כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מי עומד מאחורי 'המטה נגד בזבוז קולות'?

כרוז שהופץ בריכוזים החרדים קורא להימנע מהצבעה למפלגות שסיכוייהן לעבור את אחוז החסימה, קלושים • בין המפלגות המותקפות: 'נצח' ו'כח להשפיע' • הנוסח המלא - בפנים

בחירות. צילום: פלאש90
בחירות. צילום: פלאש90

אפשר לנסות ולנחש מי הם בעלי האינטרסים שירצו לפרסם את השורות הבאות, הגם שאיש אינו חתום עליהן בשמו המפורש.

במכתב ששוגר לאיזורים הדתיים-חרדיים נכתבו הדברים הבאים, תחת הכותרת: "עצור: אחוז החסימה לפניך!".

"אתה מצביע בעד? אתה מצביע נגד!

"הקול שלך בקלפי זה משהו רציני, בקול שלך אתה יכול לשנות את פני ההיסטוריה, בקול אחד אתה יכול להרכיב ממשלה טובה או ממשלה רעה. בקול אחד אתה יכול לגרום להמשך קיום עולם התורה, או חלילה, לסגירת הישיבות והפסקת קול התורה.

"כן, וזו הבעיה, שיש לך רק קול אחד. ואת הקול היחיד שיש לך, אתה חייב לתת למפלגה שמתאימה לשאיפותיך, אבל בתנאי אחד: שהיא תעבור את אחוז החסימה. אם תצביע למפלגה שאתה אוהב, ובמוצאי הבחירות יתברר שהיא לא נכנסה לכנסת, זה לא רק יצבוט לך בלב. ההצבעה השגויה שלך תקים ממשלה שאתה שונא.

"קול אחד מרכיב ממשלה? כן. זו לא נבואה או תאוריה. זו מציאות מרה, שכבר התרחשה מספר פעמים. כולנו זוכרים את ממשלת רבין, אך מעדיפים לשכוח מי העלה את רבין לשלטון? התשובה: הימין! מצביעי הימין הקצוני! אותם אלו שלא התפשרו על קוצו של יוד אידיאולוגי.

"בבחירות תשנ"ב 1992 התמודדו לכנסת 3 סיעות קטנות מטעם הימין הקיצוני: רשימתו של הרב לוינגר, מפלגת התחייה של גאולה כהן, ורשימתו של אליעזר מזרחי – חסיד חב"ד שפרש מאגו"י. שלושת המפלגות הללו לא עברו את אחוז החסימה, ולפיכך קולותיהם התחלקו בין המפלגות הגדולות.

"הרב לוינגר שרף 3,708 קולות, כך גם 12,851 מצביעי אליעזר מזרחי בזבזו את קולם, ואילו התחייה "הצליחה" להוריד לטמיון עשרות אלפי קולות שהתקרבו לאחוז החסימה. אילו היו יהודים אלו נותנים את קולם לכל אחת ממפלגות הימין האחרות, הם היו מצילים את ממשלת הימין בראשות שמיר מקריסה.

"קולותיהם של מצביעי מפלגות הימין הקיקיוניות העניקו לרבין את הרוב הדחוק להקמת ממשלתו: במוצאי הבחירות התברר שלגוש השמאל ישנם 61 מנדטים, ולגוש הימין 59, מנדט אחד שהיה עובר מצד לצד, היה משנה את התמונה. על אחת כמה וכמה כאשר מפלגות אלו שרפו למעלה מ-2 מנדטים לגוש הימין.

"כך יצא, שאותם מצביעים שרצו דווקא את מי ש"הכי ימין" ולא התפשרו בהצבעה ליתר מפלגות הימין הגדולות, הביאו לנו את "הכי שמאל".

"גם בבחירות הקרובות, יתכן שיש מפלגות שמייצגות את מה שהכי הכי קרוב ללבך. ישנה רק בעיה אחת: הן לא יעברו את אחוז החסימה. הקול שלך עלול לחזק דווקא את שונאי הדת. אם למפלגות החרדיות יהיה פחות מנדטים, אפילו פחות מנדט אחד, עלולה לקום ממשלה בלי חרדים, עלולה לקום ממשלה שתגייס את בני הישיבות, ממשלה שתתמוך בנישואים אזרחיים, ממשלה שתגייר גיורים פיקטיביים כל צרוע וכל זב. ממשלה שתנסה למוטט את החינוך החרדי ואת האופי היהודי של המדינה.

"בבחירות הקרובות מתמודדות 34 מפלגות, אך בפועל יכנסו לכנסת רק 11 או 12 מפלגות, כל השאר הם בדיחה משעשעת שחוזרת על עצמה מידי מערכת בחירות. הבעיה מתחילה, שישנם אנשים רציניים שלא מבינים את הבדיחה, כך שבסופו של דבר הם עלולים להיתקל בבדיחה עצובה. הם עלולים להצביע בעד הערכים שלהם, אבל בעצם להצביע למי שלוחם במה שהם מאמינים.

"אחוז החסימה כיום עומד על 70,000 קולות, לא כל קבוצה מסוגלת להביא כמות ענק שכזו אל הקלפי, ומשום כך קבוצות שרצו לשרוד איחדו כוחות ואף יריבים מרים התאחדו בשל אימת אחוז החסימה.

"אף אחד לא נביא לדעת איזו מפלגה תביא את הסך הנדרש ואיזו לא, יש רק הגיון בריא ויש סקרים. אסור להמר על הזיות. נכון, הסקרים לפעמים טועים, אבל המציאות הוכיחה שיש גבול עד כמה הם מסוגלים לטעות. דבר נוסף צריך לזכור: סקר אחד עלול לטעות, אבל אם ישנו נתון שחוזר על עצמו בכל הסקרים, הרי שקרוב לודאי שזו תהיה התוצאה במוצאי הבחירות.

"לפי כל הסקרים (מינה צמח, רפי סמית, קמיל פורס, מנו גבע, "הגל החדש") שהתפרסמו בשבועיים האחרונים, אלו המפלגות שפונות לקהל הדתי, החרדי, והמסורתי, שלא יעברו את אחוז החסימה: "נצח", "כולנו חברים נח נח", "כח להשפיע" (את מפלגתו של אמסלם לא מנינמו משום שאין לה קשר ליהודי שומר תורה ומצוות).

"מצביע יקר: שב עם עצמך ותחליט, אם היית רוצה לשמוע במוצאי הבחירות שהקול שלך נתרם ליאיר לפיד, ללבני או למרץ".

על החתום: 'המטה למניעת בזבוז קולות'.
בחירות כנסת חרדים הצבעה הימנעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד