כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"יש יתרונות בכך שבני לומדים יחד עם בנות" • פרידמן מדבר

משה אריה פרידמן - שהכניס את בניו ללמוד בבית ספר לבנות של בעלזא באנטוורפן - בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' • "אני רק מחפש את האינטרס של הילדים שלי"

משה אריה פרידמן. צילום: ארכיון
משה אריה פרידמן. צילום: ארכיון



"הילדים שלי, יעקב ויוסף, שמחו מאוד מכך שהם הלכו הבוקר לבית הספר. אנחנו גם חייבים להוקיר טובה בפומבי לאנשי הנהלת בית הספר 'בנות ירושלים' שנהגו בנו ביחס הוגן וראוי, למרות שהיו כפופים להחלטה של בית המשפט", כך אומר ל'בחדרי חרדים', משה אריה פרידמן.

פרידמן, תושב אנטוורפן שבבלגיה, עורר סערה כאשר התעקש על ביצוע החלטת בית משפט - לפיה ילמדו בניו בבית-ספר לבנות.

בצל הסערה, העניק פרידמן הערב (ב') ראיון נרחב ל'בחדרי חרדים', במהלכו סיפר בין היתר על השתדלותו שלו ושל רעייתו לפתור את בעיית לימודי ילדיו בדרכי פשרה, טרם הגיע הנושא לבית המשפט: "נתתי כל צ'אנס שרק היה ניתן לתת, פניתי לבית המשפט רק מחוסר ברירה".

עוד בנושא:
הפרובוקציה הצליחה: הבנים הושבו בין שתי בנות

הוא סירב להודות כי החלטת בית המשפט היא ניצחון: "אין כאן ניצחון והפסד", הוא מסביר. "הייתי שמח מאד אם הייתי מגיע למצב שכולם היו יכולים לומר שהם אלו שניצחו אותי, אבל המטרה היחידה בכך שפנינו לבית המשפט היא כדי למלאות את האינטרס של הילדים שלנו כהורים, השתדלנו לעשות הכול בכבוד רב, ובנסיבות שהיו בפנינו, זו הייתה הדרך הטובה ביותר".

• אתה מבין מדוע לא מסכימים לקבל אף אחד מהילדים שלך בבתי ספר אחרים?

"אם הייתי מצליח להבין, תהיה סמוך ובטוח שהיינו מגיעים לפתרון אחר. כנראה שאין כאן עניין עקרוני וודאי שלא דעת תורה. כל העוול שעשו לי זה ההפך מהגיון ומהתורה ומי שפעל נגד קבלת הילדים שלי, פעל נגד האינטרס היהודי של עם ישראל".

משפחת פרידמן מגיעה אל בית הספר. צילום: jood actueelצילום: משפחת פרידמן מגיעה אל בית הספר. צילום: jood actueel
משפחת פרידמן מגיעה אל בית הספר. צילום: jood actueel


המלחמה רק החלה

• אולי, לא רצו אותך בגלל הקשר שלך עם נטורי קרתא, הקשר שלך עם מכחישי השואה?

"אלו טענות פיקטיביות, בעבר הייתה סטיגמה שהלבישו עליי שאני איש נטורי קרתא והיום זה ממש שקר לומר זאת. עברתי דרך ארוכה, שיניתי את אורח חיי ומאז גם נלחמתי רבות בקבוצה הזו. לדחוף את הויכוח על חינוך ילדיי למקום כזה, זה לא אחראי ולא הוגן".

משה אריה פרידמן הוא אב ל-8 ילדים. עד כה הוא הצליח להכניס רק 2 מילדיו למוסד החינוכי באנטוורפן,

"2 בנים נוספים שלי עברו כבר את גיל בית הספר, והחוק בבלגיה לא תקף לגבם. אבל יש לי עוד 3 בנות נוספות, שאפשר לומר עליהן שהן היו הבנות הטובות ביותר במוסדות בו למדו בארצות הברית, וגם אותן סירבו לרשום בבית הספר.

"זה ממש לא לעניין לבוא אליי בטענות שרציתי כדי להכעיס לרשום את הבנים בבית הספר של הבנות, כי גם את הבנות - לבית הספר של הבנות לא הסכימו לקבל".

בעוד מספר ימים צפוי בית המשפט המקומי לתת את הכרעתו גם בעניין 3 בנותיו הנותרות: "אני מאמין שגם שם תהיה החלטה דומה, אבל היא תגרור פחות מהומה היות והן בטח יכנסו ללמוד בבית הספר של הבנות".

• למה נלחמת להכניס את הילדים דווקא לבית הספר של בעלזא?

"לא הייתה כאן מלחמה נגד בית הספר של חסידות בעלזא, או בית ספר אחר, הייתה כאן מטרה שהילדים שלי יוכלו לשבת בכיתה וללמוד בחינוך יהודי. מעבר לכך, משפחתה של אשתי היא מחסידות בעלזא, ומעבר לזה 'בנות ירושלים' בית ספר טוב מאד".

הילדים אכן שמחו

• אמרת שהילדים שלך שמחו שהם נכנסו ללמוד בבית הספר של בנות, האומנם?

"אין בעיה הלכתית בכך שהבנים ילמדו בכיתה עם בנות", הוא קובע. "אני לא חושב שזה מפריע להם, אלא להפך, יש הרבה דברים חיובים בחינוך שמקבלות הבנות. גם מבחינה סוציאלית זה יתרון טוב עבורם.

"כפי שכבר אמרתי, בנסיבות שהיו בפנינו, גם בדעת התורה לא הייתה בעיה". לדברי פרידמן, "גם הבנות שמחו על כך שהילדים שלי הגיעו ללמוד בבית הספר, כל ילד אוהב משהו חדש, תלמיד חדש. זה עניין אחר אם יש הסתה של הורים, ילד כילד וודאי ישמח מדבר כזה".

• אתה חושש מהערעור התלוי ועומד על החלטת בית המשפט?

"זכותו של כל אזרח לערער. הפסק בינתיים נשאר כפי שהוא, הערעור לא משנה את החוק בבלגיה".

• איך הרגישו היום, שאר הילדים שלך?

"הם שמחו מאד, בעיקר אשתי, היא הייתה מאד מאושרת. בבית שלי אין פוליטיקה, אין חשבונות, הם מקבלים את ההחלטה ואת העובדה שהם הלכו לבית הספר מבלי להיכנס לכל מה שקורה מסביב".

• אתה שמח מכל ההמולה סביבך?

"אסור שיהיה כך, אני לא מאושר. אני משתדל להתרכז באינטרס של הילדים שלי".

לסיום פרידמן נשאל האם קיבל לאחרונה איומים והטרדות, על כך הוא השיב: "זו לא הפעם הראשונה. קיבלתי איומים על חיי, אני לוקח זאת ברצינות מבלי לזלזל. אני לא רוצה לערב בסיפור של הילדים שלי את האיומים שאני מקבל, אטפל בכך בנפרד".
משה אריה פרידמן בלגיה בנות ירושלים אנטוורפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד