ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הגר"י מצגר: הרבנות הראשית חרדית? ממש לא

"הבאנו שלל הישגים ציוניים. אז איך אפשר לומר שהרבנות 'מנותקת'?" • "אנחנו מקבלים 'בוקסים' מכולם. מהחרדים ומהדתיים לאומיים. וזה אומר שאנחנו הולכים באמצע"

הגר"י מצגר. צילום: ארכיון
הגר"י מצגר. צילום: ארכיון

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי יונה מצגר, יוצא במתקפה נגד אלו הסבורים שהרבנות הראשית איננה 'מספיק ציונית', ומוכיח כי היא נקטה בשורה של צעדים שלא היו בהכרח לרוחם של החרדים.

את הדברים המפתיעים נשא הרב מצגר בכנס 'ירושלים' של 'בשבע', שהתקיים במלון 'רמדה' בירושלים, בו השתתפו בעיקר אנשי הציבור הדתי-לאומי, בפניהם ביקש הרב להשמיע דברים שיערבו לאוזניהם.

בראשית המשא הנוקב שנשא, הקדים הרב מצגר ואמר, כי מכיוון שזה לו ככל הנראה הפעם האחרונה שהוא משתתף כרב ראשי בכינוס מעין זה, הוא לא נרתע מלהביע את אשר על ליבו.

בתחילה התייחס הרב לסוגיית גיוס תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים, וקבע כי מי שיושב בישיבה או בכולל ולא לומד תורה, צריך להתגייס לצה"ל, כשהוא מוסיף ומציין ש"אנחנו מאמינים שהם חלק מהגנת העם והארץ, וחלק מחיל צבאות ישראל שאני גאה ששירתתי בו.

"ארבע פעמים בשנה יש מבחנים ארציים לרבנות", גולל הרב מצגר את נפלאותיה של הרבנות הראשית הנוכחית. "בעבר היו 900 נבחנים בשנה וכיום הגענו כבר ל-6,600 נבחנים. פעם הרוב היו דתיים לאומיים וקצת חרדים, ואילו היום יש מגוון של כובעים, מ'זברות' (הלבוש של חסידי תולדות אברהם יצחק ותולדות אהרן) ועד 'סנדלים'. מועצת הרבנות בנוייה מכלל ישראל. יש לנו מחד את הרב גרוסמן והרב אברהם יוסף, ומאידך את הרב יעקב שפירא והרב שמואל אליהו", ציין הרב מצגר והוסיף, כי בכך התגשמה תקוותו של הרב קוק שגם החרדים יכירו במוסד הרבנות.

כשהרב מצגר מבקש לנפץ את המיתוס הכרוך בסטיגמה וב'כתם' שדבק ברבנות הראשית, כאילו התקרבה בשנים האחרונות יתר על המידה לציבור החרדי, הוא מפריך זאת באמצעות שורה של הישגים, שדעת המגזר החרדי לא הייתה נוחה מהם.

"אומרים לנו 'אתם מחמירים מדאי, מטילים בנו דופי. לאחרונה התירה הרבנות הראשית לנשים לשמש כעדות לכל דבר (בעניין הרווקות), הכשרנו את דרכן כטוענות רבניות ופילסנו להן את הדרך לשמש גם כמשגיחות כשרות.

"תשעים שנה לא היה פה דבר שכזה. אנחנו הבאנו את הפתרונות בכל הנוגע לשטח הקברים בבית החולים ברזילי באשקלון, בניגוד לפלגים בציבור שהפגינו נגדו, גרמנו להכרה בגיורי צה"ל, הטמענו את התפילות לשלום חיילי צה"ל בבתי הכנסת, הבאנו להישג חשוב ולפיו יחגגו את יום ירושלים ואת יום העצמאות, כשהם חלים בשבת, בימים אחרים, לבל יגרמו חילולי שבת ועוד שלל השיגים ציוניים. אז איך אפשר לומר על הרבנות שהיא 'מנותקת'?"

עוד סיפר הרב מצגר כי הוא מבקר בקיבוצים חילוניים שאין בהם שמץ של דת ומפיח בתושביו את הניצוץ היהודי. "אנחנו ממשיכים בכך את מסע הרבנים המופרסם של הרב זוננפלד והרב קוק שחרשו את הארץ כדי להפיץ יהדות", השתבח.

הרב מצגר סיכם את דבריו במשפט חריף ועממי שמשדר במקביל ממלכתיות: "אנחנו מקבלים 'בוקסים' מכולם. מהחרדים ומהדתיים לאומיים. וזה אומר שאנחנו הולכים באמצע וצועדים במרכז כדי להתאים עצמנו לכל חלקי העם".
הגר''י מצגר כנס ירושלים הרבנות הראשית הרב הראשי צה''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד