י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

ליברמן נגד דרעי: תשדיר 'כוכבית גיור' - סרט זוועה

"חוק הגיור שהובלנו נוסח יחד עם הרב שלמה עמאר. גם הגר"ע יוסף נתן ברכתו" • "אתה מכין הקרקע לחבירה לשמאל" • ליברמן כותב ל"אריה ידידי" • ודרעי לא נשאר חייב

אביגדור ליברמן ואריה דרעי
אביגדור ליברמן ואריה דרעי



במשך שנים נחשבים אביגדור ליברמן ואריה דרעי לחברים בלב ובנפש, למרות ההבדלים והרקע השונה. זוג נדיר בפוליטיקה הישראלית. יחד צעדו בשבילי הפוליטיקה, יחד ידעו שנים יפות וגם שנים של סבל.

לקראת מערכת הבחירות הקודמת, כאשר גילו בתנועת ש"ס כי 'ישראל ביתנו' של אביגדור ליברמן נוגסת בקולותיהם, החליטו להרים קמפיין אגרסיבי, כזה שהציג את ליברמן כמי שיפגע בדת. התקשורת החרדית הצטרפה למחול השדים, שהצליח, ככל הנראה, להחזיר מצביעים 'הביתה'.

לא, הוא אינו חרדי, אבל אין דבר פוגע יותר באביגדור ליברמן מאשר הניסיון להציגו כזולל חרדים לתיאבון. הוא אינו טומי לפיד, הוא רואה עצמו כמי שמסורת ישראל חשובה לו, וכל ניסיון להציגו באור שלילי פוגע בו. אישית. לדעתו, פוגע גם במצביעיו.

את מערכת הבחירות הנוכחית פתח קמפיין של ש"ס, בו נראה אביגדור ליברמן, כשהוא חובש כיפה, לצד הכיתוב: ש"ס תשמור עליו (ועל נתניהו). ליברמן נפגע, הרים טלפון לאריה דרעי, שמע ממנו מה ששמע, והידידות המופלאה בין שני האישים נותרה בעינה.

קשה לדעת על מה נסובה השיחה ביניהם. הייתי מרשה לעצמי לנחש את סגנונה ואת רוחה.

איווט: למה אתם עושים לי את זה? לא מספיק מה שעוללתם לי ב-2009? גם הפעם, כשאתה, חבר שלי, בפנים, זה קורה לי?

אריה: איווט אתה הרי יודע, לא הכול תלוי בי, יש את אטיאס (ההדגשה על הא', שווא בט', קמץ בי'), הוא מנהל את מטה ההסברה, יהיה בסדר.

ימים חלפו, ליברמן החזיר לש"ס, ובעיקר לאריאל אטיאס ב'עקיצות' והשפלות משלו ("לא ניתן לאטיאס את משרד השיכון", "אטיאס היה סקטוריאלי מדי", "משרד השיכון יהיה בידיים שלנו").

אטיאס שמע, ספג, הפנים, ותכנן את מהלכיו.

"מכתב גלוי לחברי אריה דרעי"

ואז הגיע הבום הגדול. רעידת אדמה, ממנה כבר אין לש"ס, לכאורה, כל דרך חזרה, שהעמידה במבחן את הידידות האיתנה בין שני החברים הטובים - אריה ואיווט.

תסריט כוכבית גיור, זה שצייר את ליברמן כמי שרוצה להרוס את יסודות ההלכה ולגייר אנשים בלחיצת כפתור בפקס, הרעיד את אמות הסיפים בקרב עולי מדינות חבר העמים, שהרעידו את הקודקוד ליברמן, שהחליט ש"על זה אי אפשר עוד לשתוק".

אותו מאשימים בהרס יסודות ההלכה? הוא ששלח את ח"כ דודו רותם להתייעץ עם הראשל"צ, הגרש"מ עמאר, לפני כל החלטה וכל סעיף בחוק? לו יציגו תשדיר 'כוכבית הגיור', השם אותו ללעג וקלס?

הפעם הוא חש שאינו יכול אפילו להרים טלפון לחבר הטוב מהקבלן 28. ובכל זאת, מה שהיה לו לומר ישב על ליבו, העיק עליו יום ולילה. בשלב מסוים התיישב וכתב, מנהמת ליבו, את המכתב הבא, המתפרסם כאן לראשונה.

וזהו לשון המכתב, שהופץ הבוקר גם בדף הפייסבוק שלו:

מכתב גלוי לחברי אריה דרעי,

אריה היקר,

בדרך כלל איננו נוהגים לנהל שיחות בהתכתבויות ובודאי שלא מעל דפי הפייסבוק, אך לאחר ששמעתי אותך בכמה ראיונות בשבועות האחרונים, מתייחס אלי ולישראל ביתנו בהקשר למערכת הבחירות והרכבת הקואליציה העתידית, עם דגש על סוגיות הגיור וברית הזוגיות, אני חייב להעמיד דברים על דיוקם. קודם כל כי חשוב לי להזכיר אותם לך, ואני עושה זאת במכתב גלוי, כי חשוב שגם הציבור הרחב יידע את אותם הדברים:

אתחיל בכך שאני גאה בפעולות שמפלגתי מובילה לאורך השנים על-מנת להביא לקירוב ולאחדות בעם ישראל באמצעות סיוע בפתרון בעייתם של אנשים מזרע ישראל והפיכתם לחלק אינטגראלי מעם ישראל, לפי ההלכה וחוקי היהדות.

אתה יודע שישראל ביתנו מעולם לא היתה מפלגה כמו 'שינוי'. ישראל ביתנו איננה נגד היהדות אלא להיפך, אנו בעד יהדות, יהדות אמיתית, יהדות בלי עסקנות, בלי מאכערים ובלי מתווכים. שהרי אני והציבור שאני מייצג באנו לכאן כי אנו יהודים שרוצים לחיות במדינה יהודית.

אלמלא ישראל ביתנו איש לא היה טורח לעזור לציבור גדול של עולים, שהגיעו לישראל מתוקף 'חוק השבות', בכל הנוגע למצוקת מעמדם האישי ויכולתם לחיות כאן חיים נורמאליים.

מתוך השקפת עולם זו אנו פועלים במשך כל השנים על-מנת לפתור את הבעיות של חלק מהעולים בחקיקה, לפי ההלכה והיהדות האמיתית.

חוק הגיור שאותו הובילה ישראל ביתנו, אותו חוק שאליו התייחסת בראיונותיך ושלצערי לא מנעת גם את התשדיר המבזה בעניינו, אותו חוק נוסח יחד עם הראשון לציון, הרב הראשי הספרדי לישראל שלמה עמאר, נשיא בית הדין הרבני הגדול.

את חתימתו של הרב עמאר על נוסח החוק שהבאנו ניתן לראות כאן בתמונה. גם הרב עובדיה יוסף, כפי שאתה ודאי יודע, נתן את ברכתו לחוק ולח"כ רותם שחוקק אותו (כפי שגם ניתן לראות בצילום המצורף).

ואכן ראוי לברך את מי שפועלים למען אחדות העם. שמחנו כשש"ס היתה חלק מכך ונרתמה לעניין ואף מערכת בחירות ושום כמות של קולות בקלפי לא שוות חזרה שלכם מן העניין הזה, שלו תרומה חשובה לעם ישראל.

לגבי חוק ברית הזוגיות שאותו מובילה ישראל ביתנו, הרי ש'ברית הזוגיות' היא הצעה שהביא לעולם הרב הראשי הספרדי לשעבר אליהו בקשי דורון, גם הוא רב ראשי שנבחר בזכות תמיכתו של הרב עובדיה. גם הצעתנו זו היא לפי היהדות וההלכה ונועדה לפתור את בעייתם של אזרחים טובים שרק רוצים לממש את אהבתם.

אריה ידידי,

אני וחבריי לא פוסלים אף אדם או מפלגה מלשבת בממשלה בגלל מי שהם ובודאי לא אותך ואת חבריך. כשם שאני אוהב לשבת איתך לשיחה נעימה ומפרה כך אין לי כל בעיה לשבת איתך ועם חבריך בממשלה, ועשינו כך גם בעבר. אך אינני יכול שלא לכעוס על תשדיר התעמולה, שאני מרשה לעצמי לקרוא לו 'סרט הזוועה' שהכנתם, 'כוכבית גיור', שפגע בכבודם וברגשותיהם של רבים רבים, מציבור העולים ומהציבור הרחב שנפגעו בשמם. סרטון כזה אינו ראוי גם בלהט הבחירות. הרי מי כמוך יודע שבתורה עצמה נכתב, בלא פחות מ-36 הזדמנויות שונות, שאסור לפגוע בגר.

מעבר לכך, ואם כבר אנו מתכתבים בצורה פתוחה, אני חייב לאמר לך, כפוליטקאי ותיק אחד לעמיתו, שלא יכולתי שלא להתרשם שקריאתך הפומבית אמש לרה"מ לנהל מו"מ ולהגיע להסכמות קואליציוניות עוד לפני הבחירות, היא דוקא הכנת הקרקע מצידכם לחבירה לאחר הבחירות לבלוק חוסם יחד עם שלי יחימוביץ' ושאר מפלגות השמאל.

קריאתך הפומבית היא הכנת האליבי להליכה נגד רה"מ, שכביכול לא ענה לכם, ונגד המחנה הלאומי. אבל אתה הרי יודע היטב שאף מועמד לראשות הממשלה לא ינהל מו"מ קואליציוני בטרם נבחר.

אריה,

את המשך השיחה ננהל כהרגלנו בפגישה אישית באוירה וברוח טובה.

בידידות,
איווט

בחירות 2013: בדפי הפייסבוק

תרשו לי לנחש. אריה יקרא את המכתב, ייטול לידו את הטלפון, ויחייג לחברו. הוא ירגיע, הוא יפייס, הוא יסביר שאין ברירה, הוא יספר על האויבים מבית ומחוץ; שהוא חייב להביא מספר מנדטים גבוה, שאילולי כן יש כבר מי שיחכו לו בסיבוב. הוא יצפה להבנת חברו הטוב. תרשו לי לנחש שאיווט יבין גם יבין. בין חברים, כמו בין חברים.

תרשו לי לנחש גם שבפעם הבאה, רגע לפני שש"ס תשלוף את נשקי יום הדין שלה מול ליברמן היא תחשוב פעמיים. כי הפעם יבינו שם שאי-אפשר לסמוך על הידידות האיתנה ועל כך ש"אביגדור יספוג וישתוק", "שאביגדור יבין שבבחירות, כמו בבחירות".

כי הוא לא.

ובעידן בחירות 2013, צפו להמשכו המרתק של הסיפור מעל דפי הפייסבוק. בחירות 2013, איווט ואריה, סיפור אהבה, הסכסוך, הפיוס, הסיכומים לעתיד, ההבטחות, הדילים – ואולי כך בעצם תיסגר לה הקואליציה הבאה. בחילופי מכתבים, בשיחות טלפון. ומעל דפי הפייסבוק.

דרעי מגיב: בוא נסגור את קווי היסוד של הממשלה

אריה דרעי לא נשאר חייב למכתבו של איווט ליברמן.

בתגובה כתב ל"איווט ידידי": "עזוב אותך מסיפורים וספינים, הרי את הממשלה ב-2009 סגרת עם נתניהו עוד לפני הבחירות. גם נתניהו סגר אז עם ש"ס לפני הבחירות.

"אתה בטח קורא את העיתונים, כמוני, עם כל הכותרות על ממשלת מרכז-שמאל שאתם מעדיפים להקים עם לבני ולפיד. אז אני שוב קורא לך, בוא נשב וניפגש עוד היום ונסגור את קווי היסוד של הממשלה! ובהחלט יש לנו על מה לדבר.

"הרי אתם לא מציגים תוכנית לציבור בשום נושא! לא מדיני, ולא חברתי-כלכלי! אתם מתחמקים מלהגיד לציבור את האמת! אשמח לשמוע שנתניהו לא מתכוון להעלות שוב את המע"מ! כמו שהעליתם לפני מספר חודשים! אשמח לדעת מאיפה מתכוונים לקצץ בתקציב כדי להתמודד עם הגירעון הענק??

"מי יפגע מהגזירות שאתם מסתירים? התרופות לזקנים? או מהחינוך והרווחה?? האם שוב יפגעו בחלשים ובשכבות המצוקה?? ואת הדיון מי יהיה שר התיירות, באמת נשאיר לאחרי הבחירות".



המסמכים • הגרש"מ עמאר מנסח, הגר''ע מברך










ליברמן דרעי גיור חוק ש''ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד