א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

חיים אמסלם יפתור את 'הדרת הנשים' • טור אישי

בטור אישי כואב, טוענת מי שפתחה את דף הפייסבוק 'לא נבחרות - לא בוחרות', כי רק 'עם שלם' עשויה לשנות את מעמד האשה החרדית • ולמה אנשים מבחוץ לא יצליחו?

אמסלם. צילום: בועז בן ארי
אמסלם. צילום: בועז בן ארי

המאבק שלנו מגיע לישורת האחרונה. ימים ספורים לבחירות ואני שואלת את עצמי האם יקרו דברים? האם הצלחנו לעורר את התודעה הנשית הרדומה?

לפני כחודשיים פתחנו בפייסבוק את הדף "לא נבחרות, לא בוחרות", דף שמטרתו היא הבעת זעקה של הנשים החרדיות המושתקות, ומחאה נגד הדרת הנשים מהפוליטיקה החרדית.

במפלגות החרדיות, כפי שכולם יודעים, יש תקנון האוסר השתתפות של נשים. למה? ככה! כנראה שמעולם נשים חרדיות לא ביקשו ייצוג, אז אף אחד לא חשב לתת להם. שאר ההסברים שקיבלנו, היו כל כך קלושים שקשה אפילו לחזור עליהם.

אז הנה, הובעה הדעה, הוצגה הדרישה. שזכתה מיד לדה לגיטימציה, כי אם נשים דורשות משהו, מן הסתם אינן חרדיות באמת. ובכלל אם יש להן דעה, לכו תדעו - אולי אמא שלהן שייכת לכוכבית גיור.

זו רק תחילתה של מהפכה. מהפכות, אתם יודעים, לא קורות ביום אחד. אבל ביום אחד אפשר להתחיל אותן.

המפלגות החרדיות אמרו את דברן. לא מתאים להן אישה ברשימה. לגיטימי או לא, יחליטו על כך מוסדות המדינה המממנת את החוצפה בתשלום נדיב ביותר.

אז עם מה נותרנו? למרות ההצהרות שנישאר במטבח ביום הבחירות, אני מרגישה שעלינו להצביע, מחובתינו להשפיע. יש לנו מה לומר ולעיתים העולם גם מקשיב...

אני מאמינה בלהשפיע מבפנים. הצהרותיהם של פוליטיקאים מחוץ למגזר החרדי, הבאות ברובן מסוג של רצון טוב, הופכות לבומרנג נגדם, כי הם משוייכות אוטומטית לשונאי הדת והיהדות וחומות נוספות מתגבהות מפני השפעותיהם. אנחנו רוצות מישהו שמגיע מתוכנו, שמכיר היטב את נפתולי ההלכה, שלא ניתן למרוח אותו בפסקים מעוותים שנולדו במוחם של עסקנים צרי אופק.

אני, כמו רבות מחברותי, ניתן את קולנו ל'עם שלם' בראשות ח"כ הרב חיים אמסלם.

הרב אמסלם, איש תורה והלכה, הוכיח שאפשר. אפשר לשבור את המחסום החברתי החרדי של "מה יגידו" ולצאת באומץ נגד הזרם. המועמדת הרביעית ברשימה היא אישה חרדית, דניאלה יקירה, שדמותה יחד עם חברי וחברות הרשימה שבראשם רב אורתודוקסי מעוררת בנו התרגשות והשראה. ככה עושים היסטוריה.

לא יודעת למי היינו מצביעות לולי היתה קיימת עם-שלם. אבל אין ספק שבאיזשהו שלב היה צריך להמציא אותה.

כי הדרת הנשים במגזר החרדי הגיעה לשיאים כואבים וקשים. עינינו הרואות את נשות הטאליבן, את פשקווילי הצניעות, את דחיקת הנשים לאחור באוטובוסים, את היריקות, ההשפלות, את תקרת הזכוכית בכל מקום עבודה, את העושק של עובדות החינוך, גננות ומורות. כל אלה הן תוצאה של חוסר טיפול, הזנחה והשתקה של דורות.

חינוך של שנים האומר לאישה להכיר את מקומה ולא להרים את הראש. חינוך שכופה עליה להסתתר, להיבלע, לשתוק, לא להיות.

ייצוג נשים בחברה ובפוליטיקה, הוא לא אינטרס של פמיניסטיות לוחמניות. ייצוג נשים הוא אינטרס של הבת שלך, של אחותך, אישתך, אימך. של כל מי שנבראו בצלם. צדק לנשים הוא צדק לחברה כולה. כל אחד צריך לזכור את זה בבואו להצביע בקלפי.
אמסלם ייצוג נשים בחירות מטבח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד