כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

האוצר: גירעון תקציבי עצום • האם יידרש קיצוץ עמוק?

נתונים מדאיגים מגלים כי הגירעון התקציבי של ישראל הסתכם ב-4.2%, 20 מיליארד שקל יותר מהמתוכנן • איזה 'סקופ' חשף סטנלי פישר? • והאם הכל קנוניה מתוכננת?

האוצר: גירעון תקציבי עצום • האם יידרש קיצוץ עמוק?



עם סיום השנה האזרחית לכלכלת ישראל מתבררים הנתונים המדאיגים - הגרעון התקציבי זינק ל-4.2%, סכום עצום העומד על כ-39 מיליארד שקלים. כשיעד הגירעון המקורי היה אמור להיות 18.3 מיליארד שקלים בלבד. מדובר בחריגה הגבוהה יותר מפי שניים מיעד הגרעון המקורי.

הגרעון נובע מההאטה הכלכלית שגרמה להכנסות המדינה ממיסים להיות נמוכות ב-18.5 מיליארד שקלים מהתכנון המקורי. כשלעומת זאת ההוצאות רק גדלו ב-2.2 מיליארד שקל מעבר לתכנון המקורי.

באוצר ובבנק ישראל מעוררים הנתונים דאגה רבה, וחששות מפני הצפוי בשנה הבאה. לפי גורמים מקצועיים, האוצר יידרש לגזרות בגובה 20 מיליארד שקל לפחות בשנה הבאה, שיכללו קיצוצים בתקציב והעלאות מסים.

החשש הוא שאם לא יבצעו את הקיצוצים והעלאות המסים הנדרשים, הגרעון יזנק עוד יותר ויגרום לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, לבריחת משקיעים ולמשבר כלכלי חמור.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ, אמרה בתגובה: "הנתונים על הגירעון העצום מעידים על הגיהינום החברתי והכאוס הכלכלי שישתררו כאן אם חלילה ייבחר נתניהו שוב לראשות הממשלה. החריגה מהגירעון היא עדות נוקבת לכישלון נתניהו בניווט כלכלת ישראל. כשדברי הרהב הכלכליים שלו מתנפצים שוב ושוב אל קרקע המציאות בנתוני אבטלה גואה, בהיקף עוני מסוכן, בפערים חברתיים אדירים ובשחיקה מסוכנת של מעמד הביניים.

"שוב ושוב קובע נתניהו יעד גירעון שהוא לא מצליח לעמוד בו. ובו בזמן הוא חופר בור עמוק שאותו הוא מתכוון למלא בכספם המועט של העניים ומעמד הביניים אם חלילה ייבחר. המשך השגיאות הכלכליות של נתניהו מציב אותנו בשורה אחת עם צ'ילה ומכסיקו המקוטבות באופן קיצוני בין עוני ועושר", סיימה יחימוביץ.

תגובות דומות התקבלו מיתר מפלגות השמאל, ציפי לבני, יו"ר התנועה, הוסיפה: "הגיע הזמן לממשלה עם סדר עדיפויות אחר, כזה שמוציא את ישראל מהבידוד הבינלאומי. ממשלה עם סדר עדיפות לאומי ששם את הפריפריה במרכז ולא את תפוח ויצהר".



הנגיד פישר: מזיזים הוצאות משנה לשנה

נקודה מעניינת וחשובה לציון על רקע פירסום הדו"ח: בעיתון 'כלכליסט' דווח, כי נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, השתתף בחודש שעבר בכנס השנתי של חטיבת המחקר בבנק ישראל, ובמהלך הדברים שנשא - השמיע רמיזה המלמדת על דרך קבלת ההחלטות, ועל הצורה שבה דוחו"ת מתפרסמים במשרד האוצר.

לדברי הנגיד: "אני יודע שיש כאן חברים מהאוצר, אז מותר לי לספר את הסוד בחדר הזה, ב־2007 הגירעון היה קצת מעל 0% מהתוצר. כשבפועל הגירעון היה יכול להיות 0%, אבל באוצר לא רצו שיירד לכך, אפשר להזיז קצת הוצאות משנה לשנה וכך להשיג גירעון יותר גדול".

אם כך הם פני הדברים, ואכן ניתן להזיז הוצאות משנה לשנה וליצור על ידי כך מצג שווא של גירעון חריג בתקציב, יתכן מאד ומדובר במסע הפחדה מתוכנן ומתוזמן על ידי רה"מ ושר האוצר יובל שטייניץ, שמאחוריו עומדת כוונתם של השניים, ליצור לגיטימציה ציבורית לקיצוצים נרחבים, ומי יודע אולי השניים חושבים גם על העתיד הרחוק יותר - הדו"ח הבא לשנת 2013, בו הם יוכלו להציג נתונים מעודדים ומדהימים של הורדת הגירעון התקציבי.

גירעון משרד האוצר סטנלי פישר קיצוץ כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד