לסכן את שלטון המחנה הלאומי, דבר שיוביל לעוד ויתורים, לחלוקת ירושלים ולפגיעה באינטרסים החיוניים והביטחוניים של אזרחי ישראל", אמר.

מאחורי הקלעים נשמעים קולות מפוחדים מכיוון ראשי הליכוד, המתחילים להפנים כי היחס הקריר אותו העניקו למפלגות החרדיות שב אליהם כבומרנג. נראה כי עצותיו של האסטרטג ארתור פינקלשטיין, בדומה לעצות אותן העניק בשעתו ליאור חורב לשאול מופז, הפכו לעצות אחיתופל עבור נתניהו, שעומד ומתבונן בעיניים כלות אחר המנדטים המסורתיים של הליכוד הנמוגים וצצים מחדש ב'בית היהודי', אצל נפתלי בנט.
בנימין נתניהו נפתלי בנט חרדים יאיר לפיד גוש שמאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד