כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

העובדים החרדים גילו: החילונים מקבלים שכר גבוה יותר

עובדים חרדים של חברת HP אינדיגו גילו לתדהמתם שתלוש המשכורת שלהם שונה מזה של עובדים חילונים שהועסקו באותה עבודה בדיוק • לאחר שהתלוננו על כך, פוטרו

מחשבים. צילום: ארכיון
מחשבים. צילום: ארכיון



אפליית חרדים במקומות תעסוקה, אינה תופעה חדשה, אך הציבור לרוב נחשף רק למקרים בודדים המעידים עליה. כך גם סיפורם של מספר חרדים עובדי מיקרו חוץ בחברת HPאינדיגו.

העובדים, חלקם סטודנטים במסלול הנדסאות אלקטרוניקה מהמכללה למינהל, קצתם בעלי תואר ראשון במדעי המחשב עבדו באותו אולם ייצור לצד עובדי מיקור חוץ שאינם חרדים שפעלו מטעם חברה אחרת, MNPM מקובצת מנפאואר.

לאחר ששני הקבוצות התיידדו, גילו העובדים החרדים, כי קיימים פערים בתנאי השכר של שתי הקבוצות זאת למרות שהם מבצעים את אותה העבודה.

בבדיקה שעשו העובדים החרדים הם גם גילו כי עובדי MNPM זכאים להטבות נוספות. כך, למשל, הם מקבלים 16 ימי חופשה, לעומת 10 ימים שמקבלים החרדים; הם זכאים לקרן השתלמות, בעוד החרדים לא. גם בעניין פעוט לכאורה, כמו שי לחג, החרדים מדווחים על פערים משמעותיים - מה שעורר תחושת קיפוח קשה.

"ידענו מההתחלה שזה מוזר", מספר דוד, אחד מהעובדים ל'בחדרי חרדים'. "אחרי שגילנו את זה, לא האמנו". לדבריו, "זו הייתה הרגשה קשה. המנהלים לא נתנו לנו תשובות מספקות ואמרו לנו שאנחנו צודקים, אך לא עשו שום דבר בעניין".

שישה מתוך העובדים החרדים פוטרו בשנה האחרונה.

תנועת 'טוב' הפועלת למען החרדי העובד בישראל פרסמה סקר המצביע על כך שרוב האוכלוסייה החרדית סבורה שקיימת אפליית חרדים בשוק הפרטי והציבורי.

"מדובר בתופעה רחבה מאוד", אמר יו"ר התנועה חנוך ורדיגר, "אנו היינו ממליצים לקבוצה לא לעבור על האפלייה הזו לסדר היום ונגיש כל עזרה דרושה כדי להפסיק את התופעה".

תגובת החברה: "מקובל וסביר"

בעקבות הממצאים שהתפרסמו ב'דה מרקר', כתב מנכ"ל hp אינדיגו, אלון בר-שני, מכתב הבהרה לעובדי החברה. במכתב אשר מהווה תגובה לטענות הוא טען כי הדברים אינם מדויקים ומסקנות מוטעות.

"השכר אצלנו מבוסס על מהות התפקיד, כישורי העובד ורמת ביצועיו. ברצוני להדגיש, כי מעולם לא נאמר שפער של 40% בשכר של עובדים הממלאים תפקיד דומה הוא סביר. אחד מערכי היסוד של hp אינדיגו הוא שוויוניות וגיוון בתעסוקה. אנו כחברה, ורבים מכם כעובדים ומנהלים בחברה, פועלים יום יום לקידום ערכים אלה.

"הכתבה לא תשנה את מחויבותנו לקליטה וטיפוח של עובדים ללא אפליה על רקע דת, גזע או מין". יש להדגיש כי בר-שני הוקלט כשהוא אומר: "זה סביר לחלוטין שבין שני עובדים שעושים משהו מאוד דומה יהיה 40% פער בשכר".

ביחס לטענות כי hp אינדיגו נתנה יד לאפליית עובדים, ציין המנכ"ל כי החרדים והעובדים שלצדם ביצעו עבודות דומות אך לא זהות. מעבר לכך, טען שאין מקום לטעון שעליהם לקבל שכר שווה לזה של הקבוצה הלא-חרדית: "אי אפשר להכתיב לנו תנאי תשלום אחידים. אנחנו לא ההסתדרות". עוד אמר: "אחת העילות לפיטורים אצלנו זה לספר למישהו אחר את שכרך".

אגב, בדברים אחרים שאמר המנכ"ל בן שני לעיתון ולטענת הכתבת גם הוקלטו הוא אמר "עובדים שלא מרוצים מעבודתם רשאים לעזוב, החרדים למדו עשר שעות בבוקר בישיבה ובאו לעבוד מ-19:00 בערב עד 02:00 לפנות בוקר, זוהי משמרת שלישית - הפורמט הזה כנראה לא עובד".

העובדים החרדים מכחישים את דבריו של מנכ"ל hp אינדיגו, ואף מציגים הוכחות. בר-שני: אני מתכחש לנקודת המוצא - שהחרדים קיבלו פחות משום שהם חרדים. אי אפשר להכתיב לנו תנאי תשלום אחידים, גם כשמדובר בזכויות סוציאליות כמו ימי חופשה. אנחנו לא הסתדרות. לא מדובר באפליה על רקע דתי, אלא בתשלום שונה עבור כישורים שונים. אם יימצא שאכן מדובר באפליה על רקע העובדה שמדובר בחרדים - העניין ייבדק.
אפליה היי טק hp ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד