כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חשיבות התזונה להתפתחות התינוק • כתבה אינפורמטיבית

כיצד ניתן לתמוך בגדילת התינוק? איך תבטיחי שתרכובת המזון של תינוקך תתרום לבריאותו? וכשאת בוחרת בתחליף חלב לתינוק לאילו רכיבים חשוב לשים לב? • רונית דוייב עם התשובות

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



תינוקך יצא לאוויר העולם ועכשיו עליו להסתגל לסביבתו החדשה. מה עלינו לעשות בכדי לאפשר לו גדילה אופטימלית? תינוקות בשנתם הראשונה לחיים גדלים בקצב מהיר מאד ויעידו על כך מדדי גדילה כמו משקל ואורך (גובה) במהלך שנה זו.

מערכת העיכול של תינוק שזה עתה נולד נמצאת במצב של התפתחות, ולכן היא רגישה. במהלך שלושת-ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, מערכת העיכול עוברת תהליך של הסתגלות, המלווה לרוב בכאבי בטן. זוהי תופעה טבעית.

קצב הגדילה בחודשים הראשונים

תינוקך שאך יצא לאויר העולם מתחיל את הגדילה מחוץ לרחם אמו.

ידוע שגדילה זו מאד מואצת מתבטאת בגובה, משקל והיקף ראש. מגיל 1-3 חודשים תינוקך יגדל בקצב די אחיד אך ישנם לעיתים קפיצות גדילה כמו גם האטה. תינוקך יכול להוסיף לאורכו (גובהו) בממוצע כ- 2.5- 3.8 ס"מ לחודש, ולמשקלו כ- 20-30 גר' ליום.

בטיפת החלב ישנו מעקב אחרי הגדילה במדדים של משקל, גובה והיקף ראש ומציינים זאת על עקומת הגדילה של תינוקך. כל עוד תינוקך שומר על גרף הגדילה שלו, ניתן לומר שקצב הגדילה תקין.

תזונה וגדילה

בשנה הראשונה לחיים התינוק משלש את משקל גופו, כלומר בגיל שנה משקלו יהיה בערך פי 3 ממשקלו בלידה וגובהו יגדל פי 1.5 מגובהו בלידה. לשם כך עלינו לתמוך בתזונת התינוק ולספק לו את כל רכיבי התזונה שייטיבו את גדילתו.

יש לציין שחלב אם היא התזונה המיטבית לתינוק. חלב אם מכיל את כל הרכיבים הדרושים לגדילת התינוק ולהתפתחותו וכן, ספיגת הרכבים מחלב האם היא מירבית.

עד גיל 6 חודשים משרד הבריאות ממליץ על הנקה בלעדית, או הזנה בתרכובת מזון לתינוקות.

כיצד ניתן לתמוך בגדילת התינוק?

בחודש הראשון לחיים תינוק יכול לאכול 60-90 מ"ל, כל שלוש-ארבע שעות. תינוקות יונקים מקבלים כמויות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר.

תינוק הניזון מבקבוק יוסיף כ-30 מ"ל לארוחה בכל חודש נוסף, עד ארוחות של 240 מ"ל כ-4-5 פעמים ביום. כמובן שמדובר בהמלצה כללית בלבד, לכל תינוק צרכים אישיים וייחודיים בהתאם להם הוא מווסת את כמות המזון שהוא צורך.

יציאות - לתינוק יונק ישנן יציאות רכות ואף מימיות. לתינוק הניזון מבקבוק ישנן יציאות פחות מימיות, אבל בהחלט צריכות להיות רכות.

איך אני יכולה לדעת שהתינוק שלי שבע?

מנגנון השובע, למרבה הפלא קיים אצל תינוקות החל מהימים הראשונים. התינוק "אומר" לנו אני שבע בדרכים שלו. אם האם רואה שהתינוק לא מסיים את הבקבוק או מרחיק את האוכל מפיו, אין צורך לנסות לדחוף לו את המזון בכח.

התינוק סיים את הארוחה הנוכחית והוא שבע. האכלה לפי סימניו של התינוק מעניקה לו הרגלי אכילה נכונים לעתיד, ומלמדת אותו להקשיב לטבע הבריא של הגוף.

המדד החשוב ביותר לאכילה מספקת היא כמות החיתולים הרטובים, לתינוק צריכים להיות לפחות 4-6חיתולים רטובים ביום.

מהי חשיבות הסידן בגיל זה?

הגדילה המואצת בגיל הינקות מתבטאת כמובן גם בהתפתחות מהירה ביותר של עצמות השלד. צריכת סידן רציפה ומתמשכת מאפשרת לתינוק בניית עצמות גוף בריאות וחזקות שילוו אותו לאורך כל חייו.

כמות הסידן היומית המומלצת (RDA) לתינוקות מגיל לידה ועד גיל חצי שנה (6 חודשים) עומדת על 200 מ"ג סידן ליום.

כמות הסידן היומית המומלצת (RDA) לתינוקות מגיל 7 חודשים ועד שנה עומדת על 260 מ"ג סידן ליום.

כמות הסידן היומית המומלצת (RDA) לפעוטות מגיל שנה ועד גיל שלוש עומדת על 700 מ"ג סידן ליום.

על כן, לצריכת הסידן חשיבות מכרעת לבריאות התינוק. כאשר התינוק ניזון מתרכובת מזון לתינוקות חשוב לשים לב לא רק לכמות הסידן במזון אלא לוודא גם את ספיגתו. מחקרים מראים כי לתינוקות הניזונים מהרכב סימילאק למהדרין, ספיגת הסידן גבוהה יותר בכ- 53% לעומת תחליפי חלב אחרים, בזכות הרכב השמנים הייחודי, ללא שמן דקל. בכך מסייע סימילאק למהדרין לחיזוק עצמות השלד הגדלות באופן מואץ. בסימילאק למהדרין ישנה כמות סידן המותאמת לצרכי הסידן של התינוק בכל שלב.

בנוסף, כאשר עוברים למזונות מוצקים חשוב לזכור להציע לתינוק מזונות עשירים בסידן.

כיצד תבטיחי שתרכובת המזון של תינוקך תתרום לבריאותו?

סימילאק למהדרין הינו תחליף החלב למהדרין המבוסס על מדע ומחקר ומיותר על ידי חברת התרופות הבינלאומית "אבוט. כלי המחקר והמדע המתקדמים ביותר מסייעים לנו לייצר תרכובת מזון לתינוקות התומכת בהתפתחות וגדילה של תינוקות, בדומה לזו של תינוק יונק. בעזרת המדע והמחקר אנו מבטיחים שכל הרכיבים יספגו בצורה מיטבית.

לסיכום, כאשר אתם בוחרים תרכובת מזון לתינוקכם אני ממליצה לבדוק לא רק את רשימת הויטמינים והמינרלים המצויה על התווית, אלא גם את המידע המדעי הנוגע ליעילותו ולתרומתו להתפתחות התינוק.

בכל שאלה ניתן לפנות גם למוקד "צוות המומחים" של סימילק המורכב מצוות דיאטניות ואחיות טיפת חלב ונשמח לענות על כל שאלה בטלפון

1-800-65-65-01


כשאני בוחרת בתחליף חלב לתינוק לאילו רכיבים חשוב לשים לב?

חשוב להסתכל על הערכים התזונתיים המופיעים על התווית.

אבל רשימה ארוכה ככל שתהיה אינה מעידה על טיב תרכובת המזון.

הפרמטר החשוב ביותר בבחירת תחליף הוא רמת הספיגה של כל אותם ויטמינים ומינרלים חיוניים בדמו של התינוק.

לשם כך יש לבחון את התוצאות דרך מחקרים מדעיים ולוודא שתחליף החלב נבדק מדעית.

הרכב שמנים

בחרו תרכובת מזון לתינוקות ללא שמן דקל - שמן הדקל קשה לעיכול ולספיגה.

נוכחות שמן דקל בתרכובת מזון לתינוקות עשויה לגרום לכאבי בטן, לעצירות ולפגיעה בספיגת השומן והסידן.

לכן, הרכב השמנים הייחודי שלסימילאק מהדרין אינו מכיל שמן דקל והוכח מחקרית כתורם למרקם צואה רך יותר ולתדירות יציאות גבוה יותר בדומה לתינוקות יונקים.


מחקר קליני שבדק כ-7,000 תינוקות ב-17 מדינות הראה כי לתינוקות שניזונו מסימילאק היו יציאות תכופות יותר של צואה רכה בהשוואה לתינוקות שניזונו מתרכיב מזון לתינוקות עם שמן דקל.

אותם תינוקות אף סבלו פחות מכאבי בטן (קוליק) ושיעור הפליטות שלהם היה נמוך בהשוואה לתינוקת שניזונו מתרכובת מזון לתינוקות אחרות.

רונית דוייב, מנהלת מדעית בחברת התרופות "אבוט", יצרנית סימילאק למהדרין.

סימילאק רונית דוייב תינוקות פליטות צואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד