י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"רוצים לעקור את הישיבות - צריך לברוח לרוסיה ולארה"ב"

הגרמ"ד סולובייצ'יק בשיחה חריפה על גזירת הגיוס: "הישיבות הקדושות צריכות לברוח בחזרה לרוסלנד!" • "צריכים לחשוב מאוד ברצינות אודות הבריחה מכאן"

הגרמ"ד סולובייצ'יק. צילום ארכיון
הגרמ"ד סולובייצ'יק. צילום ארכיון



"המצב מחמיר ומחמיר, רוצים לעקור את הישיבות, אולי צריך לחזור לרוסלנד או לאמריקה", כך התבטא השבוע הגרמ"ד סולובייצ'יק, ראש ישיבת 'בריסק', בשיחה שנשא בפני הבחורים על גזירת הגיוס.

בפתח דבריו הרחיב הגרמ"ד על הסיבה לבריחה מרוסיה לפני 73 שנים. "בריחתנו לא הייתה משום גשמיות. אלא כי ברוסלנד היו מוכרחים לשלוח את הילדים לבתי הספר, ולא היו מאפשרים ללמוד תורה, ומשום כן ברחנו והכנסנו עצמנו לסכנה גשמית ממש!"

בהמשך השווה הגרמ"ד את המצב דאז למצב בישראל היום: "לכאורה כהיום גם כן המצב כך. הם רוצים לסגור את הישיבות, גזירה של גיוס - משמעותו שאין יותר ישיבות".

את השיחה העביר לראשונה בשיעור חומש רש"י שמסר בשבת פרשת שמות לפני מאות בחורים. ביום ראשון, חזר הגרמ"ד על השיחה בשיעור היומי בביתו, ואף שנה את הדברים ביום למחרת - לאחר השיעור שמסר. במהלך הדברים שאמר הוא גם סיפר על כמה בחורים שהגיעו ללשכות הגיוס, "היו מוכרחים לעשות להם בדיקות רפואיות דווקא על ידי רופאה", הדגיש.

"אחד הבחורים טען שהוא חפץ ברופא ולא ברופאה, שאלו אותו מדוע? השיב כי כן הורו לו רבותיו. הם אמרו לו: "כאן זה צבא, אתה כבר בצבא, ובצבא יש פקודות! תוציאו מהראש רבנים – רבי'ס, אויס רבי'ס! כאן זה צבא! ועיכבו אותם שם שש שעות! הם רצו להתפלל מנחה ולא נתנו להם בטענה כי באמצע בדיקות אי אפשר להתפלל מנחה! ומי נמצא שם? חיילות ולא חיילים! הרי זה ממש לסגור את הישיבות ולעקור את כל התורה כולה".

"ומי יודע אם הבריחה לעת כזאת אינה מהוה אף הצלה גשמית עבורנו.. איראן מאיימת בפצצות, הנשיא של מצרים אמר שבעוד כמה שנים לא יהיה עוד מדינת ישראל! הישיבות הקדושות צריכות לברוח בחזרה לרוסלנד! אין זה צחוק! או לכה"פ לחזור לאמריקה. הדברים רחוקים מצחוק! אויס ישיבות!!! אויס ישיבות!!!

"בראשונה התחילו עם בתי התלמודי תורה עם 'תוכנית הליבה', ולדעתי רצו בכך לעקור את התלמודי תורה! ועכשיו רוצים לעקור את הישיבות! והמצב מחמיר יותר ויותר. צריכים לחשוב מאוד ברצינות אודות הבריחה מכאן, ומי יודע אם אין זו לטובה גם להצלה בגשמיות עבורינו... כזו צרה!!!"

צריך גוף כמו 'אתרא קדישא' - שיילחם נגד הגיוס

בחלק אחר בשיחה התייחס הגרמ"ד לסאגה סביב ארגון 'אתרא קדישא'. לדבריו, צריך להקים גוף כמו 'אתרא קדישא' שיילחם נגד גזירת הגיוס.

"אנשי 'אתרא קדישא' הם אנשים יראי שמים ביותר, 'גאר עהרליכע יונגעלייט', המשליכים עצמם מתחת לטרקטורים, ונותנים גיום למכים ולרציחות, ומושלכים לבתי הסוהר, ממש יהודים בעלי מסירות נפש, ורק אודות לעמידתם של אנשי 'אתרא קדישא' עוד מדברים קצת מקברים. אבל דברים אחרים למי מעניין בכלל? והלא גזירת גיוס בני הישיבות חמורה ביותר, ס'איז דאך א געוואלד!!! מי מדבר מכך? את מי זה מעניין? כולם בשקט!", זעק הגרמ"ד.
גיוס חרדים הגרמ''ד בריסק אתרא קדישא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 96 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד