י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אמריקאים בעלי רקע יהודי: הושפלנו לפני טיסה לישראל

שני אמריקאים טוענים כי הושפלו בבידוק הביטחוני שנערך להם לקראת טיסה לישראל, כך מדווח עיתון 'הארץ' • אל-על בתגובה: "פעלנו בהתאם להנחיות המקצועיות. השניים יפוצו"

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

שני אמריקאים בעלי רקע יהודי טוענים שעברו השפלה בבידוק הביטחוני לפני העלייה לטיסת אל על מניו יורק לישראל לפני כשבועיים. השניים טענו כי עברו חקירה בוטה בשדה התעופה קנדי בניו יורק, שכללה, בין היתר, בדיקה גופנית ובחינת בקיאות בחגי ישראל, כך מדווח הבוקר עיתון 'הארץ'.

הרקע המשפחתי של השניים מורכב: אחד מהם, בן 34, הינו נכד לפליטה יהודיה מגרמניה הנאצית שהגיעה לישראל בשנות השלושים של המאה הקודמת ונישאה ללבנוני מוסלמי, בכיר במפלגה הקומוניסטית הלבנונית. אמו, ילידת לבנון, פגשה את אביו בלימודים במזרח גרמניה ויחד עם בנם הם עברו לארצות הברית. בעבר, ביקר כמה פעמים בישראל וכבר התרגל לתשאולים ארוכים מתוקף עבודתו כמנהל במכון לחינוך לשלום וכמנחה סדנאות לדו-קיום, סובלנות ודיאלוג בהשראת הקוראן.

עבור הבחורה, מורה לאמנות בחטיבת ביניים באזור בוסטון, היה זה הביקור הראשון בישראל. "לאיזו כנסייה את הולכת?" שאל אותה בודק אל על בשדה התעופה בניו יורק. "בבת מצווה הלכתי לבית כנסת", השיבה לתדהמתו.

אביה הביולוגי הוא אפרו-אמריקאי ואמה הביולוגית היא יהודיה, שמסרה אותה לסוכנות אימוץ יהודית. היא לא הכירה את הוריה הביולוגיים, אבל משפחתה המאמצת יהודיה לכל דבר ובפסח רבקה שאלה קושיות כמו כל הילדים. אולם, בתשובות שנתנה לשאלותיו הרבות של הבודק על חגי ישראל ומועדיו, רבקה לא ידעה שהמצה שמחביאים בפסח נקראת אפיקומן. חוסר הידיעה, כמו גם תווי פניה, העמיקו, לדעתה, את חשדות הבודק.

מאוחר יותר, בתור לצ'ק-אין נלקח הגבר לתחקור קצר והבחורה לחקירה של כ-20 דקות.
כשהסתיים התחקור הם התבשרו שמותר להם לעלות למטוס אך רק עם הטלפונים הניידים שלהם. את המחשב הנייד והטאבלטים שלהם נדרשו להכניס למזוודות. הם מחו על כך והבודקים השיבו להם "זו המדיניות, תיסעו בחברה אחרת אם אתם רוצים".

בהמשך ליוו שומרים את השניים לשער היציאה, שם הוכנסו לחדר נפרד, לסיבוב שני של בדיקות גופניות, בדיקת חפצים וחשבונות הדואר האלקטרוני בטלפון הנייד. בחדר צדדי נדרש רפיק לחלוץ את נעליו, לפשוט את מכנסיו ולהציג את כפות רגליו. מיששו אותו, סרקו אותו במגנומטר והעבירו בודק חומרי נפץ על הגומי של התחתונים שלו.

הבודקות ביקשו מהאישה להחליף בגדים לפני עלייתה למטוס. כשנחתו בנתב"ג, אחרי ביקורת הדרכונים, רבקה נלקחה לתשאול נוסף שנמשך כשעה וחצי. החוקרים חזרו על רוב השאלות שנשאלה בניו יורק ודרשו שתמסור שמות, טלפונים וכתובות דואר אלקטרוני של חברים בישראל. כשאספו את המזוודות גילו השניים שבגדיהם וחפציהם עורבבו ושאין זכר לא למחשב של רפיק ולא לאייפד שלו. היה ניכר כי האייפד של רבקה נפתח וכי קראו בו. הג'ינס והנעליים שנדרשה להחליף נעלמו.

עד שובם לארצות הברית ב-1 בינואר הם לא קיבלו בחזרה את חפציהם. בתקופת שהותו בישראל רפיק היה אמור להדריך ממרחק יועצי סדנאות בשתי מדינות באפריקה, מה שהתברר כבעייתי משום שהמחשב שלו לא היה ברשותו. בשל כך גם החמיץ את תאריך היעד להגשת בקשה למימון פרויקטים. גם כיום, שבועיים וחצי אחרי הנחיתה הקשה, טרם הושבו להם חפציהם.

דובר אל על, רן רהב, מסר בתגובה: "החברה מצרה אם נגרמה לנוסעים עוגמת נפש. אבטחת התעופה האזרחית בנמלי התעופה, בארץ ובחו"ל, מתבצעת על פי הנחיות שירותי האבטחה הממלכתיים, ואין לחברת התעופה אלא לפעול בהתאם להנחיות. כל החלטה על הליך הבידוק, היקפו וטיבו, מתקבלת על פי פרמטרים מקצועיים בלבד, ולא חלילה מתוך מטרה לפגוע בכבודו של אף נוסע". לעניין הציוד האבוד, הבטיח כי השניים יפוצו "בהתאם לנהלים".
ישראל טיסה השפלה בדיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד