כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הסרטון של ש"ס גזעני או מעביר מסר מחודד?

איך ג' מנסים לקושש כמה קולות חילוניים? האם תשדיר ש"ס דומה למה שטומי לפיד עשה פעם לחרדים? ומי עשה "מניפולציות פרסומיות זולות"? • תשדירי הבחירות, דבר המבקרים

מתוך תשדיר 'כוכבית גיור' של ש"ס
מתוך תשדיר 'כוכבית גיור' של ש"ס



שבועיים לפני הבחירות: לאחר שכבר מוצה כמעט כל ספין אפשרי באים תשדירי התעמולה המסורתיים ומספקים סיבה נוספת למסיבה. עזבו אתכם מהתוכן, כעת דנים על העטיפה.

אותם בודדים שלא משוחחים הבוקר האם עוד יהיה שלג בבירה נותנים דעתם לסרטוני המפלגות שהוצגו אמש לציבור. בעיתונות הכללית תמהים המבקרים האמנם הסרטון של ש"ס טעון גזענות או שדווקא מעביר מסר מחודד, על הדרך בה מנסים ביהדות התורה לקושש כמה קולות חילוניים, והאם הבית היהודי היא רק מפד"ל החדשה או שכבר הפכה למפלגה כלל-ישראלית. וכן, גם על אחד שקיבל מסר משמים. סיכום דברי המבקרים.

תשדיר ש"ס? מביך בהפקתו

מאחורי כל הדיבורים, במוקד מערכת הבחירות הנוכחית באים לצומת מפגש השקפות עומק על זהותה של מדינת ישראל. בין ש"ס לבין לפיד: יחסי הדת והמדינה עומדים כאן למבחן.

תשדיר התעמולה של ש"ס החליט לסמן ברור את הנקודה והציג חתן הנבעת כשהוא מגלה כי כלתו הופכת ליהודייה בגיור בזק. הכלה, כמובן, היא ממוצא רוסי, ובוחרי הליכוד אמורים לתהות בעקבות כך על שותפם החדש.

יונתן גת מ'מעריב' סבור: "ש"ס ממשיכה לסכסך בין עדות המזרח לעולים מרוסיה ומאיימת עלינו שמפלגת הליכוד ביתנו תגייר כל רוסיה שובבה. בתשדיר מביך בהפקתו, שמתוסרט כמו בדיחת עבר של אבנר דן, מציגים לנו חתונה בין בחור מזרחי לרוסיה בלונדינית יפה ועילגת (ברור, אלא מה). החתן מבין שכלתו לא עברה גיור כהלכה אלא קיבלה הכשר מזורז דרך הפקס ומאותו הרגע הוא לא מסוגל לסבול אותה".

פנחס וולף מ'וואלה' כותב גם הוא דברים ברוח זו: "באחד התשדירים היא לא התאפקה מלרדת על העולים מחבר העמים בצורה סטריאוטיפית, שעוברים 'גיור בפקס' רגע לפני החופה. כמעט כמו שטומי לפיד עשה פעם לחרדים".

וולף גם מצא עיקרון נוסף המנחה את מפלגת ש"ס, מלבד זה המדבר על "החזרת עטרה ליושנה", והוא: "עקרון 'המקרר הריק'. אז לא הראו מקרר ריק, אבל ראו את זאת שעמדה בפני פינויה מהדירה וזה שאחיו התגורר עם שבע נפשות בבית קטן. ש"ס עזרה להם כנראה, אז עכשיו הם לא יזרקו מילה בשבילה?".

ברוח האחדות המשולשת, הנה נקודה שאף אחד לא מפספס: אריה דרעי הוא המככב הרשמי בתשדירי התעמולה. וולף מספר כי "ש"ס גייסה כמובן את הרב עובדיה ואת דרעי. ישי ואטיאס לא נצפו".

ושיר זיו מישראל היום מנחמת: "אלי ישי, בכל משולש רומנטי יש ימים כאלו. זה יעבור".

כהנא היה מת מצחוק

המאבקים בין הליכוד לאחותה מימין הבית היהודי דווקא פחות מצאו את ביטויים על המסך.

כך חושב פנחס וואלף מוואלה: "הליכוד הפיק את הלקח מהמתקפה על בנט והפנה את החצים לכיוון השמאל (למרות שלא לגמרי התאפקו והשחילו את מספר 4 של בנט באחד התשדירים) ולתעמולה פוזיטיבית עם המון ירושלים ברקע, כשמנגד עומדים אחמדינג'ד ונסראללה, כמו גם נאומי נתניהו באו"ם על ירושלים, על אירן ועל המדינה היהודית שתחיה לנצח".

דווקא ההבדלים שכן קיימים ביניהם הוצנעו: "הבית היהודי הציג תשדיר שאמנם נראה אפקטיבי ורענן, אך משום מה מציג רק את מי שנוח להם - בנט, אורבך ושקד, תוך דילוג אלגנטי על אנשי תקומה (אל דאגה - הליכוד וקדימה דאגו להזכיר את האחרים)".

מי שאמורים לשמור על הבית היהודי מימין שאמור לשמור על נתניהו מימין (אתם עוקבים?), אלדד ובן ארי, החליטו ללכת על תשדיר סטייל ליברמן מהבחירות הקודמות ולהוכיח שרק הם מדברים ערבית.

כך רואה זאת יונתן גת (מעריב): "אבל במקרה התעמולה הנוכחית, גם הבידור בא ברע. צמד הקומיקאים אריה אלדד ומיכאל בן ארי, עושים מערכון בשביל החבר'ה ומסבירים ש'אם אין חובות, אין זכויות'. אממה? פה מגיע החלק הקומי – במקום בעברית, הם אומרים הכל בערבית עם מבטא אסלי. הבנתם? יעני סורפרייז. כהנא היה מת מצחוק".

נקלעה שלא מרצונה אל המסך

המפלגות החרדיות האלטנרטיביות לא נמנעו מלטמון את ידן בצלחת, כשהמדובר הוא כמובן על
המתחרות החדשות שקמו לש"ס: "אמסלם פתח את הערב עם הרמב"ם, ואילו המתחרה השני של ש"ס, הרב אמנון יצחק, יצא עם קונספט צרכני פופוליסטי של לחם בשקל: "אם רמי לוי יכול לומר עוף בשקל – לחם בשקל לא שווה?" (וולף, וואלה).

שיר זיו מ'ישראל היום' מכנה את תשדירי הלחם בשקל מבית רבי אמנון יצחק: "מניפולציות פרסומיות זולות".

בין ש"ס לבית היהודי, המכוונות אל לב הקהל הישראלי, יהדות התורה תמיד נראית בזמן התשדירים כמי שנקלעה שלא מרצונה אל מסך הטלוויזיה. הבוחרים שלה אולי כבר מצויים באינטרנט, הטלוויזיה עדיין נמצאת מחוץ למחנה.

אבל זמן מסך יש - ואיתו עושים מה שאפשר. לעולם לא כדאי להוציא מכלל אפשרות נכד של רב מוורשא שייזכר במורשות אבות וישלשל ג' בקלפי.

פנחס וולף: "יהדות התורה הפתיעה עם קמפיין ישראלי, בלי מגבעות ועם רווחה. הם מבינים שמי שצופה בתשדירים הוא לא קהל המצביעים הפוטנציאלי שלהם. הדרך היחידה לקושש איזה קול או שניים הוא לדבר על ניצולי השואה שהופקרו ויהדות התורה דאגה להם, 'כי כולנו חרדים לעתיד המדינה'".

תשדירי התעמולה אמורים לשלוח אתכם אל הקלפי? לפעמים הם לא פחות מצינור להעברת דברי נבואה: "עופר ליפשיץ, ברית עולם, שאלוהים יודע מאיפה הגיע, נחת הישר מהשמיים עם הבשורה: "הקדוש ברוך הוא שלחני אליכם". כנראה שאת המצביעים הוא לא ישלח אליו בחזרה" (פנחס וואלף, וואלה).

שלג ותשדירי תעמולה. שמח במדינת היהודים.



בחירות תשדירים תעמולה ביקורת טלוויזיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד